• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4302 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن

عزت‌الله ضرغامي در آيين ۴۰ سالگي انقلاب اسلامي دانشگاه تهران:

فيلترينگ آن است كه در يك جلسه تخصصي اجازه ندهند، حرف‌تان را بزنيد

آيين ملي چهل سالگي انقلاب اسلامي صبح روز سه‌شنبه 16 بهمن 97 به همت سازمان بسيج اساتيد تهران بزرگ با حضور اساتيد بسيجي در تالار فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش فارس در اين مراسم عليرضا زاكاني عضو هيات علمي دانشگاه تهران و نماينده سابق مجلس، مهرداد بذرپاش نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي و سيد عزت‌الله ضرغامي عضو شوراي عالي فضاي مجازي سخنراني كردند.

 

زاكاني: مسير كنوني در جامعه قابل ادامه نيست

عليرضا زاكاني در اين مراسم با اشاره به اينكه ما در آستانه ورود به چهل و يكمين سال انقلاب اسلامي هستيم، گفت: «بنابراين بايد موانع داخلي و خارجي خودمان را بشناسيم. ما در ابتداي انقلاب مي‌دانستيم چه مي‌خواهيم و چه نمي‌خواهيم، ولي راه رسيدن به آن را بلد نبوديم اما امروز بعد از 40 سال كسي از ما نخواهد پذيرفت كه مجددا اشتباه كنيم. امروز ديگر مسير كنوني قابل پيمودن نيست و نياز به يك تحول بزرگ وجود دارد و سال‌هاست كه رهبري همه ظرفيت‌ها را براي اين تغيير و تحول به ميدان فرا مي‌خوانند.» زاكاني ادامه داد: «ما امروز با سه گروه عناصر انقلابي، عناصر غيرانقلابي و عناصر ضدانقلابي مواجه هستيم كه در جامعه نقش‌آفريني مي‌كنند و هر يك به دنبال اين هستند كه از تغيير و تحول سهمي به دست آوردند. عناصر ضدانقلابي به دنبال انقراض انقلاب و تجزيه ايران اسلامي عزيز هستند. عناصر غيرانقلابي به دنبال اين هستند كه يك جمهوري اسلامي بي‌محتوا با يك قالب پوشالي و خشك داشته باشيم و اينكه وابستگي خودشان را به نظام سلطه اثبات كنند و به هيچ وجه به ظرفيت‌هاي كشور توجهي ندارند، ولي عناصر انقلابي برعكس به ظرفيت‌هاي بزرگي كه وجود دارد، توجه مي‌كنند.» به گفته اين استاد دانشگاه، امروز نظام سلطه بزرگ‌ترين مانع ما در خارج از كشور است و در كنار آ‌ن عدم همت كساني وجود دارد كه متولي سياست خارجي ما هستند.

او در ادامه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با فتنه‌هاي پيش‌رو گفت: «وظيفه نخبگان است كه به اين مساله توجه كنند. فتنه سال آينده فتنه رو در رو قرار دادن مردم در برابر نظام اسلامي است و چهار پايه فشار اقتصادي، ناكارآمدي و ايجاد نافرماني مدني را دارد. عناصر غيرانقلابي مي‌گويند از درون صندوق‌هاي راي دست يافتن به قدرت، گدايي راي و قدرت است و بايد در كف ميدان قدرت را كسب كنيم. اين حرف‌هايي است كه آقاي حجاريان مي‌زنند. اين تلاش براي اين است كه انقلاب منقرض شود و همين خواست دشمن است.» نماينده سابق مجلس ادامه داد: «وظيفه ما اين است كه در ابتدا پيشگيري كنيم و اين پيشگيري با روشنگري محقق مي‌شود، بايد كاري كنيم كه مردم از گروه‌هاي كساني كه مي‌خواهند آنها را نااميد و انقلاب را با مشكل روبه‌رو كنند، مصون بمانند.»

 

بذرپاش: نبايد در گذشته باقي بمانيم

مهرداد بذرپاش، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين مراسم با اشاره به مشكلات اقتصادي مردم گفت: «يكي از دلايلي كه دولت در برخي بخش‌ها بي‌بركت شده شايد براي اين است كه نسبت به عملكرد گذشته بي‌انصافي داشته است، بالاخره در كنار ضعف‌ها در گذشته خيلي كارهاي خوبي هم انجام شده است. ما امروز به دليل عدم توفيق دولت خوشحال نيستيم و اين اصلا در تفكر نيروهاي انقلابي نيست ولي تئوري‌پردازي‌هاي نادرست دولت را به اينجا رساند و صحنه اجرايي كشور را به يك زمين لم يزرع تبديل كرد.» به گفته او، بحث جوان‌سازي خيلي فراتر از آن چيزي است كه توسط برخي گفته مي‌شود و مثلا مي‌گويند پيرترها بروند و جوان‌ترها بيايند، اين تقليل دادن اين مفهوم بزرگ است، جوان‌سازي يعني تغيير دادن روش‌ها. 70درصد جمعيت كشور متولدين بعد از بهمن 57 هستند ولي آيا مي‌توان با همان سيستمي كه در گذشته رفتار مي‌كرديم با اين جمعيت روبه‌رو شويم، مسلما نمي‌شود.

او معتقد است: «برخي كوته‌انديشان با سخنان خود به انقلاب ضربه زدند و مي‌زنند، خيلي‌هايش هم به پاي نيروهاي انقلابي نوشته مي‌شود.»

بذرپاش تاكيد كرد: «اگر قرار است، نسخه‌اي براي حل مشكلات داده شود بايد مشكلات بر اساس مسائل روز مورد بررسي قرار گيرند، مثلا امروز بحث فضاي مجازي خيلي داغ است، بايد ببينيم چه نسخه‌اي براي رفع مشكلاتي كه در اين فضاست، وجود دارد. سرعت تغييرات و تحولات بسيار بالاست و نبايد در گذشته باقي بمانيم، اگر در گذشته باقي بمانيم با مشكل روبه‌رو مي‌شويم.»

 

ضرغامي: فضاي مجازي را خدا براي نجات انقلاب اسلامي آفريد

همچنين عزت‌الله ضرغامي، عضو شوراي عالي فضاي مجازي هم در اين مراسم با تاكيد بر اينكه كسي نيست كه فضاي مجازي را قبول نداشته باشد، گفت: «دو قطبي فيلترينگ و عدم فيلترينگ يك دوقطبي خائنانه است و من بارها اعلام كرده‌ام كه فضاي مجازي را خدا براي نجات انقلاب اسلامي آفريد. اگر فضاي مجازي و فضايي كه نيروهاي انقلابي «آتش به اختيار» در اختيار دارند و روشنگري مي‌كنند، نبود، معلوم نبود با اين اليگارشي‌ها و باندهايي كه آمده‌اند، صداي همه را خفه كنند تا بيانات رهبر معظم انقلاب شنيده نشود چه اتفاقي مي‌افتاد.»

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه قوانين مديريتي اروپا براي كنترل فضاي مجازي را قبول داريم، ادامه داد: «اگر نظام و دولت و مجلس اين فضا را مديريت كند، اين اسمش فيلترينگ نيست. فيلترينگ، آن است كه در يك جلسه تخصصي مي‌خواهيد حرفتان را بزنيد، اما اجازه ندهند و تحمل يك نقد سازنده را در يك جلسه كارشناسي نداشته باشند، اين فيلترينگ است. اما آنكه ما مي‌گوييم، مديريت كنيم و كاري كنيم كه اين امكان در اختيار مردم بيايد، كجايش فيلترينگ است؟ اينها بايد روشنگري شود چون در دست و پاي حرف‌هاي سياسي مي‌افتد و بعضي‌ها هم كه روش كارمندي دارند، مزد مي‌گيرند و مطلب مي‌زنند.»

ضرغامي با بيان اينكه جنبش استادي اگر مي‌خواهد، درست كار كند بايد شور و شعور را با هم هماهنگ كند و از كلمات نترسد، گفت: «ممكن است شما جمله‌اي بگوييد و تيتر كنند كه فلاني طرفدار فيلترينگ است. اصلا ترس ندارد و همان‌طور كه در جنگ بچه‌هاي ما دست خالي رفتند و بزرگ‌ترين افتخارها را تا امروز آفريدند، دليلش اين بود كه نترسيدند. باطل سرابي بيش نيست و ريشه ندارد و كف روي آب است پس بايد با شجاعت حرف را گفت. »

او با بيان اينكه حتي كساني كه ادعاي خودي بودن مي‌كنند، ممكن است غلط حرف بزنند و اشتباه بروند و مردم را منحرف مي‌كنند و داخل جريانات قدرت قرار گرفته‌اند و از آنها تبعيت مي‌كنند، ادامه داد: «حرف حق را مي‌زني به جاي اينكه قبول كند حداقل صبر نمي‌كند كه با بزرگ‌ترش هماهنگ كند. برخي‌ها اجازه مي‌گيرند كه حرف حق را قبول كنند يا نه كه به تعبير قرآن همان ايمان دستوري است.» عضو شوراي عالي فضاي مجازي با بيان اين نكته كه الان برخي موقع‌ها در تشكيلات نيروهاي انقلاب هم همين وضع است، گفت: «يك حرف حق كه زده‌ مي‌شود يك برادري مي‌گويد اين كجا هماهنگ شد و كجا اجازه گرفت؟ اين با نظر فلان آقا مخالف است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون