• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4302 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن

نادر برهاني مرند در نشست رسانه‌اي جشنواره تئاتر فجر:

اعتبار هنري‌‌ام را با هيچ شخص و نهادي معامله نمي‌كنم

گروه هنر و ادبيات

 «امسال ما هم مثل همه بخش‌هاي كشور درگير مشكلات مالي بوديم و حتي داشتيم به اين نتيجه مي‌رسيديم كه جشنواره را به صورت ملي برگزار كنيم اما قرار بر اين شد كه تدبير كنيم و پاي‌مان را اندازه گليم‌مان دراز كنيم و بتوانيم با وجود مشكلات مالي اين بخش را حفظ كنيم.» اين بخشي كوتاه از اظهارات نادر برهاني‌مرند، دبير سي‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در نشست رسانه‌اي روز گذشته با اصحاب رسانه‌ است. ما نيز يك روز پيش از برگزاري اين نشست با انتشار يادداشتي به وضعيت نامناسب بودجه جشنواره پرداختيم و به اين مساله اشاره كرديم كه چرا نبايد از قبل بودجه‌اي متناسب براي برگزاري تئاتر فجر آن‌ هم در جشن‌هاي چهلمين سال انقلاب پيش‌بيني درستي وجود داشته باشد؟ حال شنيدن اين صحبت‌ها از زبان دبير اين رويداد هنري حكايت ديگري است.

برهاني‌مرند سپس در گفت‌وگو با خبرنگاران صحبت‌هاي جالب توجه ديگري نيز مطرح كرد. او در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه «با در نظر گرفتن وضعيت نابسامان هنرمندان تئاتر در سال 97 و ورود مستمر نهادهاي خارج از وزارت ارشاد به بحث اجراهاي روي صحنه، چه تضميني وجود دارد كه دبيرخانه جشنواره تحت فشار بيروني دست به انتخاب آثار نزده باشد؟» ضمن رد وجود هرگونه فشار بيروني بر هيات انتخاب تاكيد كرد: «آبرو و اعتبار حقيقي و حقوقي خود در مقام يك هنرمند را با هيچ شخص و نهادي معامله نمي‌كند.» اين نمايشنامه‌نويس و كارگردان در ادامه از خبرنگاران خواست به صحبت‌هايش اعتماد داشته باشند و بر يك نكته پافشاري كرد. اينكه «تمام گروه‌هاي بيرون مانده از جدول اجراهاي جشنواره مطابق با نظر داوران و براساس چارچوب‌هاي علمي مدنظر آنها از فهرست شركت‌كنندگان بيرون مانده‌اند.»

او همچنين تاكيد كرد صد درصد پشت راي داورانش مي‌ايستد: «اين طور نيست كه حضور محافظه‌كارانه در جشنواره داشته باشيم. بي‌انصافي است كه وقتي كسي به هر دليلي از جشنواره حذف شود كل جشنواره را زير سوال ببرد. در مورد كار روح‌الله جعفري هم چون اسمش به ميان آمد بايد بگويم كه كارش نتوانست راي قاطع سه داور را به دست بياورد. من هيچ دخالتي در راي داوران نداشتم و بسياري از گروه‌ها خودشان ترجيح دادند كه در جشنواره حضور نداشته باشند.»

اما پررنگ بودن حضور اعضاي هيات مديره خانه تئاتر در تركيب داوران بخش «ايران ۲» نيز موضوعي ديگري بود كه برهاني‌مرند توضيحاتي در اين باره ارايه داد. «صادقانه بگويم كه بعد از انتخاب اين دوستان حدس مي‌زدم ممكن است شايبه به وجود بيايد اما واقعا اين طور نيست، هركدام از داوران ما از هنرمندان شناخته شده تئاتر هستند و پذيرش داوري هم كار بسيار سختي است و هر كسي حاضر نمي‌شود كه داوري را بپذيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون