• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4302 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن

لندن ميزبان هنرمندان شرقي

ناظري و خلف همزبان عشق مي‌شوند

گروه هنر و ادبيات

اسفند ماه امسال سالن باربيكن لندن ميزبان دو هنرمند بزرگ مشرق زمين، شهرام ناظري و دولتمند خلف خواهد بود. دولتمند خلف كه در ايران او را بيشتر به واسطه برخي آثارش روي اشعار مولانا، مي‌شناسند سال‌ها پيرامون مقام‌هاي موسيقي تاجيكستان و نيز موسيقي فولك اين كشور كار كرده است؛ تا جايي كه امروزه او را در سراسر دنيا به عنوان بزرگ‌ترين فولك‌سراي تاجيك مي‌شناسند.

شناخت دقيق خلف از موسيقي مقامي كشورش و نيز آشنايي‌اش با موسيقي كلاسيك و تبحرش در اجراي سازهايي مثل دوتار، كمانچه و سه‌تار موجب شده تا او ضمن روايت آن به نسل‌هاي بعد، دست به نوآوري‌هايي نيز در اجراي موسيقي بزند. نوآوري‌هاي خلف هم در آواز و هم در نوازندگي علاوه بر ظرافت‌هاي تكنيكي بسيار، علاوه بر گسترش توانايي موسيقي اين منطقه، ويژگي‌هاي ژرف آن را نيز به نمايش گذاشته است. دولتمند همان‌گونه كه به موسيقي اصيل تاجيكستان و اشعار مولانا پايبند است، در آثارش از اشعار شاعران معاصر نيز استفاده مي‌كند و حتي در همكاري با اركسترهاي سمفونيك و گروه كر كنسرت‌هايي را نيز در اين قالب اجرا كرده است و هم‌اكنون نيز رهبري گروه فولك تاجيكستان را برعهده دارد.

اين خواننده و نوازنده شهير اهل تاجيكستان تا به امروز بارها به ايران سفر كرده و چند آلبوم از او نيز با عنوان‌هاي «موسيقي تاجيكستان»، «بهار آمد»، «خنده» و «پيوند» در همراهي با دوتار خراساني مرتضي گودرزي منتشر شده است.

شهرام ناظري، خواننده مطرح ايراني نيز همچون دولتمند خلف، از جمله موسيقيداناني است كه هم در شيوه اجرايي از آوازهاي ايراني و رديف هفت دستگاه و هم در انتخاب اشعار براي آنها، نوآورانه عمل كرده است. او در سال‌هاي فعاليتش با اهتمام بر اشعار كهن فارسي و به خصوص اشعار مولانا، فردوسي و خيام سعي كرده تا قابليت‌هاي كمتر شناخته شده موسيقي ايراني را نشان دهد. شايد همين توجه هردوي‌شان به شعر مولانا و وجوه صوفي‌گرايانه موسيقي است كه آنها را در پروژه «زبان عشق» كنار هم نشانده است.

«زبان عشق» پروژه‌اي است كه به معرفي ۳۰ تن از مشاهير و مفاخر پارسي‌سرا در هزاره اول شعر پارسي از بايزيد بسطامي تا بيدل دهلوي و در گستره جغرافيايي يازده كشور آسيايي از سوريه تا هند مي‌پردازد و نقش برجسته آنها را در حفظ هويت فرهنگي پارسي زبانان نمايان مي‌كند. اجراي ناظري و خلف هم در راستاي همين اهداف قرار است معرفي‌اي باشد از جايگاه بي‌بديل شعر و ادب فارسي براي بيان و انتقال مفاهيمي مثل عشق، صلح و وفاق اجتماعي.

اين كنسرت ۲۴ فوريه مصادف با پنجم اسفند ماه در تالار باربيكن لندن برگزار مي‌شود و با توجه به ويديويي كه در صفحات مجازي منتشر شده تمرينات اين دو موزيسين با يكديگر نيز آغاز شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون