• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4303 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ بهمن

به سوي «آشتي ملي »

كمال‌الدين پيرموذن

مسائل امريكا و سياست تهاجمي آن عليه ايران، به اندازه كافي و وافي، در نشريات و سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي داخلي و خارجي بررسي ‌مي‌شود. رابطه و مناسبات بحراني امريكا و ايران، با وجود آنكه در طول 40 سال گذشته همواره شيبي منفي داشته است، ليكن تشديد تحريم ظالمانه ايران توسط رييس‌جمهور فعلي قلدر امريكا و دولت افراطي وي، منحني مخاطره‌آميزي به خود گرفته است. شواهد و قراين پنهان و آشكار نشان مي‌دهد كه امريكا زير پوشش مقابله با خطر اتمي شدن ايران، مبارزه با تروريسم، تجهيز ايران به انواع موشك‌هاي بالستيك و ... قصد دارد صادرات نفت ايران را به نقطه صفر برساند. با اعمال سياست‌هاي ضد جمهوري اسلامي ايران، ممالك متعدد عالم و حتي كشورهاي اسلامي و اروپا را با خود همراه ساخته است. از روند جاري اوضاع پيداست كه افراطي‌گري در خارج از منطق كنوني موجود در آن كشور و موضوع تهديدات موشك بالستيك ايران براي خاورميانه و جهان، طي هفته‌ها و ماه‌هاي نه چندان دور شكل جدي‌تر و مخاطره‌آميزي به خود مي‌گيرد. تعهدات مسكو نيز در قبال تهران همواره پايدار نبوده است و حتي اگر همكاري مسكو با تهران مطابق تمايل رهبران سياسي، باز هم پيش برود، نمي‌توان در مورد پايداري حتمي و مستمر مسكو در اين زمينه اميدوار بود. كشورهاي هند و چين و تركيه نيز همواره منافع ملك و ملت خويش را بر ساير ممالك ارجح مي‌دانند.

بي‌ترديد صاحب‌منصبان كشور نبايد با استقبال از شعار و تقابل و احتراز از تدبير و تعامل، خويشتن را غافل نموده و چشم به واقعيت‌هاي بحران‌آفرين دنياي سلطه و چيره ببندند.

در اين شرايط نظام سياسي ايران، براي عبور از اين واقعيت‌هاي تلخ اقتصادي جامعه و تنگه باريك سياسي كشور به يك انتخاب راهبردي نياز دارد. درصورت جدي و عملي شدن تهديدات فشار كامل اقتصادي امريكا و اذناب آن عليه ايران، پيش‌نيازهاي نظام سياسي براي عبور از اين تنگه فراوان است كه اتحاد و انسجام واقعي ملي و نيز توجه ويژه به توليد ملي، مهم‌ترين آن به‌شمار مي‌رود كه رهبري نظام هم بحق مراتب را همواره مورد تاكيد قرار مي‌دهد. دوم اينكه لازمه خنثي كردن سياست ظالمانه امريكا، گسترش مردم‌سالاري و تعميق دموكراسي و برچيدن بساط تندروي، قطبي‌نگري، تنگ‌نظري، انحصارطلبي و خودحق‌پنداري درون و همچنين ضمن همراهي كامل اركان حكومت با مردم، اتخاذ سياست‌هاي با حكمت و منطق خارجي با اعمال سياست‌هاي تنش‌زدايي، صلح‌آميز وتعامل در بيرون است.

در شرايط كنوني، بيش از پيش اصلاحات راستين اقتصادي و سياسي و پركردن شكاف طبقاتي و نيز شكاف دولت و ملت و حركت به سوي آشتي ملي ضرورت دارد تا پشتوانه مشروعيت نظام ارتقا يابد. بايد حقوق شهروندي، نظام موثر رقابت، انتخاباتي و حزبي و غيره تامين شود. بايد نوسازي اجتماعي و جلب مشاركت واقعي حداكثري و درخور توجه مردم در انتخابات پيش‌روي مجلس فراهم‌ آيد. بايد رييس‌جمهور و دولت و مجلس شوراي اسلامي همواره صداي مردم را بشنوند و فقر و بيكاري و گراني از جامعه رخت بندد. لشكر عظيم بيكاران جوان با تدبير و اعمال حركت‌هاي موثر اقتصادي، ايجاد اميد به آينده و درنهايت رضايتمندي فراهم‌ آيد.

پيشگيري و رفع خطر احتمالي از جامعه، كشور و دستاوردهاي نظام كه با جانفشاني امام راحل و شهداي گران‌سنگ و ايثارگران حاصل شده و ملت بزرگ ايران اسلامي، بارها حماسه‌ها آفريده‌اند، بايد به هر طريق ممكن مثبت، در عمل به وظيفه ملي، همه ايرانيان قرار گيرد. درصورت اتخاذ اين گزينه‌هاي ساده، اما مطمئن و كم‌كردن شكاف حكومت و عموم مردم و مشخص كردن خواست عمومي ملت ايران با سه نماد صلح‌خواهي، مردم‌سالاري و عدات اجتماعي و افزايش چشم‌گير مشاركت مردمي در انتخابات پيش‌رو، جامعه ايران يك بار ديگر مي‌تواند ناظران بين‌المللي و افكار عمومي دنيا را غافلگير كند.

انسجام اسلامي اقتصاد مولد، اتحاد ملي و نوسازي و عدالت اجتماعي، متاع ارزشمند گم شده، بيمه كردن كشور از هرگونه تهديدات بحران احتمالي است. ضروري مي‌دانم يادآور شوم در دنيايي كه سياست در خدمت اقتصاد است و اقتصاد جهاني شده و جهاني شدن اقتصاد و بازار آزاد تعيين‌كننده منافع ملت ما هستند، در ايران نيز همه صاحب‌منصبان و صاحبان سلايق مختلف فكري، با هم بايد به جد در خدمت اقتصاد ايرانيان باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون