• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4306 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ بهمن

روحاني، پوتين و اردوغان در سوچي

گروه ديپلماسي| هفته پرخبر براي ايران در سطح منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي به پايان خود نزديك شد. هفته‌اي كه با سفر محمدجواد ظريف، وزير خارجه به لبنان تنها چند هفته پس از تشكيل دولت در اين كشور آغاز شد و با نشست روساي جمهور ايران، روسيه و تركيه در سوچي به پايان خواهد رسيد. در اين ميان دو حادثه جدال مقا‌م‌هاي ايراني و امريكايي در توييتر و همچنين برگزاري نشست ورشو در لهستان نيز چاشني‌هاي قابل‌توجهي بودند. حسن روحاني امروز (پنجشنبه) به دعوت رسمي ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه براي شركت در نشست سه‌جانبه روساي جمهوري ايران، روسيه و تركيه، عازم بندر سوچي در روسيه مي‌شود.به گفته منابع خبري، در نشست يك روزه سوچي نتايج مذاكرات آستانه و آغاز فرآيندهاي سياسي سوريه، تماميت ارضي و همچنين همكاري در دوران بازسازي اين كشور مورد بررسي و تبادل نظر قرار مي‌گيرد. اين نشست‌ها پيش از اين هم سه بار برگزار شده اما آنچه اهميت آن را بيش از پيش مي‌كند همزماني اين نشست با نشست ورشو است كه مقام‌هاي امريكايي آن را با هدف مقابله با ايران برنامه‌ريزي كردند . در حالي كه نشست دو روزه ورشو امروز به پايان مي‌رسد، تركيه، روسيه و ايران ديدارهاي چند و دوجانبه‌اي را با هم در سوچي پيش مي‌برند.

روز گذشته سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي لسوتويي خود درباره كميته قانون اساسي سوريه عنوان داشت: موضوع كميته قانون اساسي سوريه مورد بررسي قرار خواهد گرفت. اين موضوع در حال حاضر موضوع گفت‌وگوي متخصصان ما است كه به منظور آماده‌سازي توافق‌نامه‌هاي روساي سه‌گانه (ايران، روسيه و تركيه) در نشست فردا انجام مي‌شود.

وي درباره اوضاع ادلب نيز گفت: ادلب يكي از محورهاي اصلي ديدار ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه و رجب طيب اردوغان، همتاي تركيه‌اي وي در سوچي خواهد بود. در حال حاضر جبهه‌النصره بر ۹۰ درصد از اراضي ادلب تسلط دارد و نمي‌توان با عناصر تروريستي گفت‌وگو كرد.ما حل و فصل درگيري‌هاي سياسي و داخلي چه در سوريه و چه در ونزوئلا از خارج را رد مي‌كنيم و مسكو از دمشق در محكوميت حملات اخير ائتلاف بين‌المللي به ديرالزور از سوي شوراي امنيت حمايت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون