• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4309 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن

برخي فعالان سياسي به برگزاري تشييع پوران شريعت‌رضوي در «خيابان شريعتي» واكنش نشان‌ دادند

احمد منتظري: مسوولي كه آنجا بود مي‌گفت بايد رابطم در وزارتخانه اجازه دهد تا در را باز كنم

پوران شريعت‌رضوي، نويسنده و همسر دكتر علي شريعتي جمعه 26 بهمن درگذشت و پيكر او روز گذشته از مقابل حسينيه ارشاد تشييع شد اما مسوولان اين حسينيه معروف كه روزگاري محل سخنراني همسر پوران شريعت‌رضوي بوده اجازه ندادند كه نماز بر پيكر او در محل حسينيه خوانده شود.

سيدسلمان ساماني، سخنگوي وزارت كشور در واكنش به اين موضوع به «اعتماد» گفت (تا زمان نگارش اين گزارش) كه هنوز در جريان جزييات كامل اتفاق رخ‌ داده براي خانواده شريعتي و در جريان تشييع پيكر مادرشان نيست و درخواست كرده تا گزارش كاملي از اين اتفاق در اختيارش قرار دهند.

احمد منتظري، فرزند آيت‌الله منتظري و روحاني كه بر پيكر پوران شريعت‌رضوي نماز خواند نيز به «اعتماد» در پاسخ به اين پرسش كه آيا هيات امناي حسينيه ارشاد در لغو نماز ميت بر پيكر شريعت‌رضوي دخيل بوده‌اند، گفت: «من در اين مراسم حضور داشتم. دليل اصلي اينكه چرا اجازه ندادند نماز در داخل حسينيه ارشاد برگزار شود اما اطلاعي ندارم و فقط در مورد مشاهداتم صحبت مي‌كنم. چندين نفر هم رفتند و با مسوولي كه اجازه ورود نمي‌داد صحبت كردند. مي‌گفتند خوب نيست مردم در خيابان باشند و براي نظام زشت است اما جوابي نمي‌‌دادند.»

او ادامه داد: «يك نفر آنجا بود كه اجازه ورود نمي‌داد، مي‌گفت ما رابطي در وزارتخانه داريم كه او بايد اجازه دهد و بگويد. تقريبا يك ساعت يا يك ساعت و نيمي كه آنجا بوديم آن آقا نتوانست از رابطش در وزارتخانه اجازه بگيرد. به هر حال صحنه زشتي بود. در شأن جمهوري اسلامي آن هم در چهلمين سال بعد از پيروزي نبود.»

منتظري گفت: «مسوولان امنيتي بايد رسيدگي كنند كه چه كسي مقصر است؟ اگر اين اتفاق خودسرانه بوده و هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته‌ بوده است بايد فرد يا افراد خاطي تنبيه شوند. اگر كسي امر كرده در حسينيه را ببندند، چرا اين اتفاق افتاده است. بالاخره بايد پيگيري شود.»

احمد منتظري در پاسخ به اين سوال كه چه كسي مي‌گفت بايد با رابط‌مان در وزارتخانه هماهنگ كنيم و منظور از وزارتخانه آِيا وزارت كشور بود يا خير گفت: «نمي‌دانم اسم و فاميل آن فرد چه بود. او حتي نمي‌گفت منظورش از وزارتخانه كدام وزارتخانه است اما حاضراني كه پيگير ماجرا بودند، مي‌گفتند مقصود وزارت اطلاعات است كه بايد اجازه نهايي را صادر كند. اين آقا هم عضو هيات امنا نبود. در حسينيه قفل بود و اين آقا مي‌گفت من اجازه ندارم در را باز كنم.» او ادامه داد: «به هر حال مسوولان اگر بخواهند پيگيري كنند كار سختي نيست. يك مساله ساده كه با همكاري حل مي‌شد به اينجا رسيد. حتي اگر مردم هم قصد داشتند در پياده‌رو حضور داشته ‌باشند مسوولان بايد مردم را به داخل حسينيه راهنمايي مي‌كردند كه در كمال آرامش اين تشييع انجام گيرد. از يك مساله معمولي معضل درست كردند.»منتظري در پاسخ به اين سوال كه آيا خانواده شريعتي با نهادهاي ذي‌صلاح هماهنگي لازم را انجام داده‌ بودند، ‌پاسخ گفت: ‌«مي‌دانم كه فرمانداري مجوز لازم را صادر كرده ‌بود. بالاخره قصور و كوتاهي صورت گرفته است و فرمانداري هم كه بر صدور مجوز تاكيد كرده است.» حميدرضا جلايي‌پور از ديگر چهره‌هايي است كه نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد. او در كانال تلگرامي خود نوشت: «ايراني‌ها‌ (اعم از مسلمانان و غير‌مسلمانان) حتي اگر دشمن همديگر باشند، پس از مرگ عزيزان‌شان بر خانواده‌هاي هم آسان مي‌گيرند. متاسفانه حاكميت ما بر خانواده شريعتي پس از انقلاب سخت گرفت و اين سختگيري را حتي تا تشييع جنازه دكتر پوران شريعت‌رضوي ادامه داد. حاكميتي كه قرار بود ديني- اخلاقي باشد ولي در مورد مذكور مرام اخلاقي ايرانيان را نيز زير پا گذاشت.»

او ادامه داد: «متاسفانه حاكميت با اين كار جلوي تشييع جنازه همسر شريعتي را از «درب خانه‌اش» گرفت. اين يك نمك‌نشناسي آشكار اخلاقي بود.»

جلايي‌پور در اين يادداشت تاكيد كرد: «اگر يك «فرد امنيتي مسوول و عامل» امروز در جلوي در حسينيه ارشاد حاضر بود متوجه مي‌شد كه عاقلانه‌ترين كار اين بود كه در حسينيه باز شود تا هم ترافيك نشود و مردم آزار نبينند و هم به مشايعت‌كنندگان بي‌احترامي نشود. ولي همه ماموران «مامور» بودند و كسي قدرت تصميم‌گيري نداشت و مي‌گفتند به ما دستور ندادند تا در باز شود. اين صحنه نشان مي‌دهد «عاملين» در اتاق‌هاي در بسته مي‌نشينند و به قول خودشان از موضع قدرت يك تصميم نسنجيده مي‌گيرند و صحنه و ميدان را به «مامورين بدون حق تشخيص و تصميم‌گيري» واگذار مي‌كنند. و صدها شهروندان فرهيخته را كه براي تشييع جنازه آمده بودند از كار خود عصباني مي‌كنند تا آنها دعاگوي حاكميت نباشند. »

او در پايان يادآور شد: ««تداوم» و «تراكم» همين كارهاي «نسنجيده» در كشور است كه براساس آخرين نظرسنجي‌ها بيش از 78 درصد از مردم ايران نسبت به عملكرد «نهادهاي عمومي» بي‌اعتمادند.»

آذر منصوري نيز در واكنش به بسته بودن در‌هاي حسينيه‌ارشاد و برگزار شدن مراسم تشييع پوران شريعت‌رضوي در خيابان در توييتر خود نوشت: «در خيابان طويلي كه نام شريعتي را روي آن نهاده‌اند و حسينيه‌اي كه هويتش با شريعتي عجين شده است. چه زشت كه درب حسينيه ارشاد براي مراسم تشييع پيكر پوران شريعت‌رضوي همسر دكتر علي شريعتي باز نشد.»

هاشم صباغيان، عضو نهضت آزادي ايران در اين مورد به انتخاب گفت: «خانواده ‏شريعتي از فرمانداري اجازه تشييع را گرفته بودند. واقعا جاي تعجب دارد ‏كه چرا از تشييع مرحومه پوران شريعتي در حسينيه ارشاد جلوگيري شد. اين ‏اتفاق در حالي رخ داد كه خانواده دكتر شريعتي هماهنگي‌هاي لازم را با ‏فرمانداري انجام داده بودند. اما در كمال تعجب و البته تاسف، صبح يكشنبه بهانه ‏آوردند كه بايد از جاي ديگري هم اجازه گرفته مي‌شد و به همين دليل از تشييع ‏همسر دكتر شريعتي در حسينيه‌اي كه ايشان در آنجا با سخنراني‌هايش ‏تاثيرگذاري زيادي در انقلاب داشت، ممانعت به عمل آورده شد.‏»

اين اتفاق در حالي رخ داده كه عيسي فرهادي، فرمانداري تهران در گفت‌وگو با ايرنا تاكيد كرده‌ بود: «مجوز انجام مراسم از آن محل و نيز همكاري نيروي انتظامي صادر شده بود و ماموران پليس نيز همكاري لازم داشته‌اند.» البته فرهادي گفته كه خانواده دكتر شريعتي با هيات امناي حسينيه هماهنگي لازم را انجام نداده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون