• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4309 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن

ازحرف‌هاي صفدري درباره نوشتن تا سخنان سرابي درباره تئاتر

فرانسوي‌ها هشتمين خرس طلايي را به خانه بردند

گروه فرهنگي

اظهارنظر يك نويسنده درباره كارهاي خودش، حضور يك نويسنده اماراتي در جايزه ادبي نوبل، سينماي فرانسه و يك خرس جديد و حرف‌هاي يك بازيگر تئاتر درباره جشنواره فجر، خبرهايي هستند كه مي‌خوانيم.

صفدري شكست‌ خورده است؟

محمدرضا صفدري، نويسنده‌اي شناخته شده است. نويسنده‌اي خودساخته كه تاكنون چندين رمان و مجموعه ‌شعر منتشر كرده است. صفدري اما ظاهرا اين‌ روزها دل‌خوشي ندارد و خود را نويسنده‌اي شكست ‌خورده تلقي‌مي‌كند. صفدري گفته است كه بيش از 40 ‌سال است كه داستان مي‌نويسد اما مخاطب زيادي ندارد. او بر خلاف بسياري از نويسندگان كه عدم توفيق كتاب‌هاي خود را بر گردن مخاطب مي‌اندازند، اعتقاد دارد كه شايد مشكل از خودش باشد.

نويسنده ‌اماراتي و نوبل ادبي

نام كشورهاي امارات متحده عربي معمولا با تجارت و سودطلبي و نفت گره خورده است زيرا هيچ‌ حرفي از ادبيات و فرهنگ اين كشورها در هيچ‌ جا نمي‌شنويم. اخيرا اما يك نويسنده اماراتي به دليل حضورش در بين نامزدهاي نوبل ادبيات جنجالي شده است. «جمال‌ سند السويدي» دبيركل مركز مطالعات و تحقيقات استراتژيك امارات به خاطر نوشتن كتاب «سراب» به آكادمي نوبل معرفي شده است. كتاب نوشته جمال سند السويدي تاكنون جوايز فراواني از جمله جايزه گران‌قيمت شيخ زائد را دريافت كرده است.

هشتمين خرس طلايي براي سينماي فرانسه

سينماي فرانسه در تازه‌ترين دوره از برگزاري جشنواره برلين موفق شد يك خرس ‌طلايي ديگر را به خود اختصاص دهد و مجموع خرس‌هاي طلايي خود را به عدد 8 برساند. سينماي فرانسه امسال با فيلم ‌«مترادف‌ها» ساخته «نداف‌لاپيد» توانست اين موفقيت را كسب ‌كند. سينماي فرانسه در طول ۶۹ دوره برگزاري جشنواره فيلم برلين تاكنون توانسته با 8 فيلم از توليدات مستقل و مشترك سينمايي خود جايزه نخست بزرگ‌ترين جشنواره سينمايي جهان را از آن خود كند. سينماي فرانسه آخرين بار در سال ۲۰۰۱ توانسته بود با فيلم «اُنس» ساخته «پاتريس شرو» جايزه خرس طلا را از آن خود كند و پيش از اين نيز در سال ۱۹۹۵ با فيلم «طعمه» به كارگرداني «برتران تاورنيه»، ۱۹۶۵ با فيلم «آلفاويل» ساخته «ژان لوك گدار»، ۱۹۵۹ با فيلم «پسر عموها» ساخته «كلود شابرول»، ۱۹۵۳ با فيلم «مرد ترس» به كارگرداني «هانري ژرژ كلوزو» و در سال ۱۹۵۱ با دو فيلم «بدون هيچ آدرس» ساخته «ژان پل لو شانوا» و «عدالت برقرار است» ساخته «آندره كايات» جايزه خرس طلا را به خانه برده بود.

خدا را شاكرم كه در جشنواره حضور نداريم

علي سرابي، بازيگري توانمند در تئاتر كنوني كشور است. سرابي كه اين‌ روزها مشغول بازي در نمايش «بدون‌ تماشاگر» است، گفته ‌كه بهتر بود از اين نمايش براي اجرايي خارج ‌از مسابقه در جشنواره تئاتر دعوت مي‌شد كه چنين نشده است. سرابي كه در اين نمايش نقش يك سانسورچي‌ را بازي مي‌كند، گفته‌ كه پس از بازداشت و بگير و ببندهايي كه براي برخي تئاتري‌ها پيش آمد، حضور تعداد زيادي ناظر در جشنواره فجر حيرت‌آور است و اين واكنشي نبود كه از مديران انتظار داشتم. سرابي در ادامه گفته نمايشي كه ابوالفضل كاهاني نوشته در شرايط فعلي مي‌توانست رنگ و بويي به جشنواره و تئاتر كشور بدهد اما خدا را شاكرم كه اين نمايش حضوري در اين جشنواره ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون