• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

برنامه ۳ ساله براي بازسازي صنعت برق عراق داريم

وزير نيرو در خصوص صادرات انرژي به عراق گفت: درصدديم كه طي يك برنامه 3‌ساله نقش اصلي را در بازسازي صنعت برق عراق ايفا كنيم.

رضا اردكانيان وزير نيرو در خصوص تحريم‌هاي اعمال‌ شده عليه ايران از سوي امريكا و وضعيت مبادلات برق با كشورهاي همسايه در دوره كنوني گفت: ما نه ‌تنها با عراق و تركيه بلكه با همه كشورهايي كه با آنها مرز زميني داريم از جمله پاكستان، افغانستان، ارمنستان، تركمنستان، آذربايجان، تركيه و عراق امكان تبادل انرژي را فراهم كرده‌ايم يعني زيربناها فراهم است و روزبه‌روز نيز در حال افزايش اين ظرفيت هستيم.

وي ادامه داد: نمونه آن خط سوم انتقال انرژي است كه با ارمنستان در حال ساخت هستيم و تلاش داريم تا در پايان سال ميلادي جاري به نتيجه برسد تا ظرفيت تبادل انرژي را افزايش دهيم.

وزير نيروي كشورمان با بيان اينكه ايران قصد دارد و شايستگي آن را نيز دارد كه به عنوان هاب انرژي منطقه عمل كند، اظهار كرد: ما حتي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي را دعوت مي‌كنيم تا در ايران سرمايه‌گذاري كنند. ما دشت‌هاي زيادي داريم كه منبع بسيار خوبي براي توليد انرژي هستند و حتي آمادگي آن را داريم كه شبكه انتقال‌مان را در اختيار اين سرمايه‌گذاران قرار دهيم تا خودشان با كشورهاي همسايه قرارداد منعقد و برق توليدي خود را صادر كنند.

اردكانيان گفت: ما در اين حوزه قابل رقابت نيستيم زيرا براي كشورهاي همسايه كه از ايران برق وارد مي‌كنند، جايگزين مناسب‌تري وجود ندارد.

وي در خصوص صادرات انرژي به عراق نيز اظهار كرد: همين الان درصدديم كه طي يك برنامه 3 ‌ساله نقش اصلي را در بازسازي صنعت برق عراق ايفا كنيم. تفاهمنامه‌هايي با وزير برق عراق در سفر اخيرش به تهران امضا شد و به ‌قرار اطلاع، قرارداد ادامه صادرات برق ايران به عراق هم براي يك سال ديگر به امضا رسيده است.

وزير برق كشورمان گفت: تلاش مي‌كنيم با انتقال دانش و اصلاح سيستم و همه كمك‌هايي كه مي‌توانيم به عراق دهيم، آنها هر چه زودتر در صنعت برق روي پاي خود بايستند زيرا توسعه، رفاه ‌و آسايش كشورهاي همسايه استمرار آسايش و امنيت خود ماست و اين مساله‌اي است كه توسط كشورهاي دور چندان فهم نمي‌شود. مساله همسايگي مساله قراردادي نيست و اين مساله به هيچ‌ وجه تحت تأثير مسائل سياسي گذرا نخواهد بود.

اردكانيان همچنين در خصوص اين روابط با تركيه ابراز كرد: درباره تركيه امكان وسيع‌تري براي تبادل برق و گاز است و البته اين مستلزم آن است كه شركت‌هاي فعال در اين زمينه به تعهدات خود به‌‌درستي عمل كنند.

وي افزود: اگر يك بازرگان ايراني در يكي از كشورهاي همسايه ما سوءرفتاري داشته باشد و آن رفتار به حساب مجموعه كشور گذاشته شده و اثر سوئي در افكار عمومي آن كشور دارد متقابلا اگر چنين مشكلاتي هم از طرف مقابل باشد در ما ايجاد تأمل مي‌كند كه اميدواريم اين قضيه هم برطرف شود.

وزير نيروي كشورمان همچنين در خصوص پرداخت بدهي عراق گفت: ما در طول ساليان گذشته بيش از 6 ميليارد دلار صادرات برق به عراق داشته‌ايم كه بيش از 5 ميليارد دلار آن را گرفته‌ايم و براي بقيه آن نيز ترتيبات پرداختي ايجاد شده و ان‌شاءالله مشكلي نخواهد بود. تسنيم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون