• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

معاون امنيتي، انتظامي وزارت كشور با تاكيد بر رضايت 80 درصدي مردم از امنيت:

اشراف عملياتي «تابستان داغ» را از زمستان سال قبل سردتر كرد

روزهاي پاياني سال، روزهاي شلوغ و پرخبري براي وزارت كشور است. صبح يكشنبه حسين ذوالفقاري، معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در طبقه يازدهم ساختمان خيابان فاطمي در نشست خبري به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد. سيد سلمان ساماني، سخنگوي اين وزارتخانه در جلسه علني روز يكشنبه مجلس شوراي اسلامي در جلسه بررسي گزارش ارجاعي كميسيون امور داخلي كشور و شوراها شركت كرد. همچنين محتواي مختصري از سومين جلسه اتاق فكر معاونت سياسي نيز منتشر شد.

حسين ذوالفقاري، معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور در نشست خبري روز گذشته سخن خود را از مصايب امنيتي كه امريكا براي ايران ايجاد كرد، سخن گفت و تاكيد كرد: «هماهنگي اپوزيسيون خارج از كشور، حمايت‌هاي مالي و اطلاعاتي و تسليحاتي از عربستان و رژيم صهيونيستي، تحريك اقوام حتي در مسابقات ورزشي، عمليات رواني و تحريم‌ها بخشي از اقدامات امريكا بود. اعلام كردند در روز 17 دي مردم به خيابان مي‌آيند، اعلام كردند ايران جشن چهل سالگي خود را برگزار نخواهد كرد، هدف اصلي آنها از تحريم اقتصادي ايجاد بحران در كشور و به هم ريختن ثبات كشور و ايجاد ناامني بود.»

به گزارش ايلنا، او سپس مشكلات آبي، تقسيمات كشوري، قاچاق سلاح، فساد، احتكار و قاچاق كالا از داخل به بيرون را ساير مشكلات مربوط به حوزه امنيتي توصيف كرد و توضيح داد: «تلاش شد كه از ناامني‌ها و برخي ناآرامي‌ها جلوگيري شود. بي‌سابقه‌ترين اقدامات را براي پيگيري حل مشكلات اقشار مختلف در شوراي امنيت كشور داشتيم مثل حل مشكلات بازار، رانندگان يا حل مشكلات آبي.»

ذوالفقاري تاكيد كرد كه «رويكرد اصلي شوراي امنيت كشور و وزارت كشور و شوراهاي تامين مبتني بر پيشگيري بود در غير اين صورت خيلي از مسائل مي‌توانست زمينه‌ساز يك بحران جديد باشد. در اين قضيه با تلاش هميشگي و نه مقطعي و دستورالعملي بر اساس هر موضوع تصميم‌گيري كرديم. تقريبا بي‌سابقه‌ترين اقدامات را براي پيشگيري مشكلات اقشار در سال 97 داشتيم.»

او ادامه داد: « ده‌ها تيم تروريستي بنا داشتند در كشور ما عمليات تروريستي انجام دهند كه با اشراف عملياتي تابستان داغ براي‌شان از زمستان سال قبلش سردتر شد. در درجه اول هدايت راهبردي رهبري يكي از مولفه‌هاي تعيين‌كننده بود و دوم تلاش همه قوا براي حل مشكلات كه من شهادت مي‌دهم از سوي همه وزارتخانه‌ها و رييس‌جمهور پيگيري شد و حتي به درخواست ما شبانه جلسه تشكيل دادند. همچنين حضور هوشمندانه همه نيروهاي تامين‌كننده امنيت كه موضوعات كلي و جزيي را مورد بررسي قرار دادند، اما عنصر مهمي كه نقش اساسي داشت، هوشياري مردم بود. در تمام نظرسنجي‌ها بالاي 80 درصد مردم از امنيت كشور رضايت داشتند.»

ذوالفقاري در خلال سخنراني خود پيش از پرسش‌هاي خبرنگاران به مشكلات مرزي و اعتبارات اندك آن نيز اشاره كرد. معاون امنيتي وزارت كشور پس از صحبت‌هاي اوليه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به اين پرسش كه آيا قرار است در مرز ايران و پاكستان ديواركشي شود، گفت‌: «ما طرحي در اين زمينه با همه ملاحظات زيست محيطي، اطلاعاتي، نظامي و انتظامي تهيه كرده‌ايم كه شوراي عالي امنيت ملي نيز آن را تصويب كرده است. در واقع طرح ويژه‌اي براي كنترل مرزهاي شرقي داريم كه اگر اعتبار آن اختصاص داده شود، امنيت اين مرزها ارتقا مي‌يابد؛ البته با 78 ميليارد تومان اعتباري كه براي سال جاري در خصوص مرزها اختصاص داده شده بود، امكان اجرايي اين طرح وجود ندارد.»

او همچنين درباره آخرين وضعيت سربازان ربوده شده كشورمان گفت كه پاكستان قول داده است اقدام ويژه‌ براي آزادي آنها انجام دهد، البته آن گروه تروريستي كه اين كار را انجام داده به دنبال امتياز بيشتري است و خواهان آزادي افراد خود در ايران است كه اين كار شدني نيست. ذوالفقاري همچنين تاكيد كرد كه انفجار لوله گاز در اهواز «خرابكاري» نبوده است و هك دوربين‌هاي ترافيك شهر تهران نيز شايعه‌اي بيش نيست، سپس به ارايه گزارشي از امنيت مرزها و وضعيت اتباع خارجي بخصوص افغانستاني‌ها در ايران، توصيه‌ها براي مسافرت‌هاي خارجي هموطنان، امنيت جاده‌ها و مجازات بي‌نظمي و اخلال در آخرين سه‌شنبه سال پرداخت.

 

ساماني: نقش‌آفريني بيشتر احزاب؛ راهبرد و هدف

سيد سلمان ساماني، سخنگوي وزارت كشور نيز كه روز گذشته در جريان بررسي گزارش ارجاعي كميسيون امور داخلي كشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات به مجلس شوراي اسلامي رفته ‌بود در مخالفت با پيشنهاد حذف تبصره 1 ماده 5 اين طرح در سخناني با اشاره به حق فعاليت سياسي و معرفي نامزدهاي انتخاباتي توسط احزاب در اين قانون بيان كرد كه «راهبرد و هدف ما در قانون جديد احزاب اين بوده است كه نظام انتخاباتي‌مان را با نقش‌آفريني حداكثري احزاب پيش ببريم، لذا بايد در قانون انتخابات مواد متناظر براي تحقق اين هدف و راهبرد پيش‌بيني شود.» وي در واكنش به برخي سخنان نمايندگان مبني بر اينكه احزاب يك‌شبه ايجاد مي‌شوند، گفت: خير، اين طور نيست و احزاب يك‌شبه ايجاد نمي‌شوند و طبق قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي براي ايجاد هر حزب جديدي شرايط سخت و دقيقى پيش‌بيني شده است. وزارت كشور و كميسيون ماده 10 احزاب با دقت نظارت مي‌كنند تا احزابي بتوانند پروانه فعاليت داشته باشند كه از شرايطي كه در قانون ذكر شده برخوردار باشند. ساماني همچنين در مخالفت با حذف تبصره‌اي كه بر مبناي آن حضور نامزدها در چند فهرست انتخاباتي به‌طور همزمان ممنوع شده است، گفت: «اصل پاسخگويي و مسووليت‌پذيري احزاب و نامزدها ايجاب مي‌كند كه هر فرد بتواند صرفا در قالب يك حزب در انتخابات حضور داشته باشد.»

 

آرامش فعال؛ كليدواژه افزايش انسجام ملي در سال انتخابات

روز گذشته محتواي سومين جلسه اتاق فكر معاونت سياسي در پايگاه‌ اطلاع‌رساني وزارت كشور نيز منتشر شد. بر اساس اين گزارش اتاق فكر معاونت سياسي، راهكارها و راهبردهاي افزايش و تقويت انسجام ملي مبتني بر استراتژي آرامش فعال در سال انتخابات، مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

در اين جلسه جمال عرف معاون سياسي وزير كشور ضمن تاكيد بر اهميت بررسي و ارزيابي تمامي وجوه و ابعاد انسجام ملي به ويژه با در نظر گرفتن در پيش بودن انتخابات سال ۱۳۹۸، استراتژي آرامش فعال را راهبردي اساسي براي نيل به اين هدف برشمرده و انتخابات فرارو را فرصتي مغتنم براي تحقق هدف افزايش و تقويت انسجام ملي دانست. او همچنين آسيب‌شناسي دقيق و هدفمند نقاط آسيب‌پذير در انتخابات‌ پيشين و فرارو و نيز آينده‌پژوهي فرآيندهاي انتخاباتي آتي را از جمله اقدامات و راهبردهاي مورد توجه معاونت سياسي معرفي كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون