• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

آيت‌الله محمد تقي مصباح‌يزدي، رييس موسسه آموزشي امام خميني :

برخي در حوزه علميه همان حرفي را مي‌زنند كه سكولاريسم غرب مي‌گويد

رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام‌خميني(ره) روز گذشته از «سكولاريسم در حوزه‌هاي علميه» گفت. آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي، پدر معنوي پايداري‌ها از رشد نوعي تفكر غرب‌گرايانه در حوزه‌هاي علميه سخن گفت اما او اولين نفري نيست كه بر اين امر تاكيد دارد. پيش از اين حسن رحيم‌پور ازغدي به‌كرات در مورد سكولاريسم در حوزه‌هاي علميه سخن گفته است؛ تاكيدي كه نشان مي‌دهد آبشخور فكري هر دو يكي است و خط مشي مشترك و نگاهي همسان به حوزه دارند.

به گزارش ايسنا، رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفته كه «متاسفانه برخي در حوزه علميه همان حرفي را مي‌زنند كه تفكر سكولاريسم غرب مي‌گويد! اسلام را در همين فقه و امور فردي خلاصه مي‌دانند؛ در حالي كه اسلام همه ابعاد زندگي بشر را فرا مي‌گيرد؛ آيا در زمينه روابط زن و شوهر، اسلام دستوري ندارد؟ بايد از قرآن، سنت و سيره اهل‌بيت ‌عليهم‌السلام دستورات و سفارشات در اين زمينه جمع‌آوري و دسته‌بندي شود تا مورد استفاده قرار بگيرد؛ چه بسا منابع ما در اين زمينه‌ها، بيش از منابع ما در زمينه فقه فردي باشد.»

رحيم‌پور ازغدي در خلال تجمعي كه براي مسائل معيشتي در فيضيه قم چندي پيش برگزار شد، گفته ‌بود: «درس خارج‌هايي برگزار مي‌شود كه به جاي اينكه تمدن ديني را تئوريزه كنند، فقه سكولار مي‌سازند و در مورد بانك‌ها و روابط اجتماعي و اين دست مسائل حرفي نمي‌زنند. باوجود اينكه برخي از افراد ريشه سكولاريسم را در دانشگاه دنبال مي‌كنند، بايد گفت كه ريشه سكولاريسم در حوزه علميه بوده و در حوزه علميه به مسائل روز كشور و مسائل حل نشده توجه نمي‌شود و در زمينه فقه بانكي و اقتصادي بي‌سوادي حوزه و دانشگاه موج مي‌زند.» بحث نفوذ سكولاريسم در حوزه تا آنجايي مورد انتقاد قرار گرفت كه آيت‌الله مكارم شيرازي، مرجع تقليد شيعه نيز نسبت به آن واكنش نشان داد و در بخشي از اعلاميه‌اي كه عليه ازغدي صادر كرد، گفت: «انقلاب از حوزه‌هاي علميه برخاسته و الان هم مهم‌ترين پشتيبان انقلاب حوزه‌هاي علميه و مراجع بزرگ هستند. اگر اقليت كوچكي در حوزه خلاف اين عمل مي‌كنند، آن را نمي‌شود به حوزه تسري داد، بيشترين شهيدان انقلاب را حوزويان دادند.»

ديدار ديروز مصباح‌يزدي با فرزند آيت‌الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي، رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده كه مسوول بنياد فقه و معارف اهل بيت نيز هست. در اين ديدار مصباح‌يزدي بر تحولات نيم‌قرن اخير در حوزه‌هاي علميه اشاره كرد و گفت: «تا قبل از اين، حوزه‌ها حالت ركودي داشت و محدوده خاصي براي محورهاي تحقيق و تدريس مشخص شده بود و به بقيه ابعاد دين توجه خاصي نمي‌شد. از اين‌رو، ده‌ها كتاب در مورد طهارت و صلات نوشته شده، اما در ساير ابعاد فقه، بسيار كمتر نوشته شده بود. ...اما امروزه حوزه‌هاي علميه بيشتر به‌دنبال آشكار كردن همه احكام دين و برداشتن قدم‌هايي در جهت تحقق اين ارزش‌ها و احكام در اجتماع هستند.»

اين عضو جامعه مدرسين حوزه عليمه قم ضمن اشاره به حركت نهضت امام خميني‌‌(ره) و پيروزي انقلاب، تاكيد كرد: «در سايه انقلاب اسلامي، تحولات بسيار خوبي در حوزه‌هاي علميه صورت گرفت. اگر مقايسه تحولات عملي كه بعد از انقلاب در حوزه علميه قم تحقق پيدا كرده را با قبل از آن مقايسه كنيم، چه بسا ميزان تحولات، بيش از 5 قرن گذشته باشد.»

 

ما در بخش‌هايي از مفاهيم ديني كوتاهي كرده‌ايم

او ادامه داد: «امروز بزرگ‌ترين قدرت نظامي دنيا، رقيب خود را ايران معرفي مي‌كند؛ همان ايراني كه نوكر بي‌جيره و مواجب امريكا بود. البته اين پيشرفت به خودي خود، حاصل نشد؛ به بركت تلاش‌هاي مخلصانه امام (ره) و شجاعت و جرات بي‌نظير وي، با لطف خداوند متعال به موفقيت‌هايي رسيديم كه حتي خواب آن را نمي‌ديديم.»

آيت‌الله مصباح در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: «حقيقت اين است كه ما در بخش‌هاي عظيمي از مفاهيم ديني، كوتاهي كرده‌ايم؛ حتي اگر به خاطر شرايط معذور هم باشيم، اما به هر حال اين معذور بودن، عقب‌افتادگي را جبران نمي‌كند. متاسفانه، بر اثر كوتاهي‌ها دين در مسائل فقهي فردي خلاصه شده، اما اموري كه مسائل روزمره مسلمانان است، مورد توجه قرار نگرفته است؛ از شبهه‌پراكني‌ها در ساده‌ترين عقائد گرفته تا مسائل پيچيده مانند مسائل حكومت اسلامي و ولايت‌ فقيه و همچنين تطبيق احكام بر مصاديق خود باتوجه به زمان و مكان و فرهنگ هر جامعه، كوتاهي و كمبود وجود دارد.»

وي افزود: «در زمينه احتجاجات و مسائل عقلي و اعتقادي چقدر روايت داريم، اما ما چه ميزان در اين زمينه كار كرده‌ايم؟ آن هم زماني كه شبهات متعدد از طريق رسانه‌هاي مختلف، ذهن جوانان ما را بمباران مي‌كند! ما چند دستگاه رسانه‌اي داريم كه با آنها بحث كرده و جواب اقناع‌كننده به آنها بدهد؟ بگذريم كه حتي گاهي از اين شبهات بي‌اطلاع هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون