• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

چطور يك فيلم مي‌تواند همزمان منتخب تلويزيوني و سينمايي باشد؟

اسكار يا امي

ليبي هيل ترجمه: بهار سرلك

 

 

 

نزاع بر سر نحوه توزيع فيلم «رما» به بحثي طول و دراز بدل شده است. استيون اسپيلبرگ بود كه مارس 2018 وقتي مي‌خواست فيلم «بازيكن شماره يك آماده» را تبليغ و معرفي كند، بدون هيچ قصد و نيتي شروع اين نزاع را رقم زد. او در مصاحبه با بخش خبري شبكه «ITV» انگلستان گفت: «وقتي به فرمت تلويزيوني متعهد مي‌شوي، اثرت فيلمي تلويزيوني مي‌شود. اگر برنامه خوبي باشد، لايق امي است. اما اسكار نمي‌گيرد.»

نت‌فليكس خبر خريداري حق توزيع فيلم را تا آوريل 2018 اعلام نكرد، بنابراين دور از انتظار است كه موضوع صحبت اسپيلبرگ مشخصا به تازه‌ترين پروژه كوارون مربوط باشد. اين حرف غيرعامدانه بود اما لابه‌لاي اين جملات پرسشي نهفته است: آيا نيت سازنده از فرمت اثر خبر از صلاحيت حضور فيلم در جشنواره‌ها مي‌دهد؟

آكادمي تلويزيوني خطي ميان اكران نمايشي و صلاحيت حضور در جوايز امي كشيده است. اگر فيلمي را روي پرده 250 اينچي به مدت 4 ماه نمايش بدهيد- همان كاري كه نت‌فليكس با «رما» كرد- دست رد به سينه امي زده‌ايد. با اين حال اگر فيلمي به مدت يك هفته در سينماها نمايش داده شود، واجد شرايط حضور در اسكار است. (شرايط حضور فيلم‌هاي مستند در جوايز امي و اسكار به‌طور همزمان به گونه ديگري است.)

اما وقتي صحبت از نامزدهاي امي‌ مي‌شود، مسوولان اين جوايز به فرمت تعيين ‌شده يك فيلم اهميتي نمي‌دهند. به عنوان مثال جشنواره‌هاي فيلم هيچ تاثيري روي واجد شرايط بودن آثار ندارند؛ بسياري از «فيلم‌هاي تلويزيوني» با عنوان «فيلم سينمايي» (يا دست‌كم «فيلم‌هاي سينمايي جشنواره‌اي) در جهان ارايه مي‌شوند و راه‌شان به نامزدي در امي ختم مي‌شود.

اكران گسترده، صلاحيت حضور در امي را از فيلم مي‌گيرد. چنين مساله‌اي به تعداد سينماهايي كه فيلم در آنها اكران مي‌شود، مربوط است. آكادمي تلويزيوني رقم جادويي 70 را براي اكران در سينماها در نظر گرفته كه به معناي تعداد روزها به اضافه تعداد سينماهايي است كه اثري اكران مي‌شود. از لحاظ تكنيكي فيلم مي‌تواند به مدت 10 هفته فقط در يك سينما اكران شود، در واقع بيشتر از زماني كه براي اكران در سينماها در نظر گرفته مي‌شود و با وجود اين صلاحيت حضور در امي را نيز دارا باشد.

پس از اينكه «آينه سياه» دو سال متوالي برنده بهترين فيلم تلويزيوني امي شد، مسوولان آكادمي تلويزيوني قانون جديدي را وضع كردند كه طبق آن فيلم‌هاي تلويزيوني بايد دست‌كم 75 دقيقه باشند. اين قانوني است كه اسپيلبرگ بايد كمي روي آن تامل كند، چراكه اين روزها مشغول احياي سريال «داستان‌هاي شگفت‌انگيز» است.

در مواقعي خاص نيز راه برنامه‌هاي تلويزيوني به سينماها كشانده مي‌شود؛ پس از اينكه «بازي تاج‌وتخت» جوايز امي 2017 را به خانه برد، فصل هفتم اين سريال در يك شب اكران شد. indieWire

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون