• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4334 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند

اندر باب چند چهره خيلي مهم سياسي، اقتصادي، فرهنگي و غيره

برندگان تنديس «ژاژ»

مجتبي احمدي

 

 

سال 1397 هم نسبتا به پايان رسيد و در اواخر اسفندماه بود كه پس از حدود يازده‌ونيم ماه انتظار، بالاخره انجمن ملي «كشف مهملات» با همكاري آكادمي بين‌المللي
Mozakhrafology برندگان تنديس معتبر «ژاژ» در سال 97 را، از ميان كانديداهاي پرشمار در رشته‌هاي مختلف، معرفي كرد. قرار است اين تنديس، طي مراسمي ويژه به برندگان اهدا شود. براساس اعلام انجمن ملي «كشف مهملات»، اين مراسم با حضور تني چند از مقامات آكادمي بين‌المللي Mozakhrafology و جمع كثيري از كانديداهاي دريافت تنديس، 13 فروردين‌ماه 1398 و هم‌زمان با «روز جهاني دروغ» در مركز بين‌المللي همايش‌هاي صداوسيما برگزار و تنديس «ژاژ» به برگزيدگان در رشته‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و غيره، اهدا خواهد شد. در ادامه، ما برندگان تنديس «ژاژ» در سال 97 را در حد توان معرفي مي‌كنيم تا شما هم تا حدودي آنها را بشناسيد، چون ناگفته پيدا و بلكه تابلو است كه معرفي كامل ايشان در اين مقال، بلكه در هيچ مقاله و رساله‌اي نمي‌گنجد.

سياسي؛ خارجي

براساس بيانيه انجمن ملي «كشف مهملات»، تنديس «ژاژ» در سال 97 در بخش سياسي (خارجي)، ضمن تقدير ويژه از «بنيامين نتانياهو»، مشتركا اهدا مي‌شود به: «دونالد ترامپ» و «مايك پمپئو» به‌خاطر ژاژخايي و ياوه‌درايي بي‌نظيرشان.

در بيانيه انجمن ملي «كشف مهملات» به اين موضوع اشاره شده كه ترامپ در يكي از سخن‌پراني‌هاي خود در سال 1397 ضمن اشاره به تشديد تحريم‌ها عليه ايران، در يك‌جا تاكيد كرده: «ما در كنار مردم ايران هستيم»، و اين سخن، خنده شديد حضار را در پي داشته است. لذا از آنجا كه ترامپ با اين جمله، مفهوم جديدي از لفظ «كنار» را ارايه كرده و در چند كلمه مختصر، مرزهاي مهمل‌بافي را درنورديده و پمپئو نيز با مهارت تمام، همين‌ها را بلغور كرده است، اين دو مشتركا به عنوان برندگان تنديس «ژاژ» سياسي (خارجي) در سال 97 برگزيده شده‌اند. ضمنا اينكه رييس‌جمهور ايالات متحده گفته: «دولت من بيش از هر دولت ديگري در تاريخ آمريكا موفقيت داشته»، در جلب نظر انجمن ملي «كشف مهملات» و آكادمي بين‌المللي Mozakhrafology بي‌تاثير نبوده است.

اقتصادي؛ بازار

انجمن ملي «كشف مهملات» به‌رغم همكاري با آكادمي بين‌المللي Mozakhrafology، براي تقدير از فرد برگزيده در حوزه اقتصادي، به مشكلات اساسي برخورده است. فضاي اقتصادي ايران در سال 1397 آن‌چنان پويا و فعال و موثر بوده كه انتخاب يك‌نفر به عنوان چهره برتر براي دريافت تنديس «ژاژ»، بسيار دشوار به نظر رسيده است. خب شما خودتان را بگذاريد جاي انجمن و كلاه‌تان را قاضي كنيد؛ «م. خ» را انتخاب مي‌كنيد يا «پ. ش» را؟ «ر. ذ. ل» را برمي‌گزينيد يا «د. ز. د» را؟ تنديس «ژاژ» را به «ب. ز» مي‌دهيد يا «س. گ»؟ قبول كنيد كه به‌خاطر شدت شفافيت، انتخاب هم خيلي‌خيلي سخت است. لذا انجمن ملي «كشف مهملات» تصميم گرفت در حوزه اقتصادي، اهداي تنديس «ژاژ» را به زمان ديگري كه شرايط اقتصادي اين‌چنين منظم و مرتب نباشد، موكول كند. اما براي خالي نبودن عريضه، آيين نكوداشت براي دو نفر در اين بخش برگزار خواهد شد: «سلطان سكه» و «سلطان قير». در متن بيانيه انجمن اشاره شده است كه سلطان سكه، يعني «وحيد مظلومين» كه گويا ماهانه 30 ميليارد تومان درآمد داشته و ضمنا گران‌ترين سيگار ايران را هم مي‌كشيده، در آخرين اظهارات خود پيش از اعدام گفته است: «نمي‌توانيد من را گوشه رينگ ببريد؛ چون به هيچ عنوان ۷۰۰ ميليارد تومان، حجم پول بالايي نيست و يك چيز عادي است.» وي در اين سخنان گهربار، هم معناي بكر و تازه‌اي از «بالا» و «پايين» عرضه كرده و هم در زمينه «عادي» و «غيرعادي» باب جديدي را در تاريخ اقتصادي ايران باز كرده است.

همچنين، در متن بيانيه انجمن اشاره شده است كه سلطان قير، يعني «حميد باقري درمني» كه به ابربدهكار 2هزار ميليارد توماني معروف شده بود، در يك مصاحبه پيش از اعدام، در مورد تعداد املاكش گفته است: «دقيق نمي‌دانم، اما حدود ۱۰۸ قطعه زمين فقط در يك‌جا دارم. همچنين تعدادي دفتر هم در ونك پارك دارم. ۲۸۰ متر خانه هم در فرشته دارم كه وقتي ۳۲سالم بود آن را خريدم.» سپس ادامه داده: «من چيزي ندارم كه، پولي ندارم اصلا.» و افزوده: «از نظر شما ۲۸۰ متر خانه در فرشته داشتن، سرمايه‌داري است؟» وي نيز با طرح اين پرسش بنيادين، ضمن نشان دادن روحيه مطالبه‌گري، مبنايي نوين براي مفاهيم نظام سرمايه‌داري بنا كرده است. لذا در مراسم اهداي تنديس «ژاژ» به برترين ژاژخايان در سال 1397، آيين نكوداشت اين دو عزيز از دست رفته برگزار، و از اين مبتكران عرصه اقتصاد، به نيكي ياد خواهد شد.

فرهنگي- هنري؛ سينما

در بخش فرهنگي‌هنري، انجمن ملي «كشف مهملات» با همكاري آكادمي بين‌المللي Mozakhrafology، هيچ‌يك از اهالي فرهنگ و هنر و حتي مديران و مسوولان فرهنگي- ‌هنري را شايسته دريافت تنديس «ژاژ» در سال 1397 ندانسته است. در متن بيانيه اين انجمن آمده است: «خداوكيلي در كنار فرمايش‌هاي برخي از سياست‌بازان و افاضات شماري از اقتصادسازان، حرف‌هاي اهالي فرهنگ و هنر خيلي ضايع است، به معناي واقعي كلمه. لذا اين انجمن، ضمن توصيه اين اهالي فهيم و دقيق، به فهم بيشتر معناي ژاژ و دقت بيشتر در امر ژاژخايي، هيچ‌يك از ايشان را شايسته دريافت تنديس، تشخيص نداد.» اما بيانيه انجمن، يك «اما»ي مهم دارد كه خودتان در ادامه بخوانيد: «اما براي اينكه افراد مستعد در اين زمينه، سرخورده نشوند و احساس نكنند تلاش آنها ناديده گرفته شده است، و ضمنا با هدف ترغيب و تشويق سايرين به امر ژاژخايي، انجمن ملي «كشف مهملات» با مشورت آكادمي بين‌المللي Mozakhrafology لوح تقدير خود را به يك جوان فيلم‌اولي در سينماي ايران تقديم مي‌كند: همايون غني‌زاده، كارگردان فيلم مسخره‌باز.» در بيانيه انجمن اشاره شده است كه غني‌زاده پس از به‌روي صحنه نيامدن و دريافت نكردن سيمرغ بلورين بخش نگاه نو در اختتاميه جشنواره فيلم فجر، براي دريافت سيمرغ بخش هنر و تجربه به‌روي صحنه آمده و گفته است: «اون جايزه رو دوست نداشتم، اما اينو دوس دارم و قبولش مي‌كنم. سيمرغ اول رو نگرفتم چون جايزه‌ش رو دوست نداشتم. معادلات جشنواره رو هم پذيرفتم، ولي سيمرغ نگاه نو رو دوست نداشتم؛ چون در نهايت ديدم فيلم من موفق نشده نگاه نويي به جشنواره تزريق كنه. اما اين جايزه رو دوست دارم و مي‌گيرمش.» وي طي همين سخنراني كوتاه، به توفيقات زيادي نايل آمده است: بسط معنايي مفهوم «دوست داشتن»، ارايه نظريه‌اي پسامدرنيستي در باب «پذيرفتن معادلات»، توجه به بينامتنيت درخصوص واژگان «تزريق»، هنجارگريزي و آشنايي‌زدايي از مفهوم «گرفتن».

لذا، انجمن «كشف مهملات»، غني‌زاده را شايسته دريافت لوح تقدير مي‌داند و اميدوار است كه اين را هم دوست داشته باشد و بگيردش.

اجتماعي؛ فضاي مجازي

ماشاءالله در عرصه اجتماعي، به‌خصوص در فضاي مجازي ايران، آنقدر چهره برتر هست كه انجمن ملي «كشف مهملات» با همكاري آكادمي بين‌المللي
Mozakhrafology را به دردسرهاي زيادي انداخت. اين انجمن اعلام كرده كه توان اهداي يك تنديس «ژاژ» را در اين حوزه ندارد و به تنديس‌هاي پرشماري نياز است. در متن بيانيه انجمن آمده است: «جاي خوشحالي و بلكه پايكوبي و دست‌افشاني است كه تعداد زيادي از جوانان اين مرز و بوم، بام تا شام در فضاي مجازي پلاس‌اند و خاصه در عرصه اينستاگرام، تاريخ ژاژخايي و هرزه‌درايي را به پيش و پس خود تقسيم كرده‌اند. اين جوانان با شعور و كمالات در اقدامات زيبا و شگفت‌آور خود، مهمل و مزخرف را با بيهودگي و لودگي تلفيق و تركيب كرده‌اند و ماحصل فعاليت‌هاي خستگي‌ناپذيرشان، آنقدر متنوع و متهوع است كه حقيقتا انسان لذت مي‌برد. لذا، واقعا در اين زمينه، انجمن ما را معذور بداريد كه بتوانيم از ميان اين‌همه شاخ و پلنگ و جفنگ، فقط يك‌نفر را براي اهداي تنديس «ژاژ» انتخاب كنيم. پس بررسي‌هاي ما همچنان ادامه خواهد داشت تا در پايان سال 1398، برگزيدگان دوسال را باهم معرفي كنيم.»

توصيه نهايي انجمن «كشف مهملات»

انجمن ملي «كشف مهملات» با همكاري آكادمي بين‌المللي Mozakhrafology در پايان بيانيه توصيه كرده است: «ژاژ بخاييد و هرزه بدراييد كه به قول شاعر: تا داد خود از كهتر و مهتر بستانيد!».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون