• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

عدد و رقم

۶۰ ميليارد دلار

مجوز جذب سرمايه خارجي

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه بازار سرمايه، سال ۹۸ را با روند مناسبي آغاز كرده است، گفت: مجوز جذب ۶۰ ميليارد دلار سرمايه خارجي صادر شد.

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي با تاكيد بر اينكه يكي از ضرورت‌هاي رونق توليد، بهبود ضريب بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي موجود است، گفت: تامين منابع را مي‌توان در حوزه داخلي و خارجي و با استفاده از اين ظرفيت‌ها رقم زد.

او با اشاره به اينكه بازار سرمايه سال گذشته سال خوبي را تجربه كرده و جهشي در شاخص‌ها داشت، ادامه داد: بازار سرمايه سال ۹۸ نيز شروع خوبي داشت، اما سهم آن در اقتصاد آنقدر كه بايد نيست كه براي توسعه و گسترش اين بازار بايد برنامه ويژه طراحي شود.

14 ميليون تن

پيش‌بيني توليد گندم در سال جاري

معاون امور زراعت وزارت جهادكشاورزي گفت: پيش‌بيني مي‌شود توليد گندم در سال جاري ۱۴ ميليون تن باشد.

به گزارش صدا و سيما، عباس كشاورز با حضور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري يكشنبه شب شبكه دو سيما افزود: بخشي از اين آسيب، آبگرفتگي موقت است و در بخشي، محصول دچار خوابيدگي مي‌شود سپس اين عارضه مرتفع مي‌شود در بخشي هم، آبگرفتگي بيشتر است و موجب پوسيدگي محصول مي‌شود و در بخشي هم سيل، زمين يا باغ كشاورز را با خود برده است.

او با اشاره به اينكه حدود ۵۵ درصد اين اراضي بين ۲۵ تا ۵۵ درصد آسيب ديده‌اند، ادامه داد: بنابراين حدود ۵۰ درصد زمين‌ها و محصولات كشاورزي آسيب ديده قابل برگشت است.كشاورز افزود: حدود ۲۵۰ هزار هكتار از محصولات كشاورزي و حدود ۱۵۰ هزار هكتار باغ بر اثر سيلاب‌هاي اخير از بين رفته است. او گفت: در زمينه باغ، استان‌هاي خوزستان، مازندران و كرمانشاه و در زمينه زراعت استان‌هاي خوزستان، لرستان و گلستان، مازندران، ايلام و كرمانشاه، بيشترين خسارت را ديدند.كشاورز اضافه كرد: بيش از ۶ هزار واحد مرغداري و حدود ۱۰۰ واحد پرورش ماهي هم دچار خسارت شدند.

40 درصد

كاهش توليد خودرو در ايران

بر اساس گزارش انجمن جهاني توليدكنندگان وسايل نقليه موتوري، ۲۰۱۸ سال بداقبالي خودروسازان جهان بوده و بيشترين ميزان رشد منفي در توليد خودرو در اين سال، متعلق به ايران بوده است.به گزارش اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران، انجمن جهاني توليدكنندگان وسايل نقليه موتوري (OICA)، آمار توليد خودرو سال ۲۰۱۸ در كشورهاي مختلف جهان را منتشر كرد. طبق اين گزارش در سال ۲۰۱۸ در مجموع ۹۱ ميليون و ۵۳۸ هزار و ۶۴۰ خودرو توليد شد كه نسبت به سال ۲۰۱۷، رشد منفي ۶.۲۹ درصدي داشته است. سال ۲۰۱۷ در كل دنيا ۹۷ ميليون و ۳۰۲ هزار و ۵۳۴ دستگاه خودرو توليد شده بود.

مانند هميشه، سال گذشته هم بيشترين خودرو در چين توليد شد. اين كشور در سال ۲۰۱۸ ميلادي، ۲۵ ميليون و ۷۰۵ هزار و ۵۵۸ خودرو توليد كرد. البته غول خودروسازي دنيا هم سال ۲۰۱۸ ميلادي با كاهش توليد خودرو رو به رو شد. توليد خودروي چين در سال گذشته ميلادي منفي ۴.۱۶ درصد رشد داشت.بعد از چين با اختلاف زياد، امريكا برترين توليدكننده خودروي جهان است. اين كشور در سال ۲۰۱۸، ۱۰ ميليون و ۹۸۶ هزار و ۲۲۵ دستگاه خودرو توليد كرد كه با رشد ۱.۱۱ درصد همراه بود. ژاپن جايگاه سوم توليد خودرو در جهان را در اختيار دارد. اين كشور سال گذشته ۹ ميليون و ۲۰۱ هزار و ۲۹۱ دستگاه خودرو توليد كرد كه رشد ناچيز ۰.۳۹ درصد داشت.سال ۲۰۱۸، ايران هفدهمين توليدكننده خودرو در جهان بود. ايران سال گذشته يك ميليون و ۳۴۵ هزار و ۴۱ دستگاه خودرو توليد كرد كه كاهش ۴۰ درصدي نسبت به سال ۲۰۱۷ را نشان مي‌دهد. سال ۲۰۱۸، كشورهاي اندونزي و جمهوري چك تقريبا به اندازه ايران خودرو توليد كردند. طبق آمار انجمن جهاني وسايل نقليه موتوري، ايران در سال ۲۰۱۷، يك ميليون و ۵۱۵ هزار و ۳۹۶ دستگاه خودرو توليد كرده بود كه نسبت به سال ۲۰۱۶، رشد ۱۸.۱۹ درصدي داشت.

12 درصد

كاهش واردات نفت كره جنوبي از ايران

بر اساس جديدترين اخبار منتشر شده، ميزان واردات نفت كره جنوبي از ايران در مارس (اسفند 97- فروردين 98) نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست كم 12 درصد كاهش يافته است.

به گزارش رويترز، ميزان خريد ماهانه نفت كره جنوبي از ايران هنوز هم در بالاترين ميزان از زمان آغاز دوباره واردات در ماه ژانويه (دي و بهمن 97) قرار دارد.

آمارها حاكي است، كره جنوبي كه يكي از بزرگ‌ترين مشتريان آسيايي نفت ايران به شمار مي‌آيد، در مارس امسال يك ميليون و 200 هزار تن نفت خام معادل 284 هزار و 639 بشكه نفت در روز از ايران وارد كرده است.

اين رقم در مدت زمان مشابه در سال گذشته يك ميليون و 370 هزار تن بود.ميزان واردات نفت كره‌جنوبي از ايران در ماه مارس امسال 23 درصد بيشتر از فوريه (بهمن و اسفند 97) بود و بيش از 5 برابر نسبت به خريد ژانويه (دي- بهمن 97) افزايش نشان داده است. كره جنوبي يكي از هشت كشور برخوردار از معافيت موقت از تحريم نفتي ايران است كه در ماه نوامبر (آبان- آذر 97) از امريكا معافيت 6 ماهه دريافت كرد. اين گزارش حاكي است كره جنوبي مي‌تواند تا 200 هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد كند كه بيشتر آن شامل ميعانات گازي و نفت فوق سبك است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون