• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3216 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۲ فروردين

بانكي‌ها ليدر بازار شدند

گروه اقتصادي| نخستين هفته پس از مشخص شدن نتيجه مثبت مذكرات هسته‌اي، هفته‌اي مثبت براي بازار سهام بود. شاخص كل بورس تهران چهار روز صعودي و يك روز اصلاحي را پشت سر گذاشت و در نهايت جايگاه خود را در كانال 70 هزار واحدي تثبيت كرد. در معاملات هفته گذشته شاخص كل در دو روز ابتدايي توانست ركوردي تازه به ثبت برساند و حدود 5/6 درصد صعود كند.
 اين در حالي بود كه در دو روز اول معاملات در همه گروه‌ها شاهد صف‌هاي خريد هيجاني بوديم. اما در روز‌هاي سوم و پنجم اندكي از هيجان كاسته شد و بانكي‌ها، خودرويي‌ها، پالايشي‌ها و صنايع پتروشيمي كنترل بازار را به دست گرفتند. در ميان اين گروه‌ها نيز بانكي‌ها عملكرد قدرتمندانه‌اي داشتند و به عبارتي ليدر بازار شدند.
بانك‌هاي صادرات، ملت و تجارت پرطرفدارترين سهام بازار بودند و بيشترين تقاضاي بازار را از آن خود كردند. در ميان خودرويي‌ها نيز گروه بهمن، زامياد، ايران خودرو و سايپا بيشترين تقاضا را از آن خود كردند. اوراق تسهيلات مسكن نيز روندي هيجاني را در هفته گذشته پشت سر گذاشت. در دو روز نخست معاملات شاهد صف‌هاي فروش در اين نمادها بوديم.
اما در سه روز بعد اوراق مسكن پر طرفدار و با صف‌هاي خريد همراه شدند. در گروه پيمانكاري نيز شاهد بازگشت رونق در برخي نمادها بوديم. مخابرات و همراه اول در هفته گذشته جزو پرطرفدارترين نمادهاي بازار بودند و توانستند در همه روزها در صدر ليست بيشترين تاثير مثبت بر شاخص قرار بگيرند. در گروه معدن هم در روز ابتدايي شاهد افزايش تقاضا بوديم ولي به مرور زمان تقاضا جاي خود را به عرضه داد. در گروه فلزات اساسي تنها در دو روز اول شاهد افزايش تقاضا بوديم ولي در روزهاي پاياني با وجودافزايش قيمت در بازارهاي جهاني شاهد كاهش قيمت در اين نمادها بوديم.
لاستيكي‌ها هم جزو گروه‌هاي پر طرفدار هفته گذشته بودند. اين گروه با توجه به افزايش تعرفه واردات مي‌تواند گزينه‌هاي مناسبي براي سرمايه‌گذاري در اين برهه باشد. ايران ياسا يكي از شاخص‌ترين نمادهاي اين گروه است كه مي‌تواند گزينه مناسبي براي نوسانگيري به حساب آيد. در گروه پالايشگاه‌ها هفته‌اي مثبت پشت سر گذاشته شد.
 در اين گروه شاهد صف‌هاي خريد ميليوني در اكثر نمادهايي بوديم كه پيش از تعطيلات نوروزي با تعديل منفي و قيمت‌هاي منفي بازگشايي شده بودند. در اين گروه، پالايشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبريز پر طرفدارترين‌ها هستند. در گروه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري تنها در دو روز ابتدايي هفته روندي مثبت و هيجاني حكمفرما بود و در روز‌هاي بعد اين روند تغيير كرد. به نظر مي‌رسد شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در حال هدفگذاري و غيرپرتفوي هستند و اين گروه‌ها به احتمال زياد از اين هفته يا هفته آينده حركت خود را شروع خواهند كرد.
سرمايه‌گذاري غدير، سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي، سرمايه‌گذاري ملي ايران، سرمايه‌گذاري صنعت و معدن و سرمايه‌گذاري خوارزمي جزو برترين نمادهاي سرمايه‌گذاري هستند كه به نظر مي‌رسد با گذر زمان و نزديك شدن به زمان توافق هسته‌اي با رشد قابل توجهي همراه شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون