• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4359 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ ارديبهشت

ايده خلاقانه «گاردين» جواب داد و 800 هزار پوند كمك كرد

درخواست از مخاطب براي كمك

سه سال است كه سايت «گاردين» در انتهاي تمام مطالب خود، نامه‌اي كوتاه به خوانندگان مي‌دهد. در اين نامه به استقلال اين سايت تاكيد مي‌شود؛ از شرايط ناگوار روزنامه‌نگاري در اين سال‌ها مي‌گويد و اينكه اين سايت برخلاف رسانه‌هاي ديگر به تمام خوانندگان در اكثر نقاط دنيا، اجازه مي‌دهد كه رايگان، از مطالب آنها استفاده كنند و فقط يك درخواست دارد: «اگر به بقاي روزنامه‌نگاري مستقل توجه داريد، براي كمك يك پوند به حساب اين سايت بريزيد.» ايده خلاقانه اين نامه و درخواست كمك باعث شده تا «گاردين» برخلاف سايت‌هايي مانند «نيويورك‌تايمز»، «اكونوميست»، «تايم» و... مخاطبان را به دليل پرداخت نكردن حق اشتراك از مطالب خود محروم نكند و حالا، در آستانه سال سوم اجرايي شدن اين ايده، خبر مي‌رسد كه همين كمك‌هاي يك ‌پوندي و داوطلبانه، در سال گذشته «گاردين» را از ورشكستگي نجات داده است؛ اتفاقي كه هفته گذشته خبر آن روي خروجي اين سايت قرار گرفت و در گزارشي مفصل به مخاطبان توضيح داده شد: «شركت «گاردين نيوز‌اند مديا» به عنوان صاحب‌امتياز نشريه گاردين كه در سه سال گذشته مجموعا 57 ميليون پوند ضرر مالي داده، اعلام مي‌كند كه سال گذشته 800 هزار پوند سود كرده است. 655 هزار مشترك در سال گذشته از دو هر بخش آنلاين و نسخه چاپي حمايت مالي كرده و 300هزار نفر ديگر هم به‌صورت مقطعي كمك كرده‌اند.

ما برخلاف ساير نشريات انگليسي، خوانندگان‌مان را به پرداخت هزينه اشتراك وادار نكرديم، اما تقاضاي كمك براي حمايت از گزارش‌هاي اين نشريه به‌ويژه درباره موضوعاتي همچون رسوايي ويندراش و افشاي اسناد پارادايز كرديم. تعداد مخاطبان فضاي مجازي گاردين از 790 ميليون نفر در ژانويه 2016 به 1.35ميليارد در مارس 2019 بالغ شده است. به ‌اين‌ ترتيب مجموع درآمد «گاردين نيوز‌اند مديا» با 3درصد افزايش به سالي 223 ميليون پوند رسيده كه 55درصد آن به لطف فعاليت‌هاي اين نشريه در فضاي مجازي است. در همين حال تبليغات چاپي كه روزگاري اصلي‌ترين منبع درآمد نشريات بود، تنها 8درصد درآمد گاردين را تشكيل مي‌دهد و اين نشريه برخلاف تعدادي از مطبوعات انگليس كه در چند سال گذشته به‌دليل مشكلات اقتصادي، از نسخ چاپي به فضاي مجازي نقل‌مكان كردند، در حال حاضر 110 هزار مشترك چاپي دارد.» در ادامه اين گزارش و از زبان كاترينا وينر، سردبير خبر و مديا اين سايت توضيح داده شده: «در زمان بحران سياسي و اقتصادي نياز به كيفيت، استقلال گزارشگري بيشتر و بيشتر مي‌شود و روزنامه‌نگاري براي گذر از اين دوران شكوفا مي‌شود كه ايده‌هاي خلاقانه داشته باشد و با قدرت آنها را اجرا كند.
با تشكر از حمايت خوانندگان، كاركنان سختكوش و بااستعداد گاردين كار بزرگي انجام دادند و ما به يك نقطه عطف مالي مهم رسيديم. ما در حال حاضر در موقعيت پايدار هستيم و توانسته‌ايم به اهداف‌مان برسيم، با توليد روزنامه‌نگاري برجسته‌اي كه زمان ما را درك و روشن مي‌كند.» ديويد پمسل يكي ديگر از مديران ارشد اين سايت هم بعد از توضيح درباره طرحي كه در سال 2016 متولد شد و حالا در سال 2019 به «گاردين» كمك مالي بسيار مهمي كرده، درباره اين اتفاق گفت: «در سه سال گذشته، ما پيشرفت‌هاي بزرگي را انجام داده‌ايم و من به‌شدت افتخار مي‌كنم كه تا چه اندازه مسير سختي را براي رسيدن به اين هدف طي كرديم. دستيابي به اين نتايج مستلزم تعهد مطلق و خلاقيت هر فرد درون سازمان است. ما از حمايت خوانندگان، تبليغ‌كنندگان و شركاي‌مان كه در ارزش رسانه‌هاي باكيفيت بالا باور دارند بسيار سپاسگزاريم.» روزنامه «گاردين» از سال 1821 ميلادي منتشر مي‌شود. اين روزنامه ابتدا در شهر منچستر منتشر و منچستر گاردين ناميده مي‌شد، اما از سال 1959 عنوانش به گاردين تغيير يافت و در سال 1964 نيز دفتر مركزي‌اش به لندن منتقل شد. هفته‌نامه ديگر اين روزنامه، آبزرور نام دارد. روزنامه «گاردين» در بسياري از مواقع، از سياست‌هاي دولت انگليس به‌شدت انتقاد كرده و حتي دولت و سياستمداران را به باد تمسخر مي‌گيرد. به عنوان‌ مثال، «گاردين» در زمان ورود انگليس به جنگ‌هاي افغانستان و عراق، يكي از منتقدين جدي و صريح دولت كارگري توني بلر بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون