• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

هشدار وزير بهداشت درباره پرفشاري خون 15 ميليون ايراني

گروه اجتماعي| وزير بهداشت در آستانه بسيج ملي كنترل فشار خون، نسبت به پرفشاري خون 15 ميليون ايراني هشدار داد و با ابراز نگراني نسبت به مصرف بالاي نمك در كشور به عنوان يكي از عوامل موثر بر بيماري فشار خون گفت: «سال گذشته ۱۰ ميليون نفر در جهان به دليل عوارض بيماري فشار خون، جان خود را از دست دادند و حداقل ۴۰ درصد از مبتلايان فشار خون از بيماري خود خبر ندارند كه اين موضوع بسيار خطرناك است چون اين افراد زماني از بيماري خود مطلع مي‌شوند كه با سكته مغزي به آي‌سي‌يو مراجعه مي‌كنند.»

سعيد نمكي همچنين افزود: «فشار خون يكي از اولويت‌هاي اصلي نظام سلامت است كه از آن به عنوان قاتل خاموش نام مي‌برند. ما بايد به مردم هشدار دهيم كه كنترل فشار خون مهم است، متاسفانه برخي پزشكان ما از دستگاه فشار خون در مطب‌هاي خود استفاده نمي‌كنند كه بايد به آنها نيز اهميت كنترل فشار خون را گوشزد كنيم. هر ايراني بالاي ۳۰ سال كه سن ورود به بيماري پرفشاري خون است بايد آگاهي‌هاي لازم را داشته باشد و مردم ما بايد از روش‌هاي كنترل فشار خون آگاه باشند اما بايد تسهيلات و زيرساخت‌هايي را در اين زمينه فراهم كنيم.»

وزير بهداشت در هشدار نسبت به مصرف بالاي نمك به عنوان عامل موثر بر ابتلا به بيماري پرفشاري خون گفت: «يكي از علل فشار خون بالا مصرف نمك است و مردم ما مصرف نمك بالايي دارند، مصرف نمك ريشه در فرهنگ مردم ما دارد. ايران سرزميني پرآفتاب است، بنابراين گذشتگان ما كه كار و كشاورزي مي‌كردند، تعريق زياد داشتند و سديم از دست مي‌دادند و به همين دليل بايد سديم دريافت مي‌كردند و نمك مصرف مي‌كردند، حال امروز فرزندان سايه‌نشين با همان الگوي تغذيه زندگي مي‌كنند، بنابراين بايد اين الگوي تغذيه‌اي را تغيير دهيم. البته به صورت ناگهاني نمي‌توانيم الگوي تغذيه مردم را تغيير دهيم، بلكه بايد با شيوه پلكاني اين كار را انجام دهيم و بايد اول سراغ رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها رفته و مهم‌تر از همه سراغ خانم‌هاي خانه برويم. ما نمي‌خواهيم شعار دهيم كه نمكدان بايد از سفره حذف شود، اما اگر بتوانيم درصدي از مصرف نمك در جامعه را كم كنيم، بسيار خوب است. چنانكه تا سال 97، ۵٠ درصد نمك نان كاهش يافته اما به نظرم هنوز نمك نان بالاست و علت آن سست بودن آرد است و بنابراين بايد روي كيفيت آرد كار كنيم و چون قوت قالب مردم به دليل بالا رفتن قيمت برنج، به سمت نان تغيير كرده، بايد روي كيفيت نان كار كنيم و كيفيت طبخ و جداسازي سبوس را ارتقا دهيم. در مجموع اگر بتوانيم ۳۰ درصد مصرف نمك در جامعه را كم كنيم اقدام بزرگي انجام داده‌ايم.»

وزير بهداشت با تاكيد بر لزوم شناسايي ۲ ميليون نفر بيمار جديد مبتلا به فشار خون و اندازه‌گيري فشار خون ۲۰ ميليون نفر در تعريف بيماري پرفشاري خون گفت: «پرفشاري خون زماني است كه از حداقل و حداكثر بالا برود كه بيش از ٩۵ درصد موارد پرفشاري خون، ارثي يا به دليل نوع تغذيه و بي‌تحركي است و فقط كمتر از ۵ درصد پرفشاري‌هاي خون ثانوي به دليل بيماري زمينه‌اي همچون تومورهاي مغزي يا فوق كليوي يا مصرف قرص ضد بارداري بروز مي‌كند كه البته با درمان اين بيماري‌ها، اين نوع از پرفشاري هم بهبود مي‌يابد.»

به دنبال هشدارهاي وزير بهداشت، افشين استوار؛ مديركل مديريت دفتر بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت هم به خبرنگاران گفت: « فشار خون بالا؛ مهم‌ترين عامل خطر وقوع بيماري‌هاي قلبي عروقي در كشور است و حدود ۴۰ درصد علت مرگ در كشورمان را بيماري‌هاي قلبي عروقي تشكيل مي‌دهند. از تمام مرگ و ميرهاي كشور كه كمتر از حدود ۴۰۰ هزار مورد گزارش مي‌شود، نزديك به ۱۰۰ هزار مرگ به علت فشار خون بالا اتفاق مي‌افتد و بر اساس نتايج آخرين پيمايش ملي عوامل خطر بيماري‌هاي غيرواگير كه در سال ۹۵ انجام شد، به‌طور متوسط ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ايراني مبتلا به فشارخون بالا بوده‌اند. همچنين بيش از 50 درصد گروه سني ۵۵ تا ۶۹ سال نيز دچار عارضه فشار خون بالا بودند. حدود يك‌سوم جمعيت بالاي ۳۰ سال در كشور هم فشار خون بالا دارند و بررسي نتايج اين پيمايش نشان مي‌دهد كه طي ۲۵ سال گذشته شيوع فشار خون بالا در كشور ما حدود ۳ برابر شده و پيش‌بيني‌ها حكايت از آن دارد كه اين روند افزايشي در صورتي كه مداخله جدي در آن صورت نگيرد، همچنان ادامه خواهد داشت. البته در بحث ارايه خدمات نيز با مشكلاتي مواجهيم چنانكه فقط ۶۰ درصد مبتلايان فشار خون بالا، از بيماري خود مطلع بوده و ۴۰ درصد جمعيت و معادل ۶ ميليون نفر، نسبت به بيماري خود آگاهي نداشته و طبيعتا روند درماني جلوگيري از گسترش بيماري را هم طي نمي‌كنند.»

استوار هشدار داد: «فشار خون بالا منجر به بروز سكته قلبي، سكته مغزي، مشكلات كليوي، زوال عقل، مرگ زودرس و… مي‌شود. مهم‌ترين علت ابتلا به فشار خون در افراد، مصرف نمك زياد شناسايي شده كه متاسفانه مصرف نمك در ايران ۳ برابر ميزان مطلوب و ۲ برابر ميانگين جهاني است. عامل ديگر كم تحركي است كه بيش از ۵۰ درصد مردم در كشور تحرك كافي ندارند. رتبه سوم عوامل ابتلا به فشار خون بالا در ايران، مصرف سيگار و مشروبات الكلي است كه البته ميزان آن كمتر از ميانگين جهاني بوده اما در حال پيشرفت است. چاقي هم عامل ديگري در ابتلا به فشار خون بالاست، در حالي كه حدود دوسوم مردم ايران از چاقي رنج مي‌برند و بيش از يك‌سوم خانم‌هاي ايراني چاق هستند.»

به گفته استوار، بسيج همگاني كنترل فشار خون، از ۲۷ ارديبهشت تا 15 تير برگزار مي‌شود و از عيد سعيد فطر، حدود ۲۰ ميليون نفر از افراد بالاي ۳۰ سال در كشور مورد بررسي قرار مي‌گيرند تا در صورت مشاهده فشار خون بالا به پزشك متخصص براي درمان معرفي شوند. در حالي كه بنا به دستور رييس‌جمهوري، تمام دستگاه‌ها بايد براي اين بسيج ملي به وزارت بهداشت كمك كنند، طي مدت ياد شده، پايگاه كنترل رايگان فشار خون در ايستگاه‌هاي سلامت همگاني در محل‌هاي پر رفت‌وآمد، مدارس، مساجد و اماكن مذهبي، بيمارستان‌هاي خصوصي و دولتي و توسط نيروهاي داوطلب مردمي مستقر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون