• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

صدور حكم اعدام يكي از بزرگ‌ترين قاچاقچيان بين‌المللي مواد مخدر

«تمساح خليج فارس» به اعدام محكوم شد

گروه اجتماعي| رييس كل دادگستري استان هرمزگان از صدور حكم اعدام «تمساح خليج فارس» خبر داد.

ايرنا گزارش داد كه محمدصادق اكبري، ديروز ضمن اعلام اين خبر گفته است: «فعاليت باند سازمان‌يافته مواد مخدر به سركردگي تمساح خليج فارس در كشورهاي پاكستان و افغانستان آغاز شد و دامنه آن از مرز دريايي و خشكي استان‌هاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان و سپس به استان‌هاي فارس، تهران و آذربايجان كشيده شد. سركرده اين باند بين‌المللي با همكاري ساير اعضاي خود توانست يكي از بزرگ‌ترين شبكه‌هاي قاچاق و توزيع مواد مخدر را در كشورهاي ايران، افغانستان و پاكستان راه‌اندازي كند و خود نيز به عنوان رهبر اين سازمان و شبكه پيچيده در چهره‌هاي مختلف و پوشش‌هاي گوناگون در اين كشورها فعاليت مي‌كرد كه 16 نفر از ديگر متهمان اين پرونده هم در مجموع به تحمل 472 سال حبس و 23 ميليارد ريال جزاي نقدي محكوم شدند و حكم محكوميت اعدام سركرده همدست اين قاچاقچي بين‌المللي هم از سوي دادگاه انقلاب اسلامي بندرعباس صادر شد. اين باند ظرف 2 سال بيش از 400 تن مواد مخدر از كشورهاي پاكستان و افغانستان وارد ايران كرد كه با هوشياري دستگاه‌هاي نظارتي و امنيتي، حجم قابل توجهي از اين محموله كشف و ضبط شد. اين باند سازمان‌يافته با استفاده از پولشويي، بسياري از وجوه درآمدي حاصل از معاملات مواد مخدر را به اراضي، املاك و مستغلات در اقصي نقاط كشور تبديل كرد كه بسياري از اين اموال شناسايي و به نفع دولت ضبط شد. همچنين در شناسايي اين باند، بيش از 25 ميليارد ريال وجه نقد، 6 قبضه سلاح شكاري، 16 دستگاه خودرو حمل مواد مخدر، چندين فروند شناور صيادي، بيش از 60 واحد منزل مسكوني و تعداد زيادي نيز ملك زراعي كشف شد.»

 

تمساح خليج فارس چگونه به دام افتاد

شهريور 1393، علي مويدي؛ رييس وقت پليس مبارزه با مواد مخدر از دستگيري يكي از بزرگ‌ترين سرشبكه‌هاي قاچاق مواد مخدر، معروف به «تمساح خليج فارس» خبر داد.

به گفته مويدي، فرد دستگير‌ شده يك سرباز فراري و جوان 30 ساله‌اي از استان‌هاي جنوبي كشور بود كه به سركردگي قاچاق مواد مخدر رسيده و در خارج از كشور به هدايت شبكه قاچاق مواد مخدر مشغول بود اما بعد از چهار تا پنج سال كار اطلاعاتي با همكاري نيروي انتظامي هرمزگان به دام افتاد.

اهميت دستگيري اين سرشبكه قاچاق در حدي بود كه مويدي براي اعلام اين خبر، يك نشست خبري ويژه برگزار كرد و در توضيح جزييات دستگيري اين قاچاقچي گفت: «او در چند سال گذشته (پيش از دستگيري در سال 93) 100 تن مواد مخدر به حوزه آب‌هاي آزاد ترانزيت كرده كه بخشي از آن در قالب محموله‌هاي يك يا سه تني وارد كشورمان نيز شده است. تمساح خليج فارس، اعضا را به گونه‌اي هدايت مي‌كرد كه از خود هيچ ردپايي باقي نمي‌گذاشتند. فعاليت‌هاي او، جنوب كشور و حوزه خليج فارس را آلوده كرده بود و عمده فعاليت‌هاي وي در جنوب كشور پاكستان و دريا بوده به گونه‌اي كه مواد مخدر ترياك را از كشور پاكستان تامين و آن را به سمت آب‌هاي آزاد، درياي عمان و خليج فارس ترانزيت مي‌كرده و در زمان دستگيري، دارايي او ۵۰۰ ميليارد تومان برآورد شده است. در حالي كه يكي از دغدغه‌هاي ما در چند سال گذشته، دستگيري اين قاچاقچي بود، به همراه اين فرد، 15 نفر از اعضاي اين شبكه هم دستگير شده‌اند.»

پس از اعلام خبر دستگيري تمساح خليج فارس، در حالي كه به گفته رييس كل دادگستري استان هرمزگان، اين قاچاقچي مواد مخدر تا پيش از دستگيري، در پوشش بنگاه‌دار معاملات ملكي در يكي از شهرستان‌هاي استان هرمزگان فعاليت مي‌كرده عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور و دبيركل وقت ستاد مبارزه با مواد مخدر هم گردش مالي اين قاچاقچي را بيش از 2 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و مهم‌ترين دليل تردد آزادانه اين‌گونه قاچاقچيان را ضعف قانون در ضربه زدن به پيكره اقتصادي شبكه قاچاق و ناتواني قضات در تشخيص كسب مال از راه قاچاق دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون