• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4369 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ ارديبهشت

ائمه جمعه از مشكلات اقتصادي تا چرخش نسل مديريتي گفتند

ابوترابي‌فرد: تفويض اختيارات به معناي عدم نظارت نيست

اين هفته هم مسائل مختلفي از مشكلات اقتصادي و معيشتي تا چرخش نسل مديريتي از تريبون‌هاي نماز جمعه به گوش رسيد. موضوع سياست خارجي و رابطه با امريكا هم تقريبا يكي از موضوعات ثابت در خطبه‌هاي نماز جمعه كشور بوده و اين هفته هم باز درباره آن سخن‌ها به ميان آمد. اما واقعيت آن است كه موضوع تفويض اختيارات به جوانان يكي از جديدترين مباحثي بود كه ابوالفضل ابوترابي‌فرد خطيب موقت نماز جمعه تهران از آن سخن گفت با اين تاكيد كه اين تفويض اختيارات به معناي عدم نظارت نيست. او در اين رابطه با اشاره به توصيه‌ آيت‌الله بهجت گفت:« ايشان به من گفتند كه هر كاري كه ديگران مي‌توانند، انجام دهند را به ديگري بسپار و خودت كاري را بكن كه ديگران نمي‌توانند انجام دهند. اين يك دستور مديريتي ويژه‌ است.» او لزوم به‌كارگيري جوانان شجاع، انقلابي باهوش با انگيزه و پركار را ضروري دانست و گفت: «پس از انتخاب بايد به اين جوانان اختيارات تفويض شود و نظارت و پيگيري هم وجود داشته باشد. تفويض اختيار به معناي عدم نظارت نيست. اگر به كسي مسووليت داديم بايد پاسخگو باشيم. اگر اين‌طور عمل كنيم به سرعت همان‌طور كه مشكلات دفاع مقدس حل شد، مشكلات اقتصادي و اجتماعي حل مي‌شود.»

او در بخش ديگري از سخنانش گفت: حضرت يوسف وقتي توسط برادرانش به چاه افتاد، آنها را نفرين نكرد، بلكه آنها را دعا كرد. ما هم بايد نسبت به يكديگر احسان كنيم. جامعه انقلابي بايد آراسته به احسان باشد. دست يكديگر را بگيريم. عصاي يكديگر باشيم. در تامين نيازهاي فكري، اعتقادي، اخلاقي، سياسي، نقد، ارايه مشورت، تامين نيازهاي اقتصادي و مادي اهل احسان باشيم و به ياري هم بشتابيم.

ابوترابي‌فرد با بيان اينكه جامعه اهل پرخاش و ستيزه‌جو در تراز قرآن نيست، تصريح كرد: روح دين احسان به بندگان خداست. حضرت آيت‌الله بهجت مي‌فرمودند عالم بزرگ شيعي، سيدبن طاووس در كتاب اقبال مي‌نويسد: من در شب‌هاي قدر براي كفار دعا مي‌كنم. اين عالم در شب قدر به فكر هدايت كفار است. ما چقدر دغدغه يكديگر را داريم؟

او با بيان اينكه خبر دادن از ذهن ديگران ملاك تقوا نيست، اظهار داشت: گاهي چنين سخناني صددرصد شيطاني است. بزرگان ما، بسياري از مسائل را مي‌دانستند و لب فرو مي‌بستند تا براي ديگران دكان باز نشود. ملاك فقط و فقط تقوا و عمل صالح است.

ابوترابي‌فرد ادامه داد: اينكه نزديك دو دهه است سكاندار انقلاب بر مديريت اقتصادي كشور با ادبيات و شعارهاي مختلف تاكيد دارند كه مساله اصلي كشور اقتصاد است، به دليل جايگاه آن است. اگر اقتصاد يك كشوري قدرتمند باشد راه براي تحول هموار مي‌شود. حضرت امير هم در نامه به مالك اشتر پس از اشاره به جمع‌آوري ماليات مي‌نويسند: اقتصاد سالم امكان به دست آوردن ماليات را فراهم مي‌آورد. يعني به اقتصاد مصر توجه كن تا اين كشور قدرتمند راه براي براي تامين نيازهاي مديريتي كشور هموار كند.

امام‌جمعه موقت تهران با بيان اينكه انصافا جمهوري اسلامي در اين چهار دهه با تمام كاستي‌ها در حوزه‌هاي اقتصادي قدم‌هاي بسيار بلند و استثنايي برداشته است، خاطرنشان كرد: با اينكه يك دهه در جنگ بوديم و چهار دهه است در تحريم هستيم و در به دست آوردن منابع هميشه با مشكل روبه‌رو بوده‌ايم، اما امروز زيرساخت‌هاي اقتصادي در اندازه‌اي شكل گرفته كه بسياري از كشورهاي حتي توسعه يافته از اين امكانات برخوردار نيستند.ابوترابي‌فرد كه پيش از اين نايب رييس مجلس و نماينده مردم تهران بود با اشاره به سوابق نمايندگي خود و برخورد با سه رييس‌جمهور مي‌گويد: گاهي وقتي وزيري معرفي مي‌شد و ما با او جلسه مي‌گذاشتيم، متوجه مي‌شديم اصلا با او صحبت نشده است و معلوم نيست كه رييس دولت از او چه انتظاراتي دارد و نقشه راه واقعي- نه آن چيزي كه مي‌نويسند و در مجلس پخش مي‌كنند- براي رسيدن به آن، چيست. گاهي مي‌ديديم درست در نقطه‌اي كه درآمدها به دليل تحريم در اوج كاهش است، آقاي وزير در روز اول، پيشنهادات پرهزينه‌اي را مطرح مي‌كرد. معلوم مي‌شد كه اصلا نمي‌داند در چه شرايطي اين كرسي را در دست گرفته است. يكي از مشكلات امروز هم همين هزينه‌هايي است كه نبايد در اين دوران و سال‌ها خلق مي‌شد و خلق شد.

 

امريكا و موضوع مذاكره

مگر مي‌شود نماز جمعه به پا شود و پاي روابط خارجي به ويژه رابطه ايران و امريكا به خطبه‌ها باز نشود؟! به ويژه وقتي رابطه دو كشور وارد يك چالش جديد مي‌شود. چند روز پيش رهبري در ديدار با مسوولان نظام مذاكره با امريكا را سم دانستند، در همين راستا علم‌الهدي امام جمعه مشهد مي‌گويد: در شرايط امروز امريكاي ملعون بعد از ۴۰ سال شكست وارد فاز جديد شده و آرايش جنگي گرفته است. البته جنگ نظامي چيزي نيست كه الان راه بيفتد براي اينكه ما اهل جنگ نظامي نيستيم و امريكا هم جنگ نظامي را در تحليل‌هاي خود نمي‌بيند. او ادامه مي‌دهد: «اما آن چيزي كه امروز امريكا به عنوان آرايش جنگي به آن دست زده دو كار مي‌خواهد انجام دهد؛ عامل اول ايجاد فشارهاي اقتصادي در تحريم نفت ايران و در معامله با مبادلات و منع تبادل ارز و پول است كه پيش گرفته و در اين فشار بي‌رحمانه مي‌خواهد آن قدر مردم را تحت فشار قرار دهد كه تسليم شوند. اما عامل دوم كه امريكا براي تسليم ما در نظر گرفته ايجاد رعب و ترس است و عربده‌هاي امروز رييس‌جمهور امريكا را ما ۴۰ سال تجربه كرده‌ايم. ما عادت كرده‌ايم و تاكنون مردم ما در برابر اين عربده‌كشي‌ها عقب‌نشيني نكرده‌اند.

علم‌الهدي ادامه مي‌دهد: امروز در زندگي و معيشت خود دچار مشكلاتي هستيم كه به امريكا مربوط نيست؛ خرما كه از امريكا وارد نمي‌شود چطور يك مرتبه كيلويي سي و چند تومان مي‌شود؟ اين گراني طاقت‌فرساست و حتي اقداماتي كه صورت مي‌گيرد به جاي اينكه ۵۰۰ خانواده را زيرپوشش قرار دهد، ۱۰ خانواده را زيرپوشش مي‌دهد. اين مشكل گراني قابل توجيه نيست؛ يك عده سودجو به جان مردم بيفتند و در يك بازار آزاد هر چه مي‌خواهند، بدزدند و بچاپند و كسي جلوي‌شان را نگيرد؟ بازار را تنظيم كنيد و مساله گراني در معيشت را حل كنيد. اينكه مربوط به فشار امريكا نيست.

علم‌الهدي گفت: مجاهدانه و مرد و مردانه وسط بيايند؛ به يكي از مسوولان گفتم حالا كه برخي‌ها جا زده‌اند شما دور بزنيد و بياييد وسط ميدان؛ چشم‌تان به ديگران نباشد؛ روزي كه ۸ سال مي‌جنگيديم، شب عمليات هر سپاهي و پاسدار و بسيجي و سرباز خودش يك عنصري بود كه با تمام بعث عراق مقابل مي‌ديد؛ عزيزان مسوولان، مردم ما را مقاوم كنند و مجاهدانه وارد فعاليت شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون