• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4369 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ ارديبهشت

130 هزار تن نفت خام به چين فروخته شد

گروه اقتصادي

يك نفتكش ايراني با پهلو گرفتن در يكي از بندرهاي كشور‌چين، محموله نفت خامي را كه 5 ماه پيش بار زده بود‌، تخليه كرد تا نشانه‌اي بر به چالش كشيدن تحريم‌هاي نفتي توسط چين به عنوان بزرگ‌ترين خريدار نفت ايران باشد.

خبرگزاري رويترز به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد كه اين نفتكش با ۱۳۰ هزار تن نفت كوره 5 ماه بود كه براي فروش آن در بازارهاي آسيايي روي آب بوده كه در نهايت در انبارهاي چين ذخيره كرده است. طبق اين گزارش و رديابي اطلاعات صورت گرفته از مسير تردد كشتي‌ها، نفتكش ايراني در بندري به نام ژوشان در شرق چين پهلو گرفته است. تا ابتداي ماه جاري ميلادي ۲۰ ميليون بشكه نفت خام نيز در تاسيسات داليان چين ذخيره شده كه متعلق به ايران است. دو ماه پيش رويترز در گزارشي عنوان كرد كه ايران از طريق انتقال كشتي به كشتي و از طريق درگير كردن 4 كشتي مقاديري نفت از ايران به چين منتقل كرده كه درياداران چيني نيز در اين نقل و انتقال با ايران همكاري مي‌كنند. سفر نفتكش ايراني حدود
5 ماه پيش آغاز شد و بر خلاف تحريم‌ها و محدوديت‌هاي اعمالي توانست محموله خود را به مقصد برساند. هر چند برخي مسوولان بندر ژوشان معتقدند، آخرين محموله نفت خام از ايران 4 سال پيش به اين بندر وارد شده و بعد از آن كشتي از سوي ايراني‌ها به اين بندر وارد نشده است‌ اما يكي از درياداران چيني خبر تخليه بار نفتكش ايراني را تاييد كرد. اظهارات متناقض مسوولان چيني شايد در راستاي نگراني از خشم و غضب امريكايي‌ها و تنگ شدن حلقه مذاكرات در ميانه جنگ تجاري باشد. با وجود تهديدهاي امريكا و اعلام تحريم در صورت خريد نفت از ايران اما بسياري از كارشناسان معتقدند كه چين ممكن است تسليم فشارهاي امريكا در خصوص تحريم‌ها نشود زيرا ايران يك سرمايه‌گذار كليدي در ابتكار كمربند و جاده چين همچنين يك شريك انرژي با اهميت براي پكن است.

در اين راستا هوآ ليمينگ، سفير سابق چين در ايران معتقد است، حذف معافيت‌ها به معني تسليم شدن چين در مقابل امريكا و حذف روابط تجارت انرژي با ايران نيست. از سوي ديگر چين مصمم است تا پايان 2020 خود را به صدر اقتصادهاي بزرگ جهان برساند. اين مهم تقاضاي انرژي در اين كشور را افزايش داده به گونه‌اي كه آخرين اطلاعات پالايشگاهي نشان مي‌دهد، پالايشگاه‌هاي محلي چين به بالاترين ركورد پالايش در آوريل تا 12.68 ميليون بشكه در روز رسيده كه به معني افزايش تقاضا براي نفت در چين است.

رشد تقاضاي نفت، پالايشگاه‌هاي چين را كه عمدتا از ايران نفت مي‌خريدند با نگراني روبه‌رو كرده است. با وجود نياز چين به انرژي اما سي‌ان‌پي‌سي و سينوپك دو پالايشگاه بزرگ و دولتي سفارش نفت خام از ايران را پس از لغو معافيت‌ها متوقف كردند.

برخي كارشناسان چيني معتقدند اين تصميم پالايشگاه‌هاي بزرگ چين در وهله اول اقدامي در راستاي كاهش تنش ميان دو كشور بود. اما بعد از اعلام تعرفه‌هاي جديد بر محصولات چيني توسط امريكا كه از هفته گذشته عملي شد‌ و در مقابل وضع تعرفه واردات LPG امريكا توسط چين به نظر مي‌رسد، مناسبات ميان اين دو غول بزرگ اقتصادي وارد فاز جديدي شده است. اگر تنش‌ها ميان اين دو غول افزايش بيشتري يابد‌، بعيد نيست چين بر واردات نفت از امريكا تعرفه بگذارد تا بتواند از اين طريق، امتيازهاي لازم براي ادامه تجارت انرژي با ايران را به دست آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون