• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4372 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت

نماينده دادستان خطاب به متهم بانك سرمايه:

آقاي رضوي شما متهم خرد نيستيد

دومين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهام تعدادي از متهمان بانك سرمايه در شعبه سوم دادگاه ويژه رسيدگي به جرايم اخلالگران و مفسدان اقتصادي روز گذشته و به رياست قاضي مسعودي‌مقام برگزار شد. به گزارش ايسنا، در ابتداي اين جلسه قاضي مسعودي‌مقام با تفهيم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون گفت كه اظهارات حاشيه‌اي در رسيدگي تاثير ندارد و از متهمان مي‌خواهيم بر اساس حق و حقيقت صحبت كنند و در ادامه از قهرماني، نماينده دادستان خواست كه با حضور در جايگاه باقيمانده كيفرخواست را قرائت كند.

قهرماني با حضور در جايگاه گفت: «در جلسه گذشته مطالبي از سوي آقاي سيدمحمد هادي رضوي داير بر اينكه او خود را متهم خرد اعلام كرد، وجود دارد. درست است كه پرونده بانك خرده‌اي از اتهامات او است، اما او متهم خرد نيست.»نماينده دادستان ادامه داد: «پرونده‌اي كه آورده‌ام و طبق گزارش بانك مركزي آقاي رضوي ۱۰۷ ميليارد تومان از بانك سرمايه تسهيلات دريافت كرده است، پس از آن هم ۱۰۴ ميليارد تومان از بانك‌هاي دي، اقتصاد نوين و تجارت دريافت كرده‌اند.»قهرماني خطاب به رضوي گفت: «شايد ۸۰ ميليارد تومان براي شما چيزي نباشد اما درد بسياري از مردم را درمان مي‌كند؛ شما متهم كلان هستيد.»

نماينده دادستان در ادامه گفت: «در جلسه گذشته بيان شد آقاي رضوي از طريق سه شركت براي غارت بانك سرمايه ورود كرده است كه شركت آينده‌سازان فاطمي و ره‌پويان كوثر براي دريافت تسهيلات بوده و شركت شايگان تجارت آتيه ويژه دريافت ضمانتنامه بوده است. سيدهادي رضوي در ماه هفتم سال ۹۱ درخواست تسهيلات ۲۰ ميليارد توماني مي‌كند كه ۲.۵ ميليارد تومان به او تعلق مي‌گيرد اما رضوي آن را دريافت نمي‌كند و درست يك ماه بعد ۷,۵ ميليارد تومان تسهيلات دريافت مي‌كند.»

قهرماني ادامه داد: «خانم رام به عنوان كارشناس مسوول بررسي مدارك معرفي مي‌شود. خانم رام از آقاي شياني دستور مي‌گيرد كه از شركت در تاريخ ۱۸/‏۰۸/‏۹۱‬ گزارشي تهيه و قراردادهايي از جمله قرارداد ارتش، توسعه تجارت و غيره را كارشناسي و اعتبار موارد را قيد مي‌كند. خانم رام چند مورد ايراد وارد مي‌كند و متوجه مي‌شوند كه آقاي رضوي صلاحيت ندارد؛ چرا كه قراردادهاي ارايه شده، صوري است. خانم رام نكته مهمي را خطاب به هيات مديره بانك عنوان مي‌كند كه آقاي رضوي نه تنها صلاحيت دريافت ۲,۵ ميليارد را ندارد بلكه مدارك مغايرت دارد و بايد صورت مالي ارايه كند و همچنين او اساسا صلاحيتي براي اخذ وام ندارد.»

بعد از آن نماينده دادستان از خانم رام خواست كه در جايگاه قرار گيرد و توضيحاتي را ارايه كند و خطاب به رام گفت: «سه گزارش شما تاكيد مي‌كند شركت‌هاي منتسب به سيدمحمد هادي رضوي صلاحيت نداشتند. چرا گزارش شما حذف و مصوبه صادر شده است؟»

رام پاسخ داد: «من گزارش پرونده را بر اساس مداركي كه به من دادند نوشتم كه عين واقعيت بود. مشكل اين بود كه روي ما فشار قرار داشت و تسهيلات مي‌خواستند كه خواستند بررسي تكرار شود.»او به اين سوال قهرماني كه «در يك مورد گفته‌ايد آقاي بخشايش شما را براي اداي توضيحات خواستند» پاسخ داد: «بله او چند بار مرا خواست اما به دليل گذشت چند سال از اين موضوع در اين مورد حضور ذهن ندارم.»به گفته نماينده دادستان، اين وضعيت تكرار مي‌شود و ادامه پيدا مي‌كند و او كه هيچ گونه صلاحيتي نداشته تا ۶۰ ميليارد تومان با شركت آينده‌سازان فاطمي تسهيلات گرفته است.قهرماني در بخش ديگري از سخنانش گفت: «در قرارداد شركت آينده‌سازان فاطمي با گروه دفيه كه در آن اميررضا فرزان‌راد، نايب رييس هيات‌مديره بوده كه وي غارتگر بيت‌المال است و اكنون متواري است و همچنين محمد امامي و پدر وي عضو هيات مديره هستند نيز ظاهرا شماره ثبت قرارداد جعلي است.» نماينده دادستان ادامه داد: «در شركت توسعه تجارت مرين كه در اينجا هم شركت را جعل و هم ۲ قرارداد ارايه مي‌كنند كه متن آن واحد است و بعدها اين قراردادها به دست اداره مالياتي مي‌رسد و همه آن طرف قراردادهاي آقاي رضوي را محكوميت مالي مي‌دهند و متوجه مي‌شوند كه قراردادها جعلي است و موج شكايت‌ها عليه رضوي شروع مي‌شود. استدلال دكتر فضلعلي اين است كه اين قراردادها در بانك دي، تجارت و … هم ارايه مي‌شوند، طبق گفته وي (رضوي) آنجا هم دشمن داشت؟»او در بخش ديگري از سخنانش گفت: «رضوي مي‌گويد من با ماموت قرارداد بسته‌ام و شاخ قرارداد كشور هستم. رضوي گوشت را در بازار مي‌فروشد و پولش را به جيب مي‌زند و نه ريالي به امور دام و نه ريالي بابت ضمانتنامه به بانك مي‌دهد. رضوي به همراه آقايان دلاويز و امامي، ملكي در نوشهر بالغ بر ۷۸ هزار متر (سه ويلاي لوكس) مي‌خرند؛ ملكي ۴۵۶ متري در خيابان آفريقا و در خيابان احمد قصير ۵ طبقه كه هر طبقه آن ۶۰ متر است به نام خودش خريداري مي‌كند. رضوي همچنين به نام منشي خود ملكي را رهن مي‌كند و ماشين BMWX ۴ را هم براي منشي خود خريداري مي‌كند. همچنين ملكي در خيابان فرشته از آقاي امامي مي‌خرد.» به گفته قهرماني، رضوي با پول معلمان و به اسم سرمايه‌گذاري، خودروهايي از قبيل سواري مازراتي، بنز S. ۵۰۰، ماشين سوزوكي، تويوتا لافور و موتورسيكلت ان وي اگوستا كه قيمت آن به اندازه 10 پرايد از مدل ۵۰ ميليون توماني است، خريداري مي‌كند. خبرهايي هست كه او با تشريفات به خيابان مي‌آمده است.

نماينده دادستان خطاب به متهم رضوي گفت: «رضوي به ۵۰ كشور ورود و خروج داشته است كه اين كشورها شامل تركيه، ايتاليا، آلمان، اتريش، امارات و اوكراين بوده است و در مواردي نيز شريف كاظمي همراهش بوده است. آقاي رضوي تسهيلات شما سرمايه در گردش نبوده و سرمايه براي گردش بوده است. شما استوديو‌سازي مي‌كرديد، گوشت منجمد مي‌فروختيد، تهيه‌كنندگي مي‌كرديد، به ما بگوييد كار شما چيست؟»او ادامه داد: «آقاي سيدمحمد هادي رضوي در اقارير خود در پاسخ به اين سوال كه پرداخت وثايق، فروش سود وثايق، ملك جردن، ملك خيابان تختي، كوي فرشته، هزينه‌هاي جواز، سرمايه‌گذاري پروژه شهرزاد، اعزام ۶۰ نفر به سفر زيارتي، ۹۰ درصد سرمايه‌گذاري در فيلم كمدي بي‌حساب را بيان كرده است.»

نماينده دادستان در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: «تمام تسويه‌ها از محل تسهيلات بوده، آقاي رضوي هيچ آورده‌اي به جز آن ملكي كه ۱۲۵ ميليارد تومان انداخته ندارد و در بخش ديگري از اظهارات او درباره قرارداد بانك سرمايه آمده كه در زمان آقاي خاني ۲۸۵ ميليون تومان مي‌گيرد تا در يك خبرگزاري تبليغات بانك سرمايه انجام شود. آقاي رضوي شما حق نداريد به هر كسي كه در پرونده شما مستندسازي كرده، انگ بچسبانيد.»

قهرماني در بخش پاياني سخنان خود گفت: «ما متهم رضوي را نه داماد نتانياهو مي‌دانيم نه كسي ديگر. شما خودتان داريد پرونده را سياسي مي‌كنيد تا از آن استفاده‌هاي خاص كنيد. پرونده شما اقتصادي است شما آدم خاصي نيستيد بلكه يك مفسد اقتصادي هستيد و بايد پاسخگو باشيد.»

در اين بخش از جلسه دادگاه متهم رضوي براي ارايه دفاعيات خود در جايگاه قرار گرفت و گفت: «مجددا از اين موضوع خوشحالم كه دادگاه علني است و خوشحالم از اين خدمت شما و مستشاران هستم كه علم حقوقي داريد و از اين خوشحالم كه آقاي قهرماني اين حرف‌ها را زد، اما با مستندات عجيبي كه خدمت شما ارايه مي‌دهم حقيقت مشخص مي‌شود و تكه تكه مستند جلو مي‌روم. ممنون مي‌شوم همان طور كه در جلسه قبل به من اجازه داديد در اين جلسه هم اجازه دهيد تا مستندات را ارايه كنم.»

او ادامه داد: «اتفاقا متن سياسي بنده با كسي كه به او منتسب هستم متفاوت است همچنين جريان سياسي من نيز متفاوت است.»متهم رضوي در ادامه خاطرنشان كرد: «نماينده دادستان گفت كه براي تبليغات در خبرگزاري فارس تسهيلات گرفتم، بله ۲۵۰ ميليون تومان قرارداد بنده با اين خبرگزاري به صورت ماهانه براي تبليغات در ۱۰ باكس تبليغاتي در صفحه اول بوده است و ۱۰ باكس تبليغاتي در اين خبرگزاري و در صفحه اول گذاشته شده كه هر كدام قيمت خود را دارد، من قرارداد داشتم نه من دزدم و نه مديرعامل آن خبرگزاري دزد بوده است، نه اين بانك بلكه هزاران شركت ديگر هم تبليغات مي‌گيرند و يكي از مشتريان بانك سرمايه بوده كه قبل از من بوده‌اند و اكنون هم هستند.»اين متهم گفت: «من الان متهم هستم و هنوز حكمي صادر نشده لذا خواهش مي‌كنم اول تقوا در رسانه رعايت شود. »

رضوي در بخش ديگري از دفاعياتش گفت: «تا الان با حفظ اسرار و آرامش پرونده را جلو برده‌ام، آقاي قاضي خواهش مي‌كنم روال همين گونه ادامه پيدا كند و قراردادهايي كه گفته مي‌شود لطفا كارشناسي خط بدهيد موضوع قرارداد سفيد امضا بوده است و اصلا سودي ندارد.»

اين متهم در بخش ديگري از جلسه دادگاه با بيان دفاعياتش ادامه داد: «من قرارداد واقعي داشتم و مسير درستي را رفته‌ام چه لزومي داشت اين قرارداد جعلي را ارايه مي‌كردم من مفسد اقتصادي نيستم و مستند به مستند با شما جلو مي‌روم. در دادگاه علني ايستاده‌ام، مستند به مستند و ورق به ورق براي هر اتهامي عليه من زده شده است مدرك ارايه مي‌دهم و صراحتا اعلام كرده‌ام كه ۲۷ ميليارد تومان ضمانتنامه گرفتم.»سيدمحمد هادي رضوي، متهم اين پرونده همچنين گفت: «از خوشحالي مي‌خواهم گريه كنم كه مي‌توانم حرف‌هايم را بزنم به همين دليل سپاسگزارم. اينكه نماينده دادستان مي‌گويد بنده مهم نيستم اگر من كسي نيستم چرا voa قبل از دادگاه سه برنامه برايم ساخت.»او گفت: «در جلسه قبل گفتم ۸۰ ميليارد تسويه كردم و بدهكار نيستم؛ من چه وقت گفتم كه ۸۰ ميليارد چيزي نيست آن هم در شرايطي كه مردم در فشار هستند.»

بعد از ارايه توضيحات ديگري توسط رضوي، قاضي مسعودي‌مقام، آقاي علي محمدي، مسوول وصول مطالبات بانك سرمايه را براي پاسخ به جايگاه خواند و علي محمدي گفت: «در جلسه قبل و اين جلسه اتهامات زيادي را متوجه بنده كردند كه اين مطالب از صدا و سيما هم پخش شد، درخصوص تهمت‌هاي آقاي رضوي متني نوشته‌ام كه آن را مي‌خوانم و در جلسه آينده صحبت‌هايم را ارايه مي‌دهم. من يك بانكي هستم و طبق اذعان آقاي خاني نمره بانكي من بيست شده است. آقاي رضوي متهم به اخلال عمده در نظام اقتصادي كشور در جلسه قبل و امروز به جاي پاسخگويي در خصوص موارد اتهامي خويش اتهاماتي را به آقاي فرجي از پرسنل پليس ويژه آگاهي، بازپرس و نماينده دادستان و بنده حقير مطرح كرد كه ضمن رد آن حق خود را جهت طرح شكايت با موضوع افترا و تشويش اذهان عمومي مفروض مي‌دانم.» او ادامه داد: «در اين مسير بارها و بارها آماج تهديدها و بدترين اتهامات قرار گرفتم و تا جايي آبرويم در رسانه ملي با نشر اكاذيب يك متهم هدف قرار گرفت. از اين جايگاه به آقاي رضوي و ساير متهمان اعلام مي‌كنم كه ما هستيم و ايستاده‌ايم، در اين مسير آبرو كه جاي خود را دارد، جان ناقابل خود را از طريق مبارزه با فساد خواهيم داد.»

علي محمدي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: «آقاي رضوي! قرار نبود اسمي از پدر همسر شما آورده شود؛ شما دادگاه را به مسيري هدايت كرديد و خود را فدايي نزاع سياسي معرفي كرديد. آقاي رضوي داماد نتانياهو كي اين گونه كرد كه شما كرديد؟ آقاي رضوي گفته است كه جزو ۳۱ بدهكار بانك سرمايه نيست. اولا تعداد بدهكاران ۳۱ نفر نيست ثانيا برخي افراد از ۱۰۷ ميليارد تومان پولي كه شما برده‌ايد مبلغ تسهيلات‌شان كمتر بوده است.»پس از پايان اظهارات علي محمدي، مسوول وصول مطالبات بانك سرمايه قاضي مسعودي‌مقام پايان جلسه را اعلام كرد و گفت: «جلسه بعدي دادگاه صبح ۳۱ ارديبهشت برگزار مي‌شود.»


قهرماني، نماينده دادستان:

پرونده بانك خرده‌اي از اتهامات هادي رضوي است، اما او متهم خرد نيست.

آقاي رضوي شايد ۸۰ ميليارد تومان براي شما چيزي نباشد اما درد بسياري از مردم را درمان مي‌كند، شما متهم كلان هستيد.

آقاي رضوي تسهيلات شما سرمايه در گردش نبوده و سرمايه براي گردش بوده است.

ما متهم رضوي را نه داماد نتانياهو مي‌دانيم نه كسي ديگر. شما خودتان داريد پرونده را سياسي مي‌كنيد تا از آن استفاده‌هاي خاص كنيد. پرونده شما اقتصادي است شما آدم خاصي نيستيد بلكه يك مفسد اقتصادي هستيد و بايد پاسخگو باشيد.

رضوي، متهم بانك سرمايه :

متن سياسي بنده با كسي كه به او منتسب هستم، متفاوت است، جريان سياسي من نيز متفاوت است.

۲۵۰ ميليون تومان قرارداد بنده با خبرگزاري فارس به صورت ماهانه براي تبليغات در ۱۰ باكس تبليغاتي در صفحه اول بوده است و ۱۰ باكس تبليغاتي در اين خبرگزاري و در صفحه اول گذاشته شده است.

مفسد اقتصادي نيستم. در دادگاه علني ايستاده‌ام، مستند به مستند و ورق به ورق براي هر اتهامي عليه من زده شده است مدرك ارايه مي‌دهم.

از خوشحالي مي‌خواهم گريه كنم كه مي‌توانم حرف‌هايم را بزنم به همين دليل سپاسگزارم. اگر كسي نيستم چرا voa قبل از دادگاه سه برنامه برايم ساخت؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون