• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4375 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد

هشدار وزارت بهداشت نسبت به مصرف بالاي نمك در مبتلايان فشار خون

گروه اجتماعي| با گذشت يك هفته از آغاز بسيج ملي كنترل فشار خون، مسوولان وزارت بهداشت باز هم درباره عوارض جدي مصرف بالاي نمك در مبتلايان پرفشاري خون و بيماران قلبي و عروقي هشدار دادند. به گزارش ايلنا، زهرا عبداللهي، مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: «يكي از دلايل مهم ابتلا به فشارخون، مصرف زياد نمك است و مردم ايران تقريبا دو برابر مقدار توصيه شده از سوي سازمان جهاني بهداشت، نمك مصرف مي‌كنند در حالي كه تمام افراد كمتر از ۵۰ سال، بايد در طول روز، كمتر از ۵ گرم و معادل حدود يك قاشق مرباخوري، نمك مصرف كنند؛ البته منظور از مصرف نمك، كل نمك موجود در مواد غذايي است كه وارد بدن مي‌شود. ميزان توصيه شده مصرف نمك روزانه براي بيماران مبتلا به فشار خون بالا و بيماري‌هاي قلبي و عروقي، كمتر از ۳ گرم معادل نصف قاشق مرباخوري در طول روز است؛ البته در پيشگيري از پرفشاري خون، حتما بايد به نمك پنهان در مواد غذايي مانند فست‌فودها، سس‌ها، شور و ترشي‌ها، تنقلات مانند چيپس، پفك و آجيل توجه كرد چون مصرف بالاي اين مواد غذايي هم مي‌تواند زمينه بروز فشار خون بالا را فراهم كند.»

عبداللهي ضمن تاكيد بر مصرف روزانه حداقل ۵ واحد ميوه و سبزيجات به عنوان يكي از عوامل موثر در پيشگيري از پرفشاري خون، ضرورت محدود كردن مصرف فست‌فودها از جمله انواع ساندويچ، پيتزا، سوسيس و كالباس، به دليل بالا بودن نمك و چربي موجود را مورد هشدار قرار داد و يادآور شد: «مصرف ناكافي شير و لبنيات به عنوان يك عامل خطر مي‌تواند در بروز فشار خون بالا تاثيرگذار باشد چون شير و لبنيات حاوي و منبع عمده كلسيم هستند و اتفاقا به موازات كمبود دريافت كلسيم، خطر ابتلا به پرفشاري خون بالا مي‌رود چون مصرف كلسيم در پيشگيري از بروز فشارخون بالا، نقش دارد. علاوه بر اين، كنترل مداوم وزن هم در پيشگيري از پرفشاري خون موثر است زيرا اضافه وزن و چاقي خطر ابتلا به پرفشاري خون را افزايش مي‌دهد و خطر ابتلا به اين بيماري در افراد دچار اضافه وزن و چاقي، ۲ تا ۶ برابر بيشتر از ساير افراد است.»

به دنبال اين هشدارها، محمد اسماعيل اكبري، مشاور عالي وزير بهداشت هم در توصيه به جدي گرفتن عواقب پرفشاري خون گفت: «يكي از عوامل خطري كه به افزايش آمار بيماري‌هاي غيرواگير در كشور دامن مي‌زند، فشارخون بالا است و فشارخون بالا، سال گذشته، ۹۷ هزار نفر را به كام مرگ كشانده است. شرط اول براي كاهش مرگ‌وميرهاي ناشي از فشارخون بالا، اين است كه مردم فشارخون خود را كنترل كرده و افراد داراي فشارخون بالا شناسايي شوند؛ البته تنها شناسايي، آگاهي از فشارخون و دريافت دارو كافي نيست، بلكه درمان و كنترل مستمر فشارخون نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است چراكه بيمار شناسايي و به پزشك ارجاع داده مي‌شود و دارو هم دريافت مي‌كند اما فشارخونش را كنترل نمي‌كند.»

همچنين، مينا كاوياني، مسوول آموزش همگاني انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن هشدار درباره تاثير جدي افزايش سن، مصرف دخانيات، ابتلا به بيماري ديابت نوع ۲، داشتن كلسترول بالا، ورزش نكردن و كم‌تحركي، اضافه‌وزن و چاقي، دريافت مقدار زياد چربي، قند و شكر، انرژي و نمك در رژيم غذايي و نوشيدن الكل در بروز پرفشاري خون توصيه كرد: «از رژيم غذايي سرشار از منابع فيبر غذايي و پتاسيم و حاوي مقادير كم سديم، شكر افزوده و چربي استفاده كنيد. مقدار مناسبي از ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه بخوريد. از غلات كامل (سبوس‌دار) شامل پاستاي تهيه شده از گندم كامل، برنج قهوه‌اي يا نان غلات كامل در برنامه غذايي خود استفاده كنيد. از فرآورده‌هاي لبني كم‌چرب مانند شير بدون چربي يا ماست كم‌چرب استفاده كنيد. از مصرف برش‌هاي گوشت پرچرب، گوشت‌هاي فرآيند شده مانند سوسيس و كالباس و گوشت مرغ با پوست، خودداري كنيد. از مصرف غذاهاي آماده و فرآيند‌شده، خودداري كنيد. دريافت سديم روزانه خود را كاهش دهيد. از مصرف الكل بپرهيزيد. روزانه حداقل ۳۰ دقيقه ورزش كنيد طوري كه قلب شما تندتر بزند. به هيچ عنوان از محصولات حاوي نيكوتين و تنباكو، مانند سيگار و قليان استفاده نكنيد. فشار خون خود را در منزل به همان روشي كه مراقبين بهداشتي به شما گفته‌اند، اندازه‌گيري و پايش كرده و حتما براي ويزيت، طبق برنامه زمانبندي كه مراقبان بهداشتي شما مي‌گويند، مراجعه كنيد. در صورتي كه براي كنترل فشار خون شما دارو تجويز شده، آنها را دقيقا مطابق دستور پزشك مصرف كنيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون