• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4375 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد

بيماري‌هاي واگير چابهار را تهديد مي‌كند

محمدمهدي گويا، رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در نشست كارگروه سلامت و امنيت غذايي سيستان و بلوچستان به ايرنا گفت: «بيماري‌هاي واگيردار نظير مالاريا، تب كريمه كنگو و ايدز چابهار را تهديد مي‌كند و بايد اقدامات لازم و پيشگيرانه در اين منطقه مهم با جذابيت‌هاي اقتصادي، تجاري و گردشگري انجام شود. چابهار مرز آبي و خاكي با كشورهاي مختلف از جمله پاكستان دارد كه به لحاظ اقتصادي و سرمايه‌گذاري براي ايران مهم است و نبايد بيماري‌هاي مختلف و خطرناك آن را تهديد كند.»

همچنين رحمدل بامري، سرپرست معاونت استانداري سيستان و بلوچستان و فرمانداري شهرستان ويژه چابهار گفت: «مبارزه و كنترل بيماري‌هاي واگيردار نظير مالاريا و تب كريمه كنگو در چابهار نيازمند توجه بيشتر مسوولان است. چابهار با 300 هزار نفر جمعيت و 488 روستا تنها نقطه‌اي از كشور است كه تمام روستاهاي آن با تانكر آبرساني سيار مي‌شوند. 320 كيلومتر مرز آبي و بيش از 100 كيلومتر مرز خاكي فرصتي براي اشتغال و توسعه اين شهرستان است و بايد وزارت بهداشت نيز تعهدات خود را در زمينه ساخت بيمارستان 540 تختخوابي كه بيش از 6 ماه از كلنگ‌زني آن مي‌گذرد، عمل كند. اين شهرستان با مشكلات حاشيه‌نشيني 70 هزار نفري مواجه است كه در اين مناطق بدون امكانات برق، آب، مدرسه، طرح هادي و بهداشت تهديد جدي امنيتي، اجتماعي، فرهنگي و اجتماعي هستند و احتمال هر نوع بيماري واگيردار وجود دارد. چابهار كمترين امكانات و سرانه‌هاي فضاي آموزشي، بهداشتي، ورزشي، راه، برق و آب در سيستان و بلوچستان را دارد و از نظر پزشك و بهداشت و درمان به‌شدت محروم است.»

در حالي كه به گفته معين‌الدين سعيدي، رييس شوراي اسلامي چابهار، 81 درصد مردم اين شهرستان با تانكر آبرساني سيار مي‌شوند، جواد اكبري‌زاده، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي زابل نيز گفت: «بيش از 40 هزار سگ ولگرد در منطقه سيستان وجود دارد كه هر روز براي مردم خطرآفرين هستند و بايد هرچه سريع‌تر براي آنها فكري شود. پيگيري‌هاي زيادي براي اتلاف سگ‌هاي ولگرد منطقه سيستان انجام شده ولي هيچگاه موفقيت‌آميز نبوده و هر روز آمار سگ‌هاي ولگرد بيشتر مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون