• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4377 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۷ خرداد

نگاهي به پربيننده‌ترين تاك‌شوهاي سياسي دنيا

شوخي تند و تيز با سياست

مرجان شيخي

 

 

دنياي سياست كه هميشه پر از اتفاقات جنجالي و جر و بحث‌هاي حزبي است، چند سالي است كه به ترفند موفقي براي جذاب كردن «تاك‌شو»‌ها (برنامه تلويزيوني گفت‌وگومحور) تبديل شده است. از بين‌ تاك‌شوهاي سياسي كه هم‌اكنون از شبكه‌هاي مختلف پخش مي‌شود، برنامه‌هاي زير توانستند به محبوبيت بيشتري دست پيدا كنند.

 

برنامه ديروقت با استيون كلبر

(The Late Show with Stephen Colbert)

يك برنامه 46 دقيقه‌اي است كه از سال 2015 از شبكه CBS امريكا پخش مي‌شود. نقدهاي تند و تيز آميخته به شوخ‌طبعي هوشمندانه كلبر با ارجاعات فراوانش به ادبيات و فرهنگ عامه، به خصوص بعد از روي كار آمدن دونالد ترامپ، اين برنامه را بيش از پيش محبوب كرده است. برنامه كلبر با فضاي به‌شدت سياسي‌ترش، حتي توانست گوي رقابت بالاترين آمار بيننده را از «برنامه امشب با اجراي جيمي فالن» كه از همين شبكه پخش مي‌شود و تاكنون دو جايزه امي نيز برده است، بربايد. كلبر پيش از اين اجراي «گزارش كلبر» را بين سال‌هاي 2005 تا 2014 به عهده داشت كه موفق به دريافت 7 جايزه امي شده بود.

 

هفته پيش امشب با جان اليور

(Last Week Tonight with John Oliver)

اين برنامه 30 دقيقه‌اي از سال 2015 هرشب از شبكه HBO امريكا پخش مي‌شود و تاكنون موفق به دريافت 8 جايزه امي شده است. پربازديدترين ويديوي اين برنامه كه در مورد ترامپ بود، بيش از 33 ميليون بيننده داشته است. جان اليور اغلب سراغ موضوعات جدي اما تاحدودي مغفول‌مانده مي‌رود و با طنز جذابش توجه بيننده را به آنها جلب مي‌كند.

برنامه زنده جيمي كيمل!

(Jimmy Kimmel Live!)

يك برنامه 60 دقيقه‌اي با سابقه طولاني است كه از سال 2003 تاكنون از شبكه ABC امريكا پخش مي‌شود. اين برنامه بين سال‌هاي 2011 تا 2013، رتبه سوم را بين پربيننده‌ترين تاك‌شوهاي آخر شب به دست آورد. همچنين بيش از 20 نامزدي امي و سه جايزه امي را از آن خود كرده است. برنامه جيمي كيمل نه تنها موفق به بالا بردن سطح آگاهي مخاطب شده، بلكه در مواردي هم توانسته قوانين امريكا را تغيير دهد. مونولوگ‌هاي كيمل در مورد خدمات درماني بيننده‌هايش را ترغيب كرد تا با تماس با نماينده‌هاي‌شان در كنگره، جلوي لغو لايحه مراقبت مقرون به صرفه، معروف به اوباماكر را بگيرند.

 

برنامه روزانه با ترور نوآ (The Daily Show with Trevor Noah)

اين طنزپرداز سياسي، نويسنده، تهيه‌كننده و هنرپيشه اهل آفريقاي جنوبي، برنامه Daily Show را كه از شبكه كمدي سنترال پخش مي‌شود، از جان استوارت در سال 2015 تحويل گرفت. استوارت 16 سال مجري برنامه روزانه بود و توانست با درهم آميختن سياست و طنز در برنامه‌هاي آخر شب، الهام‌بخش مجري‌هاي تلويزيوني بسياري باشد كه مي‌خواستند همين مسير را پس از او ادامه دهند. طنزپردازي نوآ به‌شدت جذاب و هوشمندانه است و موضع‌گيري‌هايش در مورد مسائل سياسي و اجتماعي نشان از شم قوي و اطلاعات وسيع او از اتفاقات روز دارد. دغدغه‌هاي نوآ البته تنها به مسائل داخلي امريكا محدود نمي‌شود و پيش آمده كه حتي در مورد تنش‌هاي امريكا با ايران هم نظر داده است. نوآ حتي يك سال پيش از انتخابات 2015 امريكا، توانست با بينشي كه بر جريان امور داشت، روي كار آمدن ترامپ را پيش‌بيني كند. برنامه روزانه به ترور نوآ تاكنون 5 جايزه از جمله امي، جايزه ايميج و جايزه سينمايي و تلويزيوني‌ ام‌تي‌وي را از آن خود كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون