• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4377 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۷ خرداد

انرژي

تحريم‌هاي مسير جديد صادرات گاز روسيه در راه است!

در كنگره امريكا تلاش زيادي در جريان است تا خط لوله «نورد استريم ۲» روسيه كه با دور زدن همسايگانش به اروپا گازرساني خواهد كرد، تحريم شود. اين خط لوله در حال ساخت، گاز طبيعي روسيه را به آلمان مي‌برد و منشأ مناقشه در اروپا و آن سوي آتلانتيك است. بسياري از دولت‌ها و مقامات اروپاي شرقي از افزايش وابستگي به گاز روسيه واهمه دارند و دولت امريكا نيز در ديدگاه مذكور با آنها شريك است. در مقابل بسياري از دولت‌هاي اروپاي غربي نگراني كمتري نشان داده و روسيه را تأمين‌كننده گاز كم هزينه و مطمئني مي‌دانند. امريكا همواره تلاش كرده براي اهداف ژئوپليتيك، اروپا را از چنگ روسيه برهاند و «نورد استريم ۲» جديدترين فصل در اين جنگ سرد به شمار مي‌رود. اما اين خط لوله براي امريكا تبعات تجاري دارد، چراكه امريكا به يك صادركننده بزرگ LNG تبديل شده و تلاش دارد با ساخت پايانه‌هاي صادرات گاز در منطقه گلف كاست، اين موقعيت را تحكيم كند و سيل گاز شيل را روانه سراسر جهان سازد. در ابتدا زماني كه صادرات LNG امريكا در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، محموله‌هاي امريكايي به كشورهايي در امريكاي لاتين و كاراييب روانه شدند اما به زودي به كشورهاي واردكننده بزرگي نظير كره جنوبي، ژاپن و چين نيز راه پيدا كردند و تنها شماري از كشورها در اروپا LNG امريكا را وارد كردند.

اما اين روند در حال تغيير است و محموله‌هاي بيشتري از LNG امريكا وارد بنادر اروپايي مي‌شوند.

 

پايان دست و دلبازي بزرگ‌ترين بازار دنيا براي انرژي بادي

چين تصميم گرفت از آغاز سال ۲۰۲۱ به يارانه براي پروژه‌هاي جديد نيروي بادي كه در خشكي ساخته مي‌شوند، پايان دهد. با اين تصميم كه از سوي آژانس برنامه‌ريزي دولت چين اعلام شد، پروژه‌هاي تجديدپذير به شكل برابر با نيروگاه‌هاي گازسوز و زغال‌سوز رقابت خواهند كرد. چين به ازاي هر كيلووات ساعت برقي كه توسط پروژه‌هاي بادي يا خورشيدي توليد مي‌شوند تعرفه نسبتاً بالاتري پرداخت مي‌كند اما اكنون به دنبال يكسان‌سازي تعرفه قيمت منابع نيروي تجديدپذير با منابع سنتي توليد برق نظير زغال سنگ است. بر اساس گزارش رويترز، كميسيون ملي توسعه و اصلاحات چين اعلام كرد تعرفه‌اي كه به پروژه‌هاي بادي پرداخته مي‌شود در سال ۲۰۲۰ به ۰.۲۹ يوان به ازاي هر كيلووات ساعت كاهش داده خواهد شد. چين با داشتن بيش از يك سوم از ظرفيت نيروي بادي جهان، در زمينه انرژي بادي پيشرو به شمار مي‌رود. اين كشور بزرگ‌ترين نيروگاه بادي خشكي جهان را در استان گانسو دارد كه در حال حاضر ۷۹۶۵ مگاوات ظرفيت توليد نيروي بادي دارد كه پنج برابر بيشتر از نزديك‌ترين رقيبش است. اين نيروگاه در حال حاضر با ۴۰ درصد از ظرفيتش فعاليت مي‌كند و با نصب ۱۳ هزار مگاوات ديگر، مجموعاً ۲۰ هزار مگاوات (۲۰ گيگاوات) ظرفيت توليد نيرو در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت. هزينه اين توسعه ۱۷.۵ ميليارد دلار خواهد بود. پس از افت سريع هزينه‌هاي توليد، چين ميزان يارانه‌هايي كه در اختيار سازندگان پروژه‌هاي انرژي تجديد‌پذير قرار مي‌دهد را به تدريج كاهش داده است.

افزايش 23 درصدي صادرات غير نفتي از پارس جنوبي

صادرات مواد غير نفتي از اداره كل گمرك پارس جنوبي با وجود محدوديت‌ها و تحريم‌هاي امريكا روند افزايشي دارد، بگونه‌اي كه در ارديبهشت ماه امسال صادرات مواد غير نفتي از نظر وزن 23 درصد رشد را نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، نشان مي‌دهد . به گزارش اداره كل گمرك پارس جنوبي، منطقه پارس جنوبي كه بزرگ‌ترين ميدان گازي جهان را در خود جاي داده، علاوه بر دارا بودن عنوان پايتخت انرژي ايران، قطب صادرات محصولات غيرنفتي، پتروشيمي و ميعانات گازي كشور به شمار مي‌رود. «احمد پورحيدر» مديركل گمرك منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس با اشاره به صدور يك ميليون و 967 هزار و 222 تن كالاي غير نفتي شامل محصولات توليدي منطقه به ارزش افزون بر 728 ميليون و 998 هزار و 607 دلار به خارج از كشور گفت: اين مقدار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 23 درصد افزايش داشته است. وي افزود: امسال در 2 ماهه نخست 12 هزار و 281 تن كالا به ارزش 277ميليون و 69 هزار و 279 دلار اقلام مورد نياز فازها و پالايشگاه‌ها از اين گمرك وارد منطقه شده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر ارزش
89 درصد رشد داشته است.

 

پرچم قرمز براي بازارهاي نفت برافراشته شد

تداوم فشار منفي روي حاشيه سود، پالايشگاه‌هاي آسيايي را ناگزير كرده است به فكر كاهش نرخ فعاليت‌شان باشند.

منابع آگاه به رويترز اظهار كرده كه قيمت‌هاي بالاتر نفت در بازار جهاني عامل تحولات نامطلوبي بوده كه به افت حاشيه سود پالايشگاه‌ها به پايين‌ترين حد از بهار سال ۲۰۰۳ تاكنون منجر شده است. در ميان پالايشگاه‌هايي كه كاهش نرخ فعاليت‌شان را بررسي مي‌كنند شركت «اس كي انرژي» كره جنوبي، شركت پالايش سنگاپور و حداقل يك پالايشگاه در تايلند وجود دارند. يك تحليلگر چيني به رويترز گفت: برخي از پالايشگاه‌هاي مستقل چيني در حال حاضر به دليل حاشيه سود پايين، با كمتر از ۵۰ درصد ظرفيت‌شان فعاليت مي‌كنند. قيمت‌هاي بين‌المللي نفت از ابتداي سال ۲۰۱۹ تاكنون تحت تأثير توافق كاهش توليد اوپك پلاس و تحريم‌هاي امريكا عليه صادرات نفت ايران و ونزوئلا رشد كرده است. افزايش اخير تنش‌ها در خاورميانه نيز از روند افزايشي قيمت‌ها حمايت كرده است. با وجود اينكه قيمت نفت برنت و وست‌تگزاس اينترمدييت امريكا طي يك ماه اخير پايين‌تر معامله شده اما اين افت قيمت براي بالا بردن حاشيه سود پالايشگاه‌هاي آسيايي كافي نبوده است. دليل ديگر اين اتفاق ممكن است مربوط به اشباع عرضه سوخت از سوي چين باشد. افزايش ظرفيت پالايش به خصوص از سوي پالايشگاه‌هاي مستقل و افزايش سهميه صادرات فرآورده‌هاي نفتي باعث افزايش قابل توجه محصولات نفتي چيني در منطقه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون