• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4378 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ خرداد

فنلاند قهرمان جام‌جهاني شد

نغمه يخ و آتش

سامان سعادت

 

 

در روزهايي كه هوا بيشتر و بيشتر گرم مي‌شود و ورزش‌هاي تابستاني رونق بيشتري مي‌گيرد، در كشور اسلواكي شاهد مسابقات هاكي روي يخ قهرماني جهان در سال 2019 بوديم؛ مسابقاتي كه حال و هوايي زمستاني به شهرهاي براتيسلاوا پايتخت اين كشور و كوشيتسه، يكي از شهرهاي بزرگ اسلواكي بخشيد. اين دومين‌بار در تاريخ مسابقات هاكي روي يخ بود كه اسلواكي ميزباني رقابت‌ها را به عهده مي‌گرفت. اين كشور در سال 2011 ميزبان رقابت‌ها بود كه آنجا فنلاند موفق شده بود مقام قهرماني را به دست بياورد. در سال 2019 نيز خوش‌يمني اسلواك‌ها براي فنلاندي‌ها ادامه پيدا كرد.

اين رقابت‌ها از تاريخ 10 ماه مه ‌تا 26 مه ‌برگزار شد و در آن 16 تيم در دو گروه 8 تيمي با يكديگر به رقابت پرداختند. تيم سوئد به عنوان قهرمان دوره قبل در گروه دو با تيم روسيه، يكي از پرافتخارترين تيم‌هاي تاريخ هاكي روي يخ، قرار گرفت. در گروه يك نيز تيم‌هاي قدر كانادا، فنلاند، آلمان و ايالات‌متحده حضور داشتند. رقابت‌ها در گروه يك مسابقات با صدرنشيني كانادا به اتمام رسيد و بعد از اين تيم، فنلاند و آلمان و امريكا توانستند جواز صعود به دور بعد را به دست آورند. كانادا با 6 پيروزي و يك شكست در 7 بازي عنوان نخست را تصاحب كرد. تنها باخت اين تيم به فنلاند در روز نخست رقابت‌ها رقم خورد؛ جايي كه فنلاند موفق شد با نتيجه
3 بر يك حريفش را شكست دهد. با اين حال فنلاند در ادامه رقابت‌ها دو بار مغلوب تيم‌هاي آلمان و امريكا شد تا صدرنشيني را از دست بدهد. ميزبان رقابت‌ها در گروه اول با 3 برد، در جايگاه پنجم قرار گرفت و نتوانست به دور حذفي راه يابد.

گروه دوم اما صحنه قدرتنمايي پرافتخارترين تيم هاكي روي يخ تاريخ بود. روس‌ها در هر 7 ديدار مرحله گروهي رقبا را از پيش رو برداشتند و با كسب تمام امتيازات ممكن به عنوان صدرنشين راهي دور بعد شدند. آنها موفق شدند آمار متوسط بيش از 5 گل در هر ديدار را به ثبت برسانند. بعد از روس‌ها چك با 6 پيروزي جايگاه دوم را
به دست آورد. سوئد به عنوان مدافع عنوان قهرماني با دو باخت به تيم‌هاي چك و روسيه با
5 برد و 2 باخت سوم شد و آخرين جواز صعود نيز به سوييس رسيد كه با 4 برد به عنوان تيم چهارم راهي دور حذفي شد.در مرحله يك‌چهارم نهايي 2 مسابقه از اهميت بيشتري برخوردار شد. مصاف روسيه و ايالات‌متحده و همچنين مصاف سوئد و فنلاند، به عنوان رقابت قهرمان دوره قبل رقابت‌ها با آخرين تيمي كه در اسلواكي جام را بالاي سر برده بود. كانادا با سوييس و چك و آلمان نيز ديگر ديدارهاي مرحله را برگزار كردند. در نخستين ديدار روسيه موفق شد به سختي و با نتيجه 4 بر 3 امريكا را شكست دهد. در ديگر ديدار حساس فنلاند موفق شد در اورتايم با نتيجه 5 بر 4 از سد قهرمان دوره قبل بگذرد و راهي دور بعد شود. اورتايم به حالتي گفته مي‌شود كه دو تيم در وقت‌هاي معمول بازي به تساوي رسيده باشند، در اين شرايط 5 دقيقه وقت اضافه منظور مي‌شود كه در آن هر تيم با يك گلر و 3 بازيكن در زمين حاضر مي‌شود تا گل طلايي به ثمر برسد. تيم‌هاي كانادا و چك ديگر صعود‌كنندگان به نيمه‌نهايي رقابت‌ها بودند.

در نيمه‌نهايي، قرعه به نام فنلاند افتاد تا مقابل روس‌ها بازي كند. همچنين چك و كانادا نيز ديگر ديدار نيمه‌نهايي را برگزار كردند. خيلي‌ها معتقد بودند كه برنده مصاف روسيه و فنلاند قهرمان اين دوره را تعيين خواهد كرد. در اين ديدار فنلاندي‌ها موفق شدند با يك گل روسيه مغرور را از پيش رو بردارند و بليت حضور در فينال را مال خود كنند. كانادا نيز به راحتي و با نتيجه 5 بر يك چك را راهي ديدار رده‌بندي كرد. فينال بين كانادا و فنلاند تكرار ديدار نخست رقابت‌ها بود. اين دو تيم همان‌طور كه گفته شد در مسابقه نخست نيز به مصاف هم رفته بودند و آنجا فنلاند موفق شده بود كانادا را با نتيجه 3 بر يك شكست دهد. فينال فرصت خوبي براي كانادايي‌ها بود كه انتقام بازي نخست را بگيرند اما باز هم اين شاكردان يوكا يالونن بودند كه موفق شدند با همان نتيجه ديدار نخست حريف را شكست دهند و مقام قهرماني را به دست آورند. اين سومين قهرماني فنلاندي‌ها در اين مسابقات بود. آنها پيش از اين در سال‌هاي 1995 و 2011 اين عنوان را تصاحب كرده بودند.

در رقابت‌هاي امسال ميانگين بيش از 7300 نفر تماشاچي براي هر ديدار به ثبت رسيد. همچنين تيم‌ها در مجموع 412بار توانستند «پاك» را وارد دروازه حريف كنند. در اين بين ويليام نيلاندر از سوئد با 18 امتياز، امتيازآورترين بازيكن رقابت‌ها شناخته شد. مارك استون از كانادا كه در ليگ NHL امريكا بازي مي‌كند نيز عنوان MVP يا ارزشمندترين بازيكن تورنمنت را تصاحب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون