• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4378 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ خرداد

مهمان‌هاي جديد ليگ‌هاي برتر اروپا

آنها كه آمدند، آنها كه رفتند

علي كربلايي

 

 

فصل 19-2018 فوتبال اروپا به پايان رسيد و پرونده 5 ليگ معتبر اين قاره بسته شد. با وجود اينكه تصور مي‌شود با پايان مسابقات ليگ، هيجان از دنياي فوتبال رخت برمي‌بندد اما اين تصور اشتباه است. چراكه حساس‌ترين مسابقات فصل، پلي‌آف‌هايي هستند كه تكليف تيم‌هاي صعودكننده به ليگ را مشخص مي‌كنند. روز دوشنبه، جدول فصل 20– 2019 بوندس‌ليگا و ليگ برتر انگليس كامل شد و تكليف تمام تيم‌هاي حاضر در فصل آينده رقابت‌ها مشخص شد.

از چمپيون‌شيپ به عنوان سخت‌ترين ليگ دنيا ياد مي‌شود. ليگي 24 تيمي با فشرده‌ترين جدول ممكن. فصل گذشته تيم نورويچ سيتي موفق شد با 94 امتياز مقتدرانه صدرنشين شده و راهي ليگ برتر شود. شفيلد يونايتد نيز با 89 امتياز و اختلافي 6 امتيازي نسبت به تيم سوم ديگر تيمي بود كه به صورت مستقيم راهي ليگ برتر انگليس شد. طبق قاعده، تيم‌هاي سوم، چهارم، پنجم و ششم جدول چمپيون‌شيپ بايد در پلي‌آف شركت كنند تا از بين آنها يكي به عنوان سومين سهميه راهي ليگ برتر بشود. ليدزيونايتد با 83 امتياز تيم سوم، وست‌بروم‌ويچ با 80 امتياز چهارم، استون‌ويلا با 76 امتياز پنجم و دربي كانتي با 74 امتياز ششم شدند. ليدز و دربي با يكديگر روبه‌رو شدند و وست‌بروم و ويلا هم با يكديگر. در نهايت براي برگزاري پلي‌آف نهايي، تيم‌هاي دربي‌كانتي و استون ويلا روز دوشنبه در ورزشگاه ومبلي به مصاف هم رفتند. از اين ديدار به عنوان پولسازترين تك‌بازي جهان ورزش ياد مي‌شود. چراكه برنده مسابقه به طور تقريبي تا دو فصل آينده حداقل 170 ميليون پوند گيرش مي‌آيد. اين رقم قابل مقايسه با هيچ تك بازي ديگري نيست. حتي 3 قهرماني پياپي رئال در ليگ قهرمانان اروپا روي هم رفته چنين درآمدي را براي‌شان به ارمغان نياورده است. ويلا در فصلي كه گذشت با ميانگين 36 هزار تماشاگر يكي از پرطرفدارترين تيم‌هاي فصل گذشته تمام ليگ‌هاي سراسري انگلستان بود. دربي كانتي هم با ميانگين 26 هزار تماشاگر و با توجه به اينكه استاديوم كوچك‌تري به نسبت ويلا دارد، نشان داده كه هواداران وفاداري دارد. اين مسابقه طبق سنت ديرينه در ورزشگاه ومبلي برگزار شد و در نهايت استون ويلا با هدايت دين اسميت و مربيگري جان‌تري موفق شد، دربي‌كانتي فرانك لمپارد را با نتيجه دو بر يك شكست بدهد و راهي ليگ برتر بشود.

تيم‌هاي نورويچ، شفيلد يونايتد و استون ويلا جانشين فولام، هادرزفيلد و كارديف سيتي شدند. با سقوط كارديف سيتي به چمپيون‌شيپ، منطقه ولز پس از 10 سال در ليگ برتر انگليس هيچ نماينده‌اي ندارد. فصل پيش روي ليگ برتر، اولين فصل از زمان برگزاري ليگ حرفه‌اي خواهد شد كه تعطيلات نيم‌فصل دارد و ديگر از باكسينگ‌دي خبري نيست. همچنين اين فصل اولين فصلي است كه در ليگ برتر انگليس از كمك داور ويدئويي استفاده خواهد شد.

سراغ بوندس‌ليگاي آلمان برويم. ليگي كه شايد تعيين قهرمانش جذابيت چنداني نداشته باشد اما داستان صعود و سقوط به آن بسيار هيجان‌انگيز است. سال گذشته بود كه باشگاه هامبورگ براي اولين ‌بار در تاريخ پرافتخارش از بوندس‌ليگا سقوط كرد و ديدار پلي‌آف اين ليگ را براي ايراني‌ها مهم كرد. امسال نيز يك تيم مهم ديگر از بوندس‌ليگا سقوط كرد و اشتوتگارت، كه فصل 2007-2006 موفق شده بود، قهرمان بوندس‌ليگا بشود به بوندس‌ليگاي 2 سقوط كرد. تيم‌هاي هانوفر و نورنبرگ نيز به همين سرنوشت دچار شدند. اما داستان اشتوتگارت، دراماتيك‌تر از آن دو بود. چراكه آنها در ليگ 18 تيمي آلمان شانزدهم شده بودند و مطابق قانون بايد به ديدار پلي‌آف مي‌رفتند. بر خلاف ليگ برتر انگليس كه 3 تيم انتهاي جدول مستقيم سقوط مي‌كنند در بوندس‌ليگا تيمي كه از آخر سوم شده، اين شانس را دارد تا در پلي‌آف خودش را در ليگ نگه دارد. از بوندس‌ليگاي 2 تيم‌هاي كلن با 63 امتياز و پادربورن با 57 امتياز اول و دوم شدند با بوندس‌ليگا رسيدند. يونيون برلين هم با 57 امتياز و تنها به خاطر تفاضل گل كمتر سوم شد و به ديدار پلي‌آف رسيد و حريف اشتوتگارت شد. يونيون براي اولين ‌بار در تاريخ 53 ساله‌ا‌ش شانس اين را داشت تا به بوندس‌ليگا بيايد اما اشتوتگارت يك حريف معمولي نبود و اسم و رسمش قابل قياس با يونيون نيست. در ديدار رفت يونيون موفق شد در خانه اشتوتگارت يك تساوي ارزشمند دو گله بگيرد و در ديدار خانگي با تساوي بدون گل به خاطر گل زده بيشتر در خانه حريف، جواز صعود به بوندس‌ليگا را گرفتند.

يونيون اولين تيم تاريخ است كه از منطقه برلين شرقي به بوندس‌ليگا مي‌رسد. به طور كلي از آلمان شرقي قديم تنها دو تيم لايپزيگ و يونيون در بوندس‌ليگا حاضر هستند و همين مساله به خوبي تفاوت قدرت اقتصادي شرق و غرب آلمان را به مخاطب نشان مي‌دهد. لايپزيگ البته تفاوت‌هاي عمده‌اي با يونيون دارد. آنها با حمايت كارخانه نوشيدني انرژي‌زا ردبول موفق شدند خيلي زود از پايين‌ترين سطح فوتبال آلمان به بوندس‌ليگا برسند و حتي در سال اول حضورشان جواز حضور در ليگ قهرمانان را هم گرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون