• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4382 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد

همزمان با صدور مجوز براي يك جبهه اصولگرا «شورايعالي ‌سياستگذاري» با عنوان «جبهه اصلاح‌طلبان ايران اسلامي» مجوز گرفت

دو جبهه براي اتحاد

فائزه عباسي

 

 

صداي پاي انتخابات كه به گوش مي‌رسد، تب وحدت هم ميان احزاب تند‌تر مي‌شود؛ فرقي هم نمي‌كند جناح راست باشد يا چپ، هر كدام براي آنكه با انسجامي تمام عيار وارد گود انتخابات شوند و حريف را به كنج رينگ برانند هر كاري كه از دستشان بربيايد، انجام مي‌دهند البته در اين وادي اصلاح‌طلبان گوي سبقت را از اصولگرايان ربوده‌اند و معمولا در رسيدن به يك وحدت موفق‌تر عمل كرده‌اند. امسال هم كه انتخابات مجلس يازدهم در پيش است باز همان قاعده قبل است و باز حرف و حديث رويش احزابي است كه قرار است همه احزاب يك جريان را زير چتر خود جمع كنند. از ماه‌ها پيش جسته‌ و گريخته چه از اردوگاه‌ اصولگرايي و چه از اردوگاه اصلاح‌طلبي خبرهايي براي ايجاد تشكيلاتي در راستاي وحدت انتخاباتي به گوش مي‌رسيد تا اينكه روز گذشته مديركل سياسي وزارت كشور از تشكيل دو جبهه در دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا خبر داد. حميد ملانوري در نشست خبري ديروز خود گفت: «تشكيل جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان استان قم و جبهه اصلاح‌طلبان ايران اسلامي به اطلاع كميسيون ماده ۱۰ فعاليت احزاب رسيده است. جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان استان قم به مدت يك سال در موضوع انتخابات فعاليت خواهد كرد و جبهه اصلاح‌طلبان ايران اسلامي براي فعاليت‌هاي مختلف از جمله انتخابات فعال خواهند بود و چون تأسيس خود را به كميسيون ماده ۱۰ اعلام كرده‌اند، فعاليت آنها بلامانع است.» ملانوري ادامه داد:«جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان استان قم شامل جمعيت ايثارگران انقلاب، جمعيت جانبازان انقلاب، جمعيت وفاداران انقلاب، جمعيت پيشرفت و عدالت انقلاب، جمعيت آبادگران و جمعيت رهپويان انقلاب است. احزابي همچون انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها، انجمن اسلامي معلمان، مجمع ايثارگران، مجمع فرهنگيان ايران اسلامي، انجمن اسلامي جامعه پزشكي، حزب نداي ايرانيان، حزب همبستگي دانش‌آموختگان ايران، سازمان عدالت و آزادي و حزب همبستگي ايران اسلامي تشكيل‌دهنده جبهه اصلاح‌طلبان ايران اسلامي هستند.»

 

جبهه اصلاح‌طلبان يا شوراي عالي سياست‌گذاري؟

نام «شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان» 4 سال پيش بود كه به منظور تعريف يك ساز وكار مشخص براي رسيدن به وحدت بر سر زبان جناح چپ افتاد كه البته ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات 94 زير لواي همين شوراي عالي انجام شد و اتفاقا با ميدان‌داري اين شورا توانست، موفق شود و نتيجه 30 بر صفر را در تهران رقم بزند. با اينكه صحبت‌ها حكايت از آن داشت كه عمر اين شورا فقط تا انتخابات باشد اما طعم پيروزي نجات بخشش شد و حكم به ادامه كار شوراي عالي سياست‌گذاري داده شد؛ اما سال 96 همه ‌چيز بر وفق مراد پيش نرفت و خروجي ليست شوراي شهر مقبوليت ليست اميد را پيدا نكرد؛ اين درحالي بود كه نقاط ضعف ليست اميد هم سيل انتقادات را روانه اين شورا كرد. از همان زمان بود كه اختلافات بر سر بود و نبود اين شورا شدت گرفت. در همين مقطع بود كه زمزمه‌هاي تشكيل پارلمان اصلاحات هم قوت گرفته بود. حالا درست در زماني كه هنوز اما و اگر‌ها درباره اختلاف نظرها درباره شوراي عالي ‌سياستگذاري مطرح است، خبر تشكيل «جبهه اصلاح‌طلبان ايران اسلامي» به گوش مي‌رسد و اين سوال در ذهن نقش مي‌بندد كه آيا قرار است، شوراي عالي كنار گذاشته شود يا شاهد يك انشعاب هستيم؟! آن‌ طور كه سعيد نورمحمدي از اعضاي شوراي مركزي حزب نداي اسلامي به «اعتماد» مي‌گويد اين جبهه همان شوراي عالي سياست‌گذاري است. او در پاسخ به اين سوال كه «جبهه اصلاح‌طلبان» چه ارتباطي با «شوراي عالي سياست‌گذاري دارد» مي‌گويد: اين همان شوراي عالي سياست‌گذاري است كه چندي پيش درخواست آن را براي مجوز به وزارت كشور داديم. نورمحمدي درباره اينكه چرا نام ديگر احزاب مانند اتحاد ملت يا اعتماد ملي و كارگزاران در ميان آنها مشاهده نمي‌شود، مي‌گويد: چندي پيش خانم منصوري فرمي را براي تشكيل اين جبهه به حزب ندا فرستادند؛ چراكه بايد حداقل 5 حزب آن را امضا مي‌كردند كه من آن را امضا كردم و آقاي مرعشي هم امضا كرده بود و فكر مي‌كنم، امضاي حزب اعتماد ملي هم در آن بود. نورمحمدي ادامه مي‌دهد: البته اين دومين فرمي بود كه ارسال مي‌شد. بعد از آنكه اولين فرم فرستاده شد يك زمزمه مخالفتي به گوش رسيد مبني بر اينكه ائتلاف براي احزاب است و اشخاص حقيقي نمي‌توانند در اين درخواست حضور داشته باشند كه بعد از اين مخالفت مجددا فرم ديگري ارسال شد و آن را امضا كرديم اما تا آنجا كه خبر دارم، قرار نبود اسم آن تغيير كند اما با توجه به احزابي كه در اين جبهه هستند همان احزاب شوراي عالي سياست‌گذاري است بنابراين جبهه اصلاح‌طلبان ايران اسلامي همان شوراي عالي سياست‌گذاري است.

آذر منصوري، قائم مقام دبيركل حزب اتحاد ملت در اين رابطه به «اعتماد» مي‌گويد: اكثريت احزاب اصلاح‌طلب درخواست جبهه‌اي كردند كه با دريافت مجوز قانون فعاليت اصلاح‌طلبان در قالب اين جبهه با مشكل رو به رو نشود چراكه در دوره‌هاي گذشته فعاليت اصلاح‌طلبان در قالب جبهه شكل گرفته بود كه براي برخي از دوستان مشكلاتي ايجاد شد. بنابراين طي شدن اين روند تحت عنوان يك تشكيلات قانوني كه مي‌تواند شوراي عالي سياست‌گذاري هم ذيل آن ذكر شود به عنوان يك پشتوانه قانوني براي شوراي عالي سياست‌گذاري در نظر گرفته شد كه مراحل قانوني آن طي شد. او با تاييد اينكه «جبهه اصلاح‌طلبان ايران اسلامي» همان شوراي عالي سياست‌گذاري است درباره اينكه چرا برخي احزاب مانند اتحاد ملت يا كارگزاران و... در آن حضور ندارند، گفت: همه احزاب اصلاح‌طلبي كه توانسته‌اند خودشان را با قانون جديد احزاب تطبيق بدهند، حضور دارند كه احتمالا وزارت كشور برخي مصاديق را اعلام نكرده‌اند وگرنه همه احزاب از جمله اتحاد، كارگزاران و... جزو احزابي بودند كه درخواست دادند؛ مضاف بر آنكه درخواست جبهه با امضاي 5 حزب امكان‌پذير است اما با توجه به حساسيت و تاكيدي كه دوستان داشتند اكثريت قريب به اتفاقي كه عضو احزاب اصلاح‌طلب هستند اين درخواست را امضا كردند. منصوري درباره حضور اشخاص حقيقي نيز به اعتماد گفت: با توجه به تشكيل اين جبهه قاعدتا اين جزو اختيارات جبهه است كه ذيل خود شوراهاي متعدد تشكيل دهند. به عبارت ديگر حضور اشخاص حقوقي ذيل موسسين اين جبهه محل اعتناست اما نوع فعاليت‌هايش به راهبرد و رويكرد اين جبهه بستگي دارد و طبيعتا مي‌تواند از همه ظرفيت‌هاي حقيقي و حقوقي براي پيشبرد اهداف خود استفاده كند.

 

تلاش اصولگرايان براي وحدت

«جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي» « شوراي وحدت» و حالا «جبهه هماهنگي اصولگرايان» تقريبا در هر دوره‌اي كه بحث انتخابات داغ مي‌شود، اصولگرايان از يك جريان و جبهه جديد رونمايي مي‌كنند تا آن وحدتي كه انتظارش را مي‌كشند، بتوانند در يكي از اين تشكلات محقق كنند. بعد از تجربه ناموفق ائتلاف‌هاي 2‌+‌1 و 8‌+‌7 كه در انتخابات‌ رياست‌جمهوري سال 92 و 94 شاهدش بوديم، جناح راست در انتخابات 96 به سمت يك تشكيلاتي با مرامنامه و سازوكار مشخص رفت و اسمش هم شد جمنا يا جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي اما حتي اين تشكيلات هم نتوانست براي اصولگرايان معجزه كند و نهايتا بعد از دوازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري شعله عمرش هم فروكش كرد. حال حلقه اصولگرايان قم مي‌خواهند سنگ ‌بناي اتحاد را علم كنند؛ براي همين جبهه هماهنگي اصولگرايان قم را تشكيل دادند كه احزاب آبادگران، رهپويان، وفاداران انقلاب و... در آن به چشم مي‌خورد؛ حسين بيادي كه چندان تمايل نداشت در اين رابطه توضيح كاملي بدهد تنها به گفتن اينكه هدف اين جبهه انتخابات مجلس است و هماهنگ با احزاب مركزي در تهران عمل مي‌كنند، خبر داد. اما شهاب‌الدين صدر به اعتماد مي‌گويد يك ائتلاف و تشكيلات ديگري در راه است كه اسمش پيشرفت و عدالت است. آن‌ طور كه صدر مي‌گويد، قرار است اين تشكيلات با هدف وحدت اصولگرايان وارد ميدان شود. اين موضوع درحالي مطرح مي‌شود كه چندي پيش حدادعادل و حلقه نزديك به او شوراي وحدت را كليد زده بودند. آن‌ طور كه از ظواهر پيداست گويا اصولگرايان حتي در راه رسيدن به وحدت هم نمي‌توانند به يك اتفاق نظر دست پيدا كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون