• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4382 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد

رييس قوه قضاييه در ديدار با جمعي از وكلا تاكيد كرد

سلامت دستگاه قضا در گروي استقلال و سلامت وكلا

سيدابراهيم رييسي، رييس قوه ‌قضاييه عصر روز گذشته در جريان ديدار خود با جمعي از وكلاي دادگستري گفت: از آنجا كه وكلاي محترم به صورت مستقيم با دادگاه‌ها، دادسرا‌ها، اصحاب دعوا، دعاوي مختلف و پرونده‌هاي پيچيده سر و كار دارند، نظرات‌شان براي قوه قضاييه مي‌تواند بسيار راهگشا باشد و معتقديم جريان وكالت مي‌تواند نقش ارزنده‌اي در كاهش ورودي پرونده‌ها به دادگستري ايفا كند. رييس قوه قضاييه با اشاره به نقش وكلا در اتقان آراي محاكم افزود: نهاد وكالت در زمينه كشف حقيقت اثر بسزايي دارد و وكلاي عالم حق‌طلب عدالتخواه در جهت احقاق حق، ابطال باطل و صدور احكام صائب در دادگاه‌ها مي‌توانند تاثير شگرفي داشته باشند.

رييسي با اشاره به قضاوت فضاي عمومي جامعه نسبت به وكالت، اين امر را نيازمند واكاوي دقيق دانست و خاطرنشان كرد: شفاف‌سازي و واقعي كردن حق‌الوكاله‌ها براي مردم، سازمان امور مالياتي، دستگاه‌ها و مجموعه‌هاي مختلف، از بسياري از بدبيني‌ها نسبت به نهاد وكالت پيشگيري مي‌كند. رييسي، همكاري و مشاركت وكلا در تهيه لوايح، قوانين و مقررات را موجب غناي تقنيني كشور دانست و افزود: كار هماهنگ مبارزه با فساد، امر بسيار مهمي است كه همكاري همه بخش‌ها را مي‌طلبد. اگر وكيل ناسالمي وجود دارد، خود جريان وكالت بايد اولين مدعي او باشد. از سوي ديگر معتقديم سلامت قوه قضاييه بدون سلامت قاضي و سلامت نهاد وكالت بدون سلامت وكلا امكان‌پذير نيست. جريان سالم قضايي همراه با جريان سالم در درون كارشناسان، وكلا و ضابطان است و مردم؛ همه ما را يك مجموعه مي‌بينند. بر اين اساس همه بايد آهنگ سلامت داشته باشيم.

رييس قوه قضاييه تاكيد كرد: چرا بايد اجازه دهيم چند وكيل، قاضي و كارمند ناسالم، نگاه مردم را به ما عوض كنند؟ اين سالم‌سازي نيز با بخشنامه امكان‌پذير نيست، بلكه در ميدان عمل بايد اعتمادآفريني كرد و رضايت مردم را به دست آورد. رييس قوه قضاييه، هدف مشترك جريان وكالت و قضاوت را كشف حقيقت و احقاق حق دانست و با بيان اينكه دريافت وجه براي دفاع از باطل، اكل مال به باطل است، خاطرنشان كرد: وكالت مي‌تواند روند دادرسي را تسهيل كند و در اين عرصه رعايت اخلاق وكالت از مهم‌ترين مسائلي است كه همانند اخلاق قضاوت بايد مورد توجه جدي باشد.

رييس قوه قضاييه در ادامه با تاكيد بر لزوم استقلال وكيل اظهار كرد: به موازات استقلال قاضي، معتقديم وكيل هم بايد استقلال داشته باشد. وكيل مستقل كسي است كه در تشخيص و پيگيري حق موكل خود، كاملا مستقل و نفوذناپذير عمل كند، اما اين استقلال به معناي عدم نظارت نيست. نظارت بر قاضي و وكيل به معناي بي‌اعتمادي نيست، بلكه به معني تداوم اعتماد است و براي تضمين تداوم اعتماد و سلامت وكيل و قاضي، اين سازوكار نظارتي در قانون پيش‌بيني شده كه بايد فعال باشد تا از سوء‌استفاده‌ها جلوگيري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون