• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4382 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد

برخيز و اول بكش (211) فصل نوزدهم

انتفاضه- توافق اسلو

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

ياسين بازداشت و شكنجه شد تا آنكه به همه‌ چيز و اينكه چطور به خدمت در آمده است، اعتراف كرد. از جمله اطلاعاتي را كه داده بود و اينكه چطور طمع او را در مقابل مردم خود قرار داد. عرفات، متحير از اينكه چطور يك مشاور مورد اطمينانش بازداشت شده شخصا در مكان بازجويي فتح به سلول ياسين رفت تا داستان را از زبان خودش بشنود. از قبل محرز بود كه ياسين اعدام مي‌شود. او بدون شك خائن بود و عميقا در كشتن بسيسو دخالت داشت.

به زودي پس از اين اتفاق، يك هيات فلسطيني در اسلو نسبت به ياسين و كشتن بسيسو موضوعاتي را مطرح كرد. او از يكي از اسراييلي‌ها پرسيد چه مي‌داند. آن اسراييلي كه حقيقتا از رازهاي اطلاعاتي چيزي نمي‌دانست اما تا اندازه‌اي كه از پرز و بيليني شنيده بود، فهميده بود كه چه رخ داده، گفت: «من درباره اين موضوع چيزي نمي‌دانم. اما به سلامتي اينكه اين آخرين ترور باشد، همگي بنوشيم.» او آخرين كلمه‌اش را به عربي، ان‌شاءالله گفت.

هيات همراه كه دور ميز بودند- چهار فلسطيني، سه اسراييلي و دو نروژي- همگي ليوان‌هاي خود را بلند كردند. مذاكرات تا آن زمان 6 ماه طول كشيده بود و سبب نوشتن نامه‌هاي تاريخي شناسايي دوجانبه ميان دو ملت شده بود- يعني از رابين به عرفات و از عرفات به رابين. اين نامه‌ها منجر به يك‌سري از توافقات كه به توافق اسلو معروف بود، شد. اين توافق در وهله اول حكومت خودمختار فلسطين را به وجود آورد كه حاكميت بر قلمروهايي كه بيشترين جمعيت فلسطيني را دارند شامل مي‌شد. فلسطيني‌ها هم دست از انتفاضه و تروريسم برمي‌داشتند. انگار نبرد خونين در خاورميانه بالاخره به پايان خود نزديك مي‌شد. ياسر عرفات و اكثر رهبران ساف و فتح، تونس را ترك كردند و در قلمروهاي اشغالي كه قلمروهاي حكومت خودمختار تلقي شده بود، مستقر شدند.

حتي عدنان ياسين هم از همكاري جديد بهره برد. توافقنامه اسلو كميته‌هاي هماهنگي امنيت را با هيات‌هايي از نهادهاي نظامي و اطلاعاتي هر دو طرف ايجاد كرد. براي اولين‌بار، مقامات بالاي موساد و شين بت با افرادي ديدار مي‌كردند كه چند ماه جلوتر جزو اهداف كشتن يا جاسوسي‌شان بودند. اين ديدارها يا در قلمروهاي فلسطيني صورت مي‌گرفت يا در هتل‌هاي تل‌آويو يا بيت‌المقدس. دو طرف با ناديده انگاشتن گذشته بر سوء‌ظن‌هاي اوليه خود غلبه كردند.

اسراييلي‌ها از اين جو بانشاط بهره‌برداري كردند و خواستار بخشش ياسين شدند. يكي از افراد موساد كه در نشست‌هاي كميته شركت كرده بود، گفت: «ما در مقابل هزاران زنداني فلسطيني كه اسراييلي‌ها به عنوان بخشي از قرارداد متعهد به آزادي آنها شده بودند، خواستار حسن‌نيت از طرف مقابل شديم.»

فشار و جو كار خود را كرد. در پايان ياسين اعدام نشد اما به 15 سال زندان محكوم شد. با در نظر گرفتن تمام كارها، اين يك حكم سبك بود. در تابستان سال 1993 ياسين زنده ماند.

پايان فصل نوزدهم.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است

نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون