مديرعامل ساپكو با بيان اينكه محصول 301 پروژهاي ملي است، اظهار كرد: اين نخستين بار است كه خط توليد خودرويي با عمق خودكفايي بالا در كشور راهاندازي ميشود.
منصور منصوري در نخستين نشست ساپكو با سازندگان پروژه 301 از دريافت تاييديه خودكفايي 60 درصدي اين خودرو از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و افزود: از مهمترين مسائلي كه در اين پروژه اجرا خواهد شد، مستندسازي فرآيندهاست كه متاسفانه در مورد پروژههاي پيشين به دليل انجام اين كار توسط شركاي خارجي مستنداتي در دست نداريم.
او با اشاره به شاخصهاي اصلي انتخاب تامينكنندگان در اين پروژه گفت: توان توليد قطعه با بيشترين عمق خودكفايي، توليد محصول بر اساس قيمت رقابتي، وجود زيرساخت براي صادرات و توان سرمايهگذاري در پروژه از مهمترين عواملي است كه توانمندي سازندگان را براي ما محرز خواهد كرد.
مديرعامل ساپكو از برنامه اين شركت براي متوازنسازي قطعهسازان بر اساس رويكرد ماژولار خبر داد و تصريح كرد: بر اساس اين برنامه براي هر قطعه دستكم دو سازنده و حداكثر سه منبع تامين خواهيم داشت. منصوري سرمايهگذاري صورت گرفته تاكنون براي خودكفايي قطعات بدون قالبهاي بدنه را 280 ميليارد ريال و 63 ميليون يورو اعلام كرد و گفت: نبايد فراموش كنيم كه سرمايهگذاري زيادي در سه سال گذشته توسط ايرانخودرو و سازندگان براي اين پروژه صورت گرفته و بايد اين پروژه را محقق كنيم.
او از ابلاغ سياستهاي جديد ساپكو در راستاي توسعه سازندگان، توسعه صادرات، ارتقاي رضايت مشتريان و توسعه خودكفايي محصولات گروه صنعتي ايرانخودرو خبر داد و گفت: با اين استراتژي هم فرآيند و هم محصول را براي تامين كيفيت قطعات مورد توجه قرار خواهيم داد.
معاون طراحي و توسعه محصول جديد ايرانخودرو نيز در اين نشست ضمن ارايه گزارشي از روند توليد محصول ۳۰۱ گفت: پلتفرم اين محصول مبنايي براي توليد و عرضه چهار خودروي ديگر توسط ايرانخودرو خواهد بود.
عادل پيرمحمدي افزود: با دستور مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو بعد از ترك پژو پروژه توليد محصول ۳۰۱ با استفاده از توان سازندگان توانمند كشور فعال شد.
او ترك پژو را فرصتي براي خودكفايي در توليد دانست و تصريح كرد: با توجه به پيشبينيهاي صورت گرفته در قرارداد، امكان توسعه و خودكفايي توليد 301 بدون حضور پژو نيز امكانپذير بوده است.
مديرپروژه ۳۰۱ با اشاره به مشاركت 300 سازنده در فرآيند تامين و توليد قطعات اين محصول، پيشرفت در اجراي پروژه را حاصل كار تيمي و همكاري سازندگان كشور عنوان كرد و گفت: در حال حاضر در فاز توسعهاي قطعات و محصول هستيم و تا نيمه دوم امسال قالب قطعات به خصوص در بخش بدنه طراحي و ساخته خواهد شد. بيش از ۱۵ قالب ساز درحال ساخت ۱۹۷ قالب محصول ۳۰۱ هستند.
او افزود: تمامي قطعات محصول 301 داراي توليدكننده در ميان سازندگان داخلي است. قرار بود توليد اين محصول با نرخ داخليسازي 40 درصد آغاز شود اما ايرانخودرو در آغاز با 70 درصد ساخت داخل آن را توليد خواهد كرد.
او افزود: طرح و مدارك بخشي از قطعات از سوي شركت پژو دريافت شده بود اما حدود 60 درصد فاقد مدرك و نقشه بود كه با استفاده از تجربه و توان سازندگان داخلي در حال توسعه است.
معاون طراحي و توسعه محصول جديد ايرانخودرو از آمادگي زنجيره تامين براي توليد محصول جديد اين خودروساز تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: توليد 301 ضامن آينده صنعت خودروي كشور خواهد بود، ايرانخودرو چند محصول ديگر در كلاسهاي مختلف را نيز بر مبناي پلتفرم 301 توليد و عرضه خواهد كرد.