• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4382 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد

خريد 170 هزار بشكه نفت ايران از سوي ژاپن در ماه آوريل

آمارهاي اوليه وزارت دارايي ژاپن نشان داد، واردات نفت توكيو از ايران در ماه آوريل به روزانه 169 هزار و 100 بشكه رسيده است. آمارهاي اوليه وزارت دارايي ژاپن نشان داد، واردات نفت توكيو از ايران در ماه آوريل به روزانه 169 هزار و 100 بشكه رسيده كه نسبت به ماه پيش از آن 42 درصد كمتر است. اين كاهش يك ماه پس از افزايش خريد نفت از ايران در ماه مارس به ميزان 292 هزار و 209 بشكه در روز اتفاق افتاد. افزايش ماه مارس به علت از سرگيري واردات نفت از ايران در ماه فوريه بود كه توكيو 76 هزار و 57 بشكه نفت در روز از تهران خريد؛ اين خريد نخستين واردات نفت از تهران طي 4 ماه بود.

ژاپن خريد نفت از ايران را به علت تحريم‌هاي امريكا متوقف كرد. پالايشگاه‌هاي ژاپني در ماه آوريل، پس از تشديد تنش‌هاي ميان واشنگتن و تهران و لغو معافيت‌ها، خريد نفت از ايران را به حالت تعليق درآوردند.ژاپن با جمعيت 127 ميليون نفر، سومين اقتصاد بزرگ و بزرگ‌ترين واردكننده نفت‌خام در جهان است؛ همچنين بزرگ‌ترين واردكننده گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) پيش از چين و كره جنوبي است. اين كشور در عين حال سومين واردكننده زغال‌سنگ در جهان پيش از هند و چين است.

اقدام ترامپ در لغو معافيت‌هاي نفتي خريداران نفت ايران، بسياري از واردكنندگان نفت را گرفتار كرد، چراكه بيشتر آنها انتظار داشتند تا براي جبران بشكه‌هاي كم شده از بازار به علت توافق كاهش توليد اوپك، اين معافيت‌ها تمديد شوند.

سرگرداني ژاپن به اين دليل است كه اين كشور هيچ نفت و گازي براي توليد ندارد؛ بر اساس جديدترين بررسي اداره اطلاعات انرژي امريكا در مورد بخش انرژي ژاپن، توكيو بيش از 80 درصد نفت و گاز خود را از خارج وارد مي‌كند. اين كشور منابع انرژي محدودي دارد و در حال حاضر، تنها كمتر از 10 درصد كل مصرف داخلي انرژي‌اش را توليد مي‌كند.شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن گفته است؛ ژاپن به همكاري با امريكا ادامه خواهد داد و همچنين در نقش سازنده براي كاهش تنش‌هاي ميان ايران و امريكا بازي خواهد كرد و اميد دارد به زودي واردات نفت از ايران را از سر بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون