• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4385 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد

آذر منصوري، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ديدار برخي اعضاي اين حزب با خانواده هاشمي را روايت كرد

گفت‌وگو با خانواده هاشمي عمل به باورمان بود

تعبير عذرخواهي تفسير كرباسچي از جلسه ماست نه موضع حزبي

آن‌طور كه آقاي كرباسچي در گفت‌وگو با «اعتماد» گفته‌اند تعدادي از اتحادي‌ها و مشاركتي‌ها براي عذرخواهي به ديدار خانواده آقاي هاشمي رفتند. روايت شما از اين ديدار چيست؟

در ماه رمضان جلسه‌اي كاملا دوستانه با خانواده آقاي هاشمي‌رفسنجاني برگزار شد كه آقاي محسن هاشمي هم در مورد آن توضيح دادند. اين جلسه در راستاي رفع برخي سوءتفاهم‌ها، براي همدلي و انسجام بيشتر در جريان اصلاحات و در نهايت در راستاي حفظ ميراث آقاي هاشمي تشكيل شده ‌بود. آقاي محسن هاشمي هم بعد از صحبت‌هاي آقاي كرباسچي جزيياتي از اين نشست را بيان كردند و مشخص شد به هيچ‌وجه هيچ يك از صحبت‌هاي كرباسچي قرين به صحت نبوده است. همه كساني كه در اين جلسه حضور داشتند؛ چه خانواده آقاي هاشمي چه اعضاي اتحاد بر گفت‌وگو و دوستي بيشتر و همچنين پرهيز از اختلاف‌افكني تاكيد داشتند، چرا كه همگي متفق‌‌القول مي‌خواهند از جايگاه و ميراث آقاي هاشمي صيانت شود. اين نشست ميان برخي اعضاي شوراي مركزي اتحاد كه پيش‌تر عضو جبهه مشاركت نيز بودند با خانواده هاشمي بود و اساسا قرار نبود اين نشست رسانه‌اي شده يا با چنين حاشيه‌هايي روبه‌رو شود. اصلاح‌طلبان همواره به گفت‌وگو باور داشتند، گفت‌وگوي ما با خانواده زنده‌ياد هاشمي هم عمل به همين باور بود. باقي اصلاح‌طلبان هم بايد در عمل ثابت كنند كه به گفت‌وگو باور دارند.

شما با همه خانواده آقاي هاشمي ديدار داشتيد؟

ما با خانم عفت مرعشي ديدار كوتاهي داشتيم اما هم به دليل كسالتي كه ايشان داشتند و هم به دليل اينكه ماه رمضان بود و ايشان هم روزه بودند، تمام مدت در جلسه حضور پيدا نكردند و جلسه با فرزندان ايشان يعني دو دختر آقاي هاشمي (فائزه و فاطمه) و پسران‌شان (محسن و ياسر) برگزار شد.

سال گذشته مصاحبه‌اي از آقاي موسوي‌خوييني‌ها منتشر شد كه نقدهاي تندي به هاشمي‌رفسنجاني در آن به چشم مي‌خورد. بعد از انتشار اين مصاحبه روابط ميان اصلاح‌طلبان و جريان نزديك به آقاي هاشمي تا حدودي تيره شد. چقدر صحبت‌هاي آقاي خوييني‌ها به عنوان يكي از سران اصلاح‌طلب در اين ديدار موثر بود و چقدر در اين مورد صحبت شد؟

ما در اين جلسه تقريبا در مورد همه موارد اختلاف‌انگيزي كه در رسانه‌ها مطرح شده ‌بود يا مسائلي كه در رسانه‌ها مطرح و بر اختلافات دامن زده ‌بود، صحبت كرديم ولي به صورت كلي رويكرد ما براي تشكيل اين جلسه «نگاه به آينده» بود، اما به هر روي در جريان اين‌گونه جلسات مسائلي از گذشته همچون مصاحبه آقاي خوييني‌ها نيز مطرح شد. در مجموع هم ما به عنوان مهمان و هم خانواده آقاي هاشمي به عنوان ميزبان در اين نشست دوستانه تلاش كرديم با نگاهي به آينده نقاط آسيب‌زا را شناسايي كرده و با به كارگيري ظرفيت‌هاي شناسايي شده مسائل مورد اختلاف را حل كنيم.

پيشنهاد برگزاري اين جلسه از سوي چه كسي يا كساني بود؟ اتحاد درخواست ديدار كرده ‌بود يا محسن هاشمي به عنوان ميزبان از شما دعوت كرد؟

از اين دست جلسات و نشست‌ها قبلا هم صورت گرفته ‌بود و هر دو طرف مايل بودند كه اين جلسات برگزار شود ولي به هر حال ميزبان آقاي هاشمي بودند و ما هم به عنوان مهمان حضور داشتيم.

به نظر شما چرا آقاي كرباسچي از اين ديدار تعبير و تفسير عذرخواهي داشته است؟

اينكه جلسه‌‌اي براي گفت‌وگو و تعامل تشكيل شده اما آقاي كرباسچي به‌زعم خودشان اين جلسه را به عذرخواهي تعبير كردند، برداشت شخصي ايشان است. در كل بايد تاكيد كنم هر فرد يا گروه و دسته‌‌اي دغدغه انسجام اصلاح‌طلبان را داشته ‌باشد ما از گفت‌وگو و تعامل با آنها استقبال مي‌كنيم و همه در جريان اصلاحات بايد از اين روند استقبال كنند مگر اينكه كسي موضعي خلاف انسجام و همدلي داشته ‌باشد. به هر حال برخي در تلاش‌هستند كه در راستاي اهداف و برنامه‌هاي‌شان ميان خانواده هاشمي و اصلاح‌طلبان اختلاف‌افكني كنند.

دقيقا چه كساني در اين ديدار حضور داشتند و اينكه آيا شما كه در راستاي تعامل با خانواده آقاي هاشمي به گفت‌وگو نشستيد، آيا مايليد بعد از به وجود آمدن اين اختلافات با كارگزاراني‌ها هم نشستي با اين محور داشته ‌باشيد؟

محمدرضا جلايي‌پور، مرتضي مبلغ، محمد كيانوش‌راد، علي شكوري‌راد، مصطفي تاجزاده و من در اين جلسه حضور داشتيم. يكي از رويكردهاي حزب كه در آخرين كنگره‌ اتحاد ملت بر آن تاكيد شد، گفت‌وگو و تعامل در راستاي تقويت جبهه دموكراسي‌خواهي و تقويت جبهه ميانه‌رو در كشور بود. در همين راستا گفت‌وگو‌ها با توجه به اولويت‌هاي مدنظر و اقتضائات موجود آغاز شد و ادامه پيدا كرد تا برنامه‌هاي كنگره نيز محقق شود. به هر حال انسجام اصلاح‌طلبان يك دستاورد و سرمايه بزرگ است و بايد تلاش شود دستخوش مسائل تفرقه‌افكنانه و چنددستگي‌هاي نشود به خصوص كه كشور در شرايط خطيري قرار دارد و تندروي‌ها و راديكاليسم مي‌تواند آسيب‌زا باشد. در همين راستا با هر گروهي كه اهل تعامل و گفت‌وگو باشد، حاضر به برگزاري نشست هستيم.

آيا اين گفت‌وگوها ادامه پيدا خواهد كرد و مثلا شاهد اين هستيم كه اتحاد با آقاي ناطق‌نوري، لاريجاني يا اعتدال و توسعه و گروه‌هاي ديگر هم در راستاي رفع سوءتفاهم‌ها نشستي برگزار كند؟

اصلاح‌طلبان همواره مدعي گفت‌وگوي ملي و تفاهم بوده و هستند و ما هم حداكثر تلاش‌مان را مي‌كنيم كه اين گفت‌وگوها ادامه داشته ‌باشد. به دليل برخي سوءتفاهم‌هاي ايجاد شده تشخيص اين بود كه ابتدا به ديدار خانواده آقاي هاشمي برويم. قرار هم نبود كه رسانه‌اي شود و ضرورتي هم نداشت. اين نشست‌ها نيز ادامه‌دار خواهد بود اما به نظر مي‌رسد مواضع و تعبير آقاي كرباسچي مبني بر «جلسه‌اي براي عذرخواهي» تعبيري شخصي باشد نه موضع كارگزاراني‌ها. به اين دليل كه جز آقاي كرباسچي كسي در اين مورد صحبت نكرد و اگر موضع حزب بود حتما در قالب بيانيه‌اي به صورت رسمي اطلاع‌رساني مي‌شد. در مورد گفت‌وگو با كارگزاراني‌ها هم بايد بگويم كه به هر حال اين گفت‌وگوها در جريان است و چه شوراي مركزي اتحاد و چه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گفت‌وگو مي‌كنند كه هر يك بنا به اقتضائاتي است. اما به هر حال در مورد موضع آقاي كرباسچي سوالات و ابهاماتي وجود دارد. برداشت من اين است كه موضع شخصي است اما به هر حال دبيركل سخنگوي حزب هم محسوب مي‌شود و اگر آقاي كرباسچي موضع حزب را مطرح نكرده است بايد دفتر سياسي حزب يا شوراي مركزي به اين موضوع توجه كند.


در اين جلسه در مورد همه موارد اختلاف‌انگيزي كه در رسانه‌ها مطرح شده‌ بود، صحبت كرديم اما نگاه‌ ما به آينده بود

باقي اصلاح‌طلبان هم ثابت كنند به گفت‌وگو باور دارند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون