• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4385 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد

محمود ميرلوحي، عضو شوراي شهر تهران چالش‌هاي انتخاب نجفي به عنوان شهردار تهران را روايت كرد

پيغام مي‌آمد كه نجفي و مرعشي را انتخاب نكنيد

با خروج حجتي از دولت و رفتن به شهرداري موافقت نشد

اخيرا آقاي كرباسچي طي اظهاراتي تاكيد داشت پيش از انتخاب آقاي نجفي به عنوان شهردار به اصلاح‌طلبان هشدارهايي داده‌ است. فارغ از جريان‌هايي كه خارج از شورا در روند انتخاب شهردار تهران موثر بودند، شما به عنوان عضو شوراي شهر تهران از موضوع خارج از عرفي كه در مورد آقاي نجفي وجود داشته، مطلع بوديد؟

خير، اصلا چنين مباحثي نه از سوي آقاي كرباسچي نه از سوي شخص ديگري مطرح نشده‌ بود. بنابراين، اين ادعا صحت ندارد كه پيش از انتخاب شهردار هشدارهايي در اين رابطه داده‌ شده‌ بود. به هر حال حادثه‌اي پيش آمده و نبايد از اين فرصت در راستاي مسائلي استفاده كرد كه ربطي به اصل مساله ندارد. تا زماني كه آقاي نجفي استعفا داد اصلا چنين بحث‌هايي مطرح نشد حالا هم كساني كه ادعا مي‌كنند، مي‌دانستند مسووليت سنگين‌تري دارند و داستان « وگر بينم كه نابينا و چاه است/ اگر خاموش بنشينم گناه است» اتفاق افتاده ‌است. به نظر مي‌رسد برخي بايد به اين پرسش پاسخ دهند كه اگر مي‌دانستند و اطلاعي از اين مساله داشتند به چه مجوزي تا زمان استعفا مخفي‌كاري كردند؟

زماني كه بحث انتخاب شهردار مطرح بود، اعضاي شورا از چه كساني يا نهادهايي پالس‌هاي منفي در مورد انتخاب نجفي دريافت مي‌كردند؟ آيا مضمون اين پالس‌هاي منفي هم ارتباطي با مسائل اخلاقي و عرفي نداشت؟

پيغام و پسغام‌هايي مي‌آمد كه آقايان نجفي و مرعشي را انتخاب نكنيد. ما هم به هر حال در شرايطي بوديم كه فكر مي‌كرديم اگر بخواهيم به اين پيغام‌ها اعتنا كنيم اساس انتخابات زير سوال مي‌رود.

يعني اين پيغام و پسغام‌ها از سوي نهادهاي امنيتي بود اما مضمون و چرايي تاكيد و اصرار بر انتخاب نكردن مشخص نبود؟

دولت و وزارت اطلاعات و آنهايي كه در اين زمينه و در بحث استعلام‌ها مسووليت قانوني داشتند كه امر و نهي در اين زمينه نكردند. هم آقاي رييس‌جمهور و هم آقاي جهانگيري كمك كردند كه حكم آقاي نجفي صادر شود.

به جز آقاي نجفي در مورد كدام يك از گزينه‌هاي شهرداري تهران اين حرف و حديث‌ها و پيغام و پسغام‌ها وجود‌داشت؟

آقاي حسين مرعشي. ايشان هم جزو گزينه‌هاي ما بودند. زماني كه به دو يا سه گزينه آخر براي شهرداري تهران رسيديم اين پيغام‌ها شروع شد. در آن زمان آقايان محمدعلي نجفي، حسين مرعشي و محمود حجتي به عنوان گزينه‌هاي جدي‌تر و اولويت‌هاي نهايي مطرح شدند و به نظر مي‌آمد كه نظر اكثريت با اين 3 نفر است. آقاي حجتي به هر حال عضو دولت بود و مشخص شد كه نمي‌تواند از دولت خارج شود و نظر مقامات عالي هم اين بود كه ايشان در دولت بماند. خود به خود به سمت انتخاب آقايان نجفي و مرعشي رفتيم. در مورد آقاي مرعشي هم اين پيغام‌ و پسغام‌ها وجود داشت و تاكيد مي‌شد كه حق نداري در اين سمت حضور داشته ‌باشي كه در نهايت ايشان استعفا داد. ما خواهش كرديم كه آقاي مرعشي در صحنه بماند اما خود ايشان هم نظرشان اين بود كه آقاي نجفي فرد مناسبي است و بهتر است همه كمك كنيم آقاي نجفي راي بياورد. به همين دليل همه كمك كردند و كسي از اصلاح‌طلبان مخالف نبود اما آقاي كرباسچي از همان ابتدا مخالف بود و بعد هم مشخص شد نظر ايشان شهردار شدن آقاي محسن هاشمي بوده ‌است.

دلايل مخالفتي كه از سوي برخي همفكران و هم جناحي‌هاي شما مطرح مي‌شد هم به مسائل خارج از عرف در مورد نجفي ارتباطي نداشت؟

بيشتر گفته مي‌شد كه آقاي نجفي در ميراث فرهنگي هم چند ماه بيشتر نمانده و بعد استعفا داده ‌است و اين سوال مطرح بود كه آيا در شهرداري ماندگار مي‌شود يا خير؟ همچنين مشكل قلبي آقاي نجفي نيز از ديگر دلايل مطروحه بود.

فشارها كلا سياسي بود؟ بحث اخلاقي و مالي وجود نداشت؟

فشارها كاملا سياسي و بحث سلامت جسمي ايشان مطرح بود و هيچ بحث اخلاقي و مالي مطرح نبود. به هر حال آقاي نجفي عمل قلب داشته و حتي خود من هم از ايشان پرسيدم كه آيا به لحاظ جسمي توانايي حضور در سمت شهرداري را داريد يا خير؟ ما نمي‌خواستيم اين گونه باشد كه به عنوان شهردار انتخاب شود و بعد باز هم به خاطر مشكلات جسمي استعفا دهد.

پاسخ آقاي نجفي چه بود؟

ايشان هم پاسخ داد همان پزشكي كه به من گفته‌بود نه و نبايد فعاليت كني حالا به من اين مجوز را داده كه كار كنم و مشكلي نداري و رفع مشكل شده ‌است.

در مورد آقاي هاشمي به عنوان يكي از گزينه‌هاي شهرداري نيز حرف و حديثي وجود داشت يا فقط بحث تعهد تشكيلاتي مطرح بود؟

خير، ما همواره تاكيد كرديم كه ما به راي مردم احترام مي‌گذاريم و همواره اين گونه اعلام كرديم كه مردم انتخاب كرده‌اند و ما بايد تابع راي آنها باشيم. همچنين به عنوان اعضاي منتخب شوراي شهر بايد به ميثاقي كه با شوراي ‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بسته ‌بوديم، وفادار مي‌مانديم.

به نظر شما چرا آقاي كرباسچي تاكيد دارد كه بحث اخلاقي و خارج از عرف را پيش از انتخاب نجفي تذكر داده ‌است؟

ايشان اگر خبر داشتند بايد مي‌گفتند. حداقل به آقاي محسن هاشمي كه هم‌‌حزبي‌شان است بايد مي‌گفتند. آقاي كرباسچي بايد پاسخ دهد كه اگر مي‌دانسته چرا نگفته؟! اگر اشاره‌اي به اين موارد و مسائل مي‌شد، شرايط جور ديگري رقم مي‌خورد. ضمن اينكه تا زمان استعفا هم مشخص نشد اين موضوع شايعه بود يا واقعيت. اين ازدواج هم بعد از استعفا اتفاق افتاده ‌است. ما بررسي‌هايي هم كرديم كه نشان مي‌دهد همه اين حرف و حديث‌ها تا آن زمان شايعه بوده و به موقع در مورد آن صحبت مي‌كنيم. كساني كه آن زمان مي‌دانستند بايد پاسخ دهند چرا فقط بحث‌هاي سياسي يا مساله مربوط به سلامت ايشان را مطرح كردند؟ اگر اين جنبه‌ها را بيان مي‌كردند ما هم اگر واكنش نشان نمي‌داديم حداقل 6 خانم در شورا داريم كه قطعا و صد در صد نسبت به اين گونه مسائل واكنش نشان مي‌دادند.

آيا قرار است كه شورا براي روشن‌تر شدن تصميمات اصلاح‌طلبان مبني بر حضور نجفي در شهرداري تهران اقدامي انجام دهد؟

نه، ما آنقدر در شوك و بهت هستيم كه چرا يك چنين فردي دست به اين اقدام مي‌زند. به هر حال اين موضوع چيزي نيست كه پنهان بماند.


تا زماني كه آقاي نجفي استعفا داد اصلا چنين بحث‌هايي مطرح نشد حالا هم كساني كه ادعا مي‌كنند، مي‌دانستند مسووليت سنگين‌تري دارند و داستان «وگر بينم كه نابينا و چاه است/ اگر خاموش بنشينم گناه است» اتفاق افتاده ‌است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون