• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4385 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد

محمدباقر قاليباف:

اصولگرايان اشكالات جدي در برنامه‌ريزي و الفباي سياست دارند

محمدباقر قاليباف، شهردار اسبق تهران معتقد است كه مشكلات كشور از زماني شروع شد كه مسوولان از باورهاي انقلابي دهه شصت به دلايل مختلف فاصله گرفتند. دشمنان در افكار عمومي القا كردند به خاطر آنكه با امريكا دشمني داريم، مشكلات براي كشور به وجود آمده است. در حالي فاصله گرفتن از سنت‌هاي الهي موجب ايجاد مشكل شده است.به گفته او، نااميدي در فرهنگ اسلامي، عاشورايي، غدير و بعثت معني و مفهوم ندارد. مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم هم به اين موضوع اشاره دارد. البته به منظور تحقق وعده‌ها بايد مشقت‌هاي زيادي را تحمل كرد.به گزارش بصيرت، فرمانده اسبق قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا ادامه داد: «ايران به منظور حفظ استقلال و عزت كشور، هرگز به خواسته‌هاي امريكا تن نداد بر همين اساس پيشرفت چشمگير در كشور رخ داد. قطعا كشور مي‌توانست در وضعيت بهتر از امروز قرار گيرد لذا مبارزه با استكبار مانع پيشرفت كشور نيست. مديريت صحيح، رفاه و آرامش اقتصادي به همراه مبارزه با استكبار به صورت توامان مي‌تواند اتفاق بيفتد.»اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه حرف‌هايش گفت: «مردم در اقتصاد نقشي ندارند؛ حتي در حوزه مسائل فرهنگي و اجتماعي نقش مردم بسيار كم است. فرصت از جوان‌ها گرفته شد. جوانان شجاعت، خلاقيت، تحرك و انگيزه دارند، ريسك پذيرند. نسبت به مسائل روز تسلط و آمادگي جسماني بالاتري دارند. تجربه به تنهايي مشكلات را حل نمي‌كند. اين موضوع مشكل جدي است.» او ادامه داد: «مسوولان بايد در شناخت مسائل و مشكلات اولويت‌بندي كنند. به علت كوتاهي‌هاي گذشته، بعضي از مسوولان نمي‌توانند اولويت‌بندي كنند چون اولويت‌هاي زيادي براي كشور ايجاد شد. مسوولان در گذشته موضوعات و مشكلات را حل نكردند و صرفا از آن عبور كردند و مشكل لاينحل ماند. در چنين صورتي بعد از مدتي كشور با همان مشكل به صورت پيچيده‌تر روبه‌رو مي‌شود و حل آن بسيار سخت‌تر مي‌شود.»فرمانده اسبق نيروي انتظامي معتقد است كه در بعضي موارد تصميم همانند موضوع حضور زنان در ورزشگاه تصميم محكمي گرفته نشد. در حالي كه بايد قاطعانه تصميم گرفت و دلايل آن به مردم گفت. مسوولان گاهي اوقات جلوي تغيير مقاومت كردند ولي مشكل را حل نكردند. بنابراين مشكل اصلي كشور اقتصاد و تحريم نيست. بلكه مشكل در باور و شناخت مساله و چگونگي تصميم مديران است.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت به اين سوال كه گام‌هاي عملياتي براي بيانيه گام دوم چيست؟ پاسخ داد: «يكي از مهم‌ترين بحث‌ها، قسمت اول آن است كه به باورها و اعتقادات اشاره دارد. همه داشته‌هاي انقلاب بر اساس اين باورهاست. همه اركان كشور بايد اين موضوع را در حوزه يادآوري، گفتمان‌سازي و پيگيري و... مورد توجه قرار دهند.»به گفته شهردار اسبق تهران، موضوع دوم بحث جوان‌گرايي است. اولين گامي كه بايد اتفاق بيفتد اين اصل است. جوانان بايد در همه حوزه‌ها «سياسي، اجتماعي، فرهنگي» ورود پيدا كنند البته نه به معني ناديده گرفته شدن افراد با تجربه و پيشكسوت زيرا تجربه از علم بالاتر است. آنها بايد كارهاي مشاوره‌اي را انجام دهند. اجرايي‌ترين كار همين دو اصلي است كه ذكر شد.او همچنين درباره حركت اصولگرايان به سمت وحدت گفت: «تا زماني كه اصولگرايان در مسير گذشته حركت كنند، نمي‌توانند كار جدي و اساسي انجام دهند. در انتخابات 96 همه فكر مي‌كنند كه اصول وحدت رعايت شد. در حالي كه اين برداشت درست نيست. گرچه به صورت شكلي وحدت رعايت شد ولي به صورت محتوايي رعايت نشد.» قاليباف با بيان اينكه «كمپين اصولگرايي اشتباهي بود» ادامه داد: «وقتي رييس‌جمهور مستقر وجود دارد و يك انتخابات ميان دوره‌اي در حال برگزاري است چرا از جناح مقابل دو نفر بايد حضور پيدا كنند؟ آن هم با اين استدلال كه تا هفته آخر حضور داشته باشند تا مشخص شود وضع كدام يك بهتر است يا به عبارت ديگر تا هفته آخر با خودتان رقابت كنيد و هفته آخر با رقيب اصلي. آيا اين موضوع ضرورتي داشت؟ اينها اشكالات جدي در حوزه برنامه‌ريزي و الفباي كار سياسي است. ما در برنامه‌ريزي مشكلات زيادي داريم. اگر شوراي نگهبان افراد ديگر را رد صلاحيت نمي‌كرد، همه آنها مي‌آمدند. كسي با ساز و كار جمنا رد نشد.»فرمانده اسبق نيروي هوايي سپاه همچنين گفت: «بنده به نواصولگرايي معتقدم؛ نواصولگرايي به اين معني نيست كه از اصول رجعت كنيم. ما بايد به اصول و باورهاي انقلاب پايبند و در هدف‌گذاري، روش و ابزار متحول شويم. كار بايد به مردم واگذار شود. جوان‌ها بايد در صحنه‌ها حضور يابند. اصولگرايي يك جريان سياسي و رويكرد نيست بلكه يك نگرش است. نو اصولگرايي مسير درستي است كه بايد در آن حركت كنيم.»

او در بخش ديگري از حرف‌هايش با اشاره به وضعيت اقتصادي و امنيتي كشور در سال 98 گفت: «با توجه به فشارهايي كه امريكا با هدف كاهش فروش نفت وارد مي‌كند، كشور نيازمند حركات جدي در حوزه اقتصاد است. سياست‌هاي دولت بايد تغيير يابد و مسير ديگري را انتخاب و حركت كند. همانند تجربه برجام منتظر نباشد تا از بيرون مشكل كشور حل شود، بايد نگاه به درون شكل گيرد. وقتي در حوزه اقتصاد مشكل وجود دارد، طبيعتا اين فشار بر قشرهاي عمومي مردم و مخصوصا فقرا و مستضعفين بيشتر خواهد بود.»به گفته قاليباف، اين اميد وجود دارد با تصميمات و اجراي درست در حوزه مسائل اقتصادي، مشكلات حل و فصل شود. اگر دولت اراده كند. همه مردم و گرايش‌هاي سياسي كه درحوزه اقتصاد فعالند با هم تلاش كنند، مشكل حل مي‌شود. البته گام اول را دولت بايد بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون