• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4385 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد

گزارش اكونوميست از تاثير يك فوتباليست

گل‌هاي محمد صلاح اسلام‌هراسي را در ليورپول عقب راند

ترجمه: فريده وكيلي

 

 

«اگر او چند گل ديگر بزند من هم مسلمان خواهم شد». اين شعاري است كه هواداران ليورپول هربار كه محمد صلاح گلزن مصري توپ را وارد دروازه مي‌كند تكرار مي‌كنند. او از زمان ورود خود به تيم ليورپول تا ژوئن 2017، ركوردشكن زمين فوتبال بوده است. در اول ژوئن، او آمار 71 گل در 104 بازي را داشت كه مي‌تواند الهام‌بخش سرخ‌پوشان براي پيروزي در معتبرترين رقابت‌هاي ليگ اروپا باشد. او مثل هميشه شادي خود را پس از هر گل با زانو زدن و دعا كردن جشن مي‌گرفت.

بعيد است كه محمد صلاح كه به گفته يكي از هوادارانش هديه‌اي از جانب خدا است، موجب روي آوردن هوادارانش به اسلام شده باشد اما يك كار تحقيقي توسط پژوهشگران سياسي دانشگاه استانفورد نشان مي‌دهد كه محبوبيت او موجب كاهش احساسات اسلام‌هراسي در «مرسي سايد» شده است.گواه اين مطلب يك تجربه فيسبوكي روي 8000 هوادار ليورپول در انگلستان است. پژوهشگران يك نظرسنجي شامل سوالات فوتبالي را در اختيار پاسخ‌دهندگان قرار دادند، در حالي كه تنها يك‌سوم از اين نظرسنجي‌ها عكسي از محمد صلاح را در حال دعا كردن نشان مي‌داد، سپس از همه كاربرها درباره گرايش آنها به اسلام سوال مي‌شود.

23% از كساني كه عكس محمد صالح را ديده بودند معتقد بودند كه اسلام با ارزش‌هاي بريتانيا سازگاري دارد. اگرچه بيشتر طرفداران ليورپول از ايمان محمد صالح اطلاع دارند، تجربه نشان داده است كه گاهي يك يادآوري مي‌تواند نظر آنها را عوض كند.

پژوهشگران همچنان، پس از امضاي قرارداد محمد صلاح، به دنبال يافتن علايمي از تغييرات گسترده‌تر از اسلام‌هراسي در ليورپول بودند. ابتدا آنها نگاهي به جرايم ناشي از نفرت مي‌كنند كه در آنها انگيزه مجرم، نژادي، مذهبي يا هر نوع عامل هويتي است. تقريبا آناليز 23 ناحيه انگلستان همه افزايش تعداد چنين جرايمي را طي 10 ماه پس از ورود محمد صلاح نشان مي‌دهند كه طبق آمار اداره پليس بخشي از يك روند بلندمدت است. در «مرسي سايد»، بالعكس، كاهش خفيفي از اين جرايم گزارش شده است. پژوهشگران نمونه‌هاي آماري ساختند تا براساس آن بتوانند تغييرات ماهانه انواع قانون‌شكني در ليورپول را پيش‌بيني كنند و دريافتند كه جرايم ناشي از نفرت 19% كمتر از ميزان پيش‌بيني شده بود؛ شكافي كه در ساير فعاليت‌هاي غيرقانوني وجود نداشت، يعني «تاثير محمد صلاح» به تساهل مذهبي بيشتر منجر شده بود.

اين تحقيق در ادامه رو به توييتر مي‌آورد. آنها فالوورهاي انگليسي منچستريونايتد، منچسترسيتي، چلسي، آرسنال، ليورپول و اورتون (رقيب مرسي سايد) را شناسايي مي‌كنند و 44000 توييتي كه در آنها به كلمات مسلمان، عرب يا مسجد اشاره شده است را مورد بررسي قرار مي‌دهند. طي 14 ماه پس از انتقال محمد صلاح، 6/7 درصد از توييت‌هاي مرتبط با اسلام هواداران ليورپول داراي بار منفي بود كه اين در سه سال گذشته 3/7 درصد بوده است اما همين آمار براي اورتون از 6/18 درصد به 3/21 درصد رشد داشته است و براي ساير تيم‌ها از 1/7 درصد به 9/10 درصد افزايش نشان داده است. به نظر مي‌رسد در شرايطي كه اسلام‌هراسي به‌صورت آنلاين در ساير نقاط در حال افزايش بوده، در ليورپول تغيير چنداني نكرده است. (پژوهشگران نشانه‌اي دال بر اينكه رشد اين آمار ناشي از حسادت هواداران به منظور آزار محمد صالح باشد، نيافتند.)

بيشتر بخش‌هاي كشور بريتانيا از جمله «مري سايد» در تابستان 2017، بعد از حملات تروريستي لندن و منچستر، شاهد افزايش شديد احساسات ضد اسلامي بودند؛ حتي اگر آقاي صلاح نقش كوچكي در مهار كردن تعصبات هواداران ليورپول ايفا كرده است، اين دستاورد به همان اندازه با اهميت محسوب مي‌شود كه رسيدن باشگاه به قهرماني اروپا.

منبع: اكونوميست

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون