• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4385 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد

حاتم‌بخشي واشنگتن از جيب مردم فلسطين ادامه دارد

كرانه باختري هم مال نتانياهو!

شهاب شهسواري

 

 

اظهارات سفير امريكا در سرزمين اشغالي فلسطين، در مصاحبه با روزنامه نيويورك تايمز، در مورد آمادگي امريكا براي هبه كردن بخش‌هاي ديگري از سرزمين‌هاي فلسطيني به رژيم اشغالگر، با واكنش تند گروه‌هاي فلسطيني مواجه شده است. ديويد فريدمن، سفير امريكا در سرزمين اشغالي فلسطين، در پاسخ به سوال نيويورك‌تايمز در مورد وعده نتانياهو به ضميمه كردن بخش‌هايي از كرانه باختري رود اردن، احتمال موافقت امريكا با اين طرح را رد نكرد و از «حق اسراييل براي حاكميت بر بخش‌هايي از كرانه باختري» سخن گفت. سرزمين‌هاي كرانه باختري در كنار غزه، از جمله مناطق اشغال‌شده در سال 1967 است كه از سوي بخش عمده‌اي از كشورهاي جهان به عنوان سرزمين‌هاي فلسطيني به رسميت شناخته مي‌شود و بر اساس طرح‌هاي پيشين سازش، قرار بود به عنوان سرزمين دولت مستقل فلسطيني به يك كشور تبديل شود. در طول دهه‌هاي گذشته، مهاجران يهودي با ساخت شهرك‌هاي غيرقانوني در اين سرزمين‌ها براي تغيير بافت جمعيتي و رسمي كردن اشغال آن تلاش كرده‌اند. جناح راست و افراطي‌هاي رژيم اشغالگر بر ضميمه كردن اين شهرك‌ها به دولت ادعايي‌شان در سرزمين اشغالي تاكيد دارند و بنيامين نتانياهو هم در تبليغات انتخاباتي اخير خود از الحاق اين شهرك‌ها به «اسراييل» سخن گفته است.

جنبش فتح با انتشار بيانيه‌اي در واكنش به اظهارات سفير امريكا در سرزمين اشغالي فلسطين تاكيد كرد كه اين اظهارات نشانه تغيير عمده سياست امريكا در قبال سرزمين‌هاي فلسطيني است و نشان مي‌دهد «موضع رسمي امريكا، همان موضع شهرك‌نشينان اسراييلي است.» به گزارش تايمز آو اسراييل، در بيانيه فتح آمده است: «اين موضع‌گيري دورنماي هر فرآيند صلحي را نابود مي‌كند و راه‌حل دو كشوري را از بين مي‌برد.» در اين بيانيه همچنين آمده است: «رييس تشكيلات خودگردان فلسطين به صلح متعهد است اما نه به هر قيمتي؛ صلحي عادلانه، جامع و پايدار بر اساس قوانين بين‌المللي، قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد و اصل تشكيل دو كشور كه فريدمن در حال حاضر از آنها طفره مي‌رود.»

سخنگوي جنبش حماس اعلام كرده كه آماده است تا از كرانه باختري در مقابل برنامه‌هاي جديد امريكا حمايت كند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حازم قاسم، سخنگوي جنبش مقاومت فلسطين (حماس) در واكنش به اظهارات سفير امريكا در سرزمين‌هاي اشغالي اعلام كرد: «از اظهارات ديويد فريدمن، سفير امريكا در اسراييل كاملا روشن است كه امريكا كرانه باختري را هدف قرار داده است.» سخنگوي حماس گفت: «فريدمن ديدگاه جريان افراطي اسراييل را پذيرفته است.» وي افزود: «تشكيلات خودگردان بايد دست مقاومت را براي مقابله با معامله قرن باز بگذارد.»

سفير ايالات متحده امريكا در سرزمين اشغالي فلسطين، در مصاحبه‌اي كه روز شنبه توسط روزنامه نيويورك‌تايمز منتشر كرده‌ بود، در پاسخ به سوالي در مورد ضميمه كردن بخش‌هايي از سرزمين‌هاي اشغالي كرانه باختري رود اردن به سرزمين‌هاي تحت كنترل رژيم اشغالگر گفته‌بود: «مادامي كه مشخص نشود چه مساحتي از سرزمين‌ها، با چه شرايط و تحت چه منطقي قرار است به اسراييل ضميمه شود و اينكه اين پيشنهاد چه منفعتي براي اسراييل و منطقه خواهد داشت، نظري در اين مورد نداريم. مسائلي كه مي‌خواهيم بدانيم اين است كه چگونه چنين اقدامي مي‌تواند مشكلات را حل كند و مشكل جديدي ايجاد نمي‌كند.» وي در اين گفت‌وگو ادعا كرده است كه «اسراييل براي حاكميت بخشي از سرزمين‌هاي كرانه باختري و نه همه آن، حق دارد.»

با وجود اظهارات سفير امريكا در سرزمين اشغالي فلسطين، واشنگتن حاضر به تاييد برنامه اين كشور براي به رسميت شناختن الحاق كرانه باختري به رژيم اشغالگر نشده است. به گزارش رويترز يك مقام دولت امريكا به شرط پنهان ماندن نامش گفته است كه دولت واشنگتن «هيچ برنامه‌اي براي ضميمه شدن يكجانبه بخش‌هايي از كرانه باختري ندارد و تاكنون چنين برنامه‌اي نه در اختيار اسراييل گذاشته ‌شده است و نه در دولت امريكا تحت بررسي است.» دولت ترامپ نزديك به دو سال است كه در صدد رونمايي از طرحي با عنوان «معامله قرن» است كه قرار است بر اساس آن مساله فلسطين حل شود. در طول دو سال گذشته دولت ترامپ قدس اشغالي را بر خلاف مقررات بين‌المللي و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر به رسميت شناخت‌، بخش‌هايي اشغال‌شده از خاك سوريه را نيز به رژيم اشغالگر بخشيد، كمك‌هاي بشردوستانه به نهادهاي امدادي به آوارگان فلسطيني را قطع كرد و دفاتر تشكيلات خودگردان فلسطيني در واشنگتن را تعطيل كرد. در واكنش به اين اقدامات، تشكيلات خودگردان فلسطيني گفت‌وگوهاي خود با دولت امريكا را كاملا تعليق كرده است و از قبل اعلام كرد كه طرح معامله قرن را نخواهد پذيرفت. جارد كوشنر، جيسون گرينبلات و ديويد فريدمن، سه مقام امريكايي هستند كه مسوول تهيه طرح معامله قرن شده‌اند و ادعا كرده‌بودند كه بعد از پايان ماه رمضان اين طرح را علني خواهند كرد اما با توجه به شكست بنيامين نتانياهو در تشكيل كابينه رژيم اشغالگر به نظر مي‌رسد كه رونمايي از اين طرح بعد از نزديك به دو سال تاخير، بار ديگر به آينده موكول شود. واشنگتن همچنين طرح برگزاري يك كنفرانس اقتصادي در بحرين را مطرح كرده كه در آن قرار است «كمك‌هاي اقتصادي به فلسطينيان» براي بهبود زندگي آنان بررسي شود. سفير امريكا در سرزمين‌هاي اشغالي در مصاحبه روز شنبه خود مدعي شده‌بود «بسياري از تجار فلسطيني براي شركت در اين كنفرانس اظهار آمادگي كرده‌اند، زماني كه بحث ديدار با قدرتمندترين و ثروتمندترين كسب و كارهاي جهان در ميان باشد، همه از آن استقبال مي‌كنند.» اين ديپلمات صهيونيست امريكايي همچنين از راي ممتنع دولت پيشين امريكا به قطعنامه محكوميت شهرك‌سازي در كرانه باختر انتقاد كرده است و مي‌گويد: «اگر دولت اوباما قطعنامه محكوميت شهرك‌سازي در كرانه باختري را وتو كرده‌بود، حالا فلسطيني‌ها تصور نمي‌كردند كرانه باختري و قدس شرقي متعلق به آنهاست و شهرك‌سازي در آنجا نقض فاحش حقوق بين‌المللي محسوب مي‌شود.»

وزير خارجه فرانسه، ژان ايو لو دريان، روز شنبه در سفرش به مراكش از طرح محرمانه امريكا موسوم به معامله قرن انتقاد كرد و گفت: «ما اعتقاد داريم كه با اين رويكرد نمي‌توان به آرامش رسيد.» لو دريان تاكيد كرد كه فرانسه در كنار اتحاديه اروپا تصميم امريكا را براي شناسايي قدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر نمي‌پذيرد. به گفته وزير خارجه فرانسه، تصميم ايالات متحده در مورد قدس نشان مي‌دهد «رويكرد امريكا اين نيست كه به سويي برود كه هر دو طرف از آن خرسند باشند.» سفر وزير خارجه فرانسه به مراكش دو هفته بعد از سفر اخير داماد رييس‌جمهور امريكا، جارد كوشنر، به مراكش صورت مي‌گيرد؛ سفري كه تهيه‌كننده طرح صلح امريكا در آن تلاش كرده‌بود تا حمايت مراكش را از طرح خود جلب كند. ناصر بوريطه، وزير خارجه مراكش تاكيد كرده است كه كشورش تا پس از رونمايي از طرح موسوم به معامله قرن در مورد آن موضع‌گيري نخواهد كرد.

مصطفي برغوثي، سياستمدار فلسطيني هم فريدمن را «سخنگوي شهرك‌نشينان غيرقانوني» توصيف كرده است. صائب عريقات، دبيركل سازمان آزاديبخش فلسطين هم با انتشار پيامي در حساب كاربري توييتر خود تاكيد كرده است «اظهارات فريدمن نشان مي‌دهد كه رويكرد دولت ترامپ در مورد منطقه، فقط در جهت اقدام براي ضميمه كردن سرزمين‌هاي اشغالي است.» به گفته اين مقام ارشد فلسطيني، اظهارات سفير امريكا به مثابه «جنايت جنگي» است و نشان مي‌دهد كه «عدم مشاركت هيات فلسطيني در اجلاس اقتصادي بحرين كاملا توجيه‌پذير است.» به گفته اين مذاكره‌كننده ارشد فلسطيني، سخنان سفير امريكا نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه دولت كنوني امريكا تعصب اسراييلي دارد.

اظهارات سفير امريكا در سرزمين‌هاي اشغالي با انتقاد سياستمداران چپ‌گراي رژيم اشغالگر هم مواجه شده است. تمار زندبرگ، رهبر حزب چپ‌گراي مريتس با انتشار توييتي نوشت: «فريدمن بايد بداند كه سفير امريكا در اسراييل است، نه سفير امريكا در شهرك‌هاي يهودي‌نشين، ضميمه كردن كرانه باختري رود اردن يك فاجعه براي اسراييل است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون