• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4385 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد

ظريف درباره سفر وزيرخارجه آلمان گفت

به نظر نمي‌رسد «ماس» حامل پيام خاصي باشد

محمدجواد ظريف صبح روز يكشنبه در جريان بازديد از مدرسه راهنمايي علامه حلي شماره ۳ در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه همتاي آلماني شما به تهران خواهد آمد و از ديگر سو در روزهاي اخير شاهد مطرح شدن انتقاداتي از سوي كشورهاي اروپايي به تهران هستيم با توجه به اين موضوع، چه صحبت‌هايي بايد در تهران با وزير امور خارجه آلمان صورت بگيرد، اظهار كرد: اروپايي‌ها اصلا در موقعيتي نيستند كه به ايران انتقاد كنند حتي در موضوعاتي كه ارتباطي به برجام ندارد.

به گزارش ايسنا، اين ديپلمات ارشد كشورمان با تاكيد بر اينكه سياست‌هاي اروپا در منطقه ما چيزي به جز خسارت به همراه نداشته است، گفت: در حال حاضر برخي از كشورهاي اروپايي مثل آلمان فروش سلاح به عربستان براي بمباران مردم يمن را متوقف كرده‌اند ولي برخي از آنها همچنان به اين كار ادامه مي‌دهند.

وي تصريح كرد: در مجموع غرب به رژيم‌هاي خودكامه در منطقه ما اجازه داده است كه جنايت انجام دهند و لذا ضروري است كه در جريان گفت‌وگو با آنها اين مسائل مطرح شود.

وزير امور خارجه با اشاره به اينكه در متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ وظيفه اروپايي‌ها و طرف‌هاي عضو برجام در مورد ايران بيان شده است و آنها وظيفه دارند كه شرايط عادي‌سازي تبادلات اقتصادي ايران را فراهم كنند، خاطرنشان كرد: آنها بايد پاسخ دهند كه در اين مسير چه اقداماتي انجام داده‌اند.

ظريف افزود: در برجام، اقدام مهم نيست و نتيجه مهم است و آنها بايد بگويند كه از اقدامات‌شان چه نتايجي گرفته‌اند، اينكه بگويند ما تلاش كرده‌ايم و نشد ما هم از اين به بعد مي‌توانيم تلاش كنيم و بگوييم نشد.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه صحبت‌هاي خود در جمع خبرنگاران در مورد اهداف سفر نخست‌وزير ژاپن به تهران و وزير خارجه آلمان به ايران و برخي از مباحثي كه در ارتباط با اين دو سفر مطرح شده است، گفت: در شرايطي كه دولت امريكا از يك طرف فشارهاي خود عليه ايران را افزايش مي‌دهد و از طرف ديگر به دروغ مي‌گويد كه تمايل به مذاكره دارد جمهوري اسلامي ايران بايد نگرش‌ها و واقعيت‌ها را براي دنيا و جامعه‌ بين‌الملل بيان كند.

وي با بيان اينكه امروز نياز است كه دنيا در برابر سياست‌هاي يك‌جانبه‌گرايانه امريكا و فشارهايي كه به تمام دنيا وارد مي‌كند بايستد ادامه داد: شما امروز رفتار امريكايي‌ها را با مكزيك مي‌بينيد بعد از خروج امريكا از قرارداد نفتا ترامپ توافقي را با مكزيكي‌ها امضا كرد و طي مدت اخير مشاهده كرديد كه آنها براي يك موضوع جديد چگونه از همان توافق كه خودشان امضا كرده بودند باج‌خواهي مي‌كردند و بر اساس اين باج‌خواهي دولت مكزيك را مجبور كردند كه سياست‌خود را بار ديگر تغيير دهد. شما اين نوع رفتار امريكايي‌ها را در حوزه‌هاي ديگر نيز مشاهده مي‌كنيد. مثلا نوع رفتاري كه اكنون با چيني‌ها دارند.

اين ديپلمات عاليرتبه‌ كشورمان ادامه داد: در همين چارچوب لازم است كه ايران در صحنه‌ بين‌المللي فعال باشد و با كشورهاي دوست خود در ارتباط با اين مسائل گفت‌وگو و رايزني كند تا مسووليت‌هاي آنها را در قبال برجام و همچنين در قبال آينده نظام بين‌الملل براي آنها توضيح دهد تا اگر مي‌تواند اقدامي نيز در برابر اين سياست‌هاي يك‌جانبه امريكا و جنگ اقتصادي كه آغاز كرده انجام دهد.

ظريف با بيان اينكه آنچه امريكايي‌ها اكنون انجام مي‌دهند جنگ اقتصادي است گفت: آقاي ترامپ صريحا اين موضوع را اعلام كرده است جنگ اقتصادي معناي آن كاملا مشخص است. در جنگ نظامي شما مي‌توانيد فقط با نظامي‌ها طرف شويد ولي در جنگ اقتصادي جنگ شما عليه مردم عادي است و آقاي ترامپ در حال حاضر با مردم ايران دارد جنگ مي‌كند. ما بايد بالاخره راهي پيدا كنيم كه اين واقعيت را به دنيا منتقل كنيم. وي با اشاره به سفر نخست وزير ژاپن به تهران، وزير خارجه آلمان به ايران و همچنين سفر رييس‌جمهور به قرقيزستان و تاجيكستان اظهار كرد: سفر آقاي رييس‌جمهور فرصت بسيار خوبي است كه در ديدار با سران كشورهاي مختلف سياست‌هاي ايران براي دنيا روشن شود و براي پيدا كردن راه‌حل براي برخورد با سياست‌هايي كه تمام دنيا را تحت تأثير قرار مي‌دهد راه‌حلي در پيش گرفته شود. وزير امور خارجه در واكنش به ادعاي برايان هوك مشاور امنيت ملي دولت امريكا مبني بر فتوشاپ بودن توان دفاعي و موشكي جمهوري اسلامي ايران، گفت: خواهيم ديد.

محمدجواد ظريف در جمع خبرنگاران ادامه داد: سياست‌هاي امريكا فقط ايران را هدف قرار نداده بلكه همه كشورهاي دنيا هدف قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاري صداوسيما وي با بيان اينكه كشورها خود را از سياست‌هاي يك‌جانبه امريكا كنار كشيده‌اند، گريزي به تصميم چين و روسيه مبني بر استفاده نكردن از دلار در مبادلات اقتصادي زد و ادامه داد: اكنون زمان خوبي براي همدلي است كه اجازه ندهيم امريكا سياست‌هاي يك طرفه خود را ادامه دهد. وزير امورخارجه درباره ادعاي يك روزنامه لبناني مبني بر آزادي نزار زكا جاسوس امريكايي- لبناني اظهار بي‌اطلاعي كرد. وزير امور خارجه كشورمان در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در رابطه با كاهش تعهدات برجامي ايران و فرصتي كه ايران به اروپايي‌ها براي اجراي تعهدات‌شان در برجام داده است، گفت‌: ما برنامه جمهوري اسلامي ايران را اعلام كرده‌ايم و گفته‌ايم كه در ۶۰ روز اول اين اقدام را انجام مي‌دهيم و در ۶۰ روز بعد اقدامات ديگري كه اعلام كرده‌ايم و بعد از آن براي اقدامات بعدي تصميم‌گيري خواهيم كرد. لذا بحث ضرب‌الاجل مطرح نيست.

اين ديپلمات عاليرتبه كشورمان در ادامه اضافه كرد: آنها (اروپايي‌ها و ديگر طرف‌هاي عضو برجام) اگر اقداماتي بر اساس وظايف خود در برجام انجام دهند، ما در برابر اين موضوع يا اقدامات خود را متوقف مي‌كنيم يا متناسب با اقداماتي كه انجام مي‌دهند، به عقب باز مي‌گرديم.

محمد جواد ظريف همچنين روز گذشته در كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي حاضر شد و پس از آن در خصوص سفر روز دوشنبه هايكو ماس وزيرخارجه آلمان به خانه ملت گفت: به نظر نمي‌رسد كه وزير خارجه آلمان براي انتقال پيام خاص به تهران سفر كند، آلمان پيگير نقش سه كشور اروپايي است لذا ما در همين حوزه با وي گفت‌وگو خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون