• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4389 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد

براي اولين‌بار در تاريخ اين مسابقات

كانادايي‌ها NBA را فتح كردند

علي ولي‌اللهي

 

 

شايد اگر ابتداي فصل مي‌گفتند كانادا مقصد جام قهرماني NBA است، كسي باور نمي‌كرد. با اين حال بعد از به صدا در آمدن زنگ پايان بازي ششم فينال NBA بين تورنتو و گلدن استيت، اين قرمزپوشان شمالي بودند كه به هلهله و شادي پرداختند. آنها براي نخستين‌بار در تاريخ موفق شده بودند قهرماني NBA را تصاحب كنند.

ششمين بازي تيم‌هاي تورنتو و گلدن‌ استيت در شرايطي آغاز شد كه تورنتو سه پيروزي در كارنامه‌اش ديده مي‌شد و گلدن‌ استيت دو تا. در بازي‌هاي قبل مشخص شده بود كه هر دو تيم در كمال تعجب در بازي‌هاي خارج از خانه عملكرد بهتري از خودشان نشان مي‌دهند و به همين دليل هواداران گلدن استيت مي‌ترسيدند كه مبادا اوراكل آره‌نا دوباره جولانگاه كانادايي‌ها شود. ضمن اينكه مصدوميت ستاره‌هاي قهرمان دوره قبل كار را براي اين تيم سخت كرده بود. مجموعه شرايط شانس تيم تورنتو را بيشتر از ميزبانش نشان مي‌داد، اما هواداران گلدن استيت هنوز به دستان پر توان استفن كري اميدوار بودند.

فينال ششم با برتري تورنتو آغاز شد. هنوز ميزبان به خودش نيامده بود كه حريف 8 امتياز پيش افتاد و آنها حتي يك امتياز هم دشت نكرده بودند. با اين حال رفته‌رفته جريان بازي متعادل شد. درخشش كلي تامپسون ميزبان را به ادامه اميدوار كرد. كوارتر اول با نتيجه 33 بر 32 به نفع تورنتو به پايان رسيد. در آغاز كوارتر دوم بازي با همان سبك كوارتر نخست ادامه پيدا كرد. پرتاب‌هاي سه امتيازي و منطقه‌اي تورنتو امتيازات را يكي پس از ديگري براي آنها رقم مي‌زد و آن سوي ميدان كري و تامپسون اجازه نمي‌دادند حريف فاصله‌اش را زياد كند. كوارتر دوم با نتيجه 27 بر 25 به سود تورنتو به پايان رسيد. نيمه دوم اما رويكرد ميزبان تغيير كرد. تامپسون اختلاف امتيازات را جبران كرد و حتي تيمش را نيز پيش انداخت. اما باز هم يك مصدوميت بدموقع روند كاري ميزبان را دچار اخلال كرد. تامپسون روي يك ضد حمله در حالي كه از زمين بلند شده بود هنگام فرود دچار مشكل شد و از بازي خارج شد. ميزبان با حمايت هوادارانش موفق شد كوارتر سوم را با نتيجه 31 بر 26 برنده شود تا در مجموع يك امتياز هم از حريفش پيش بيفتد. با اين حال دست خالي سرمربي گلدن استيت كار را براي او سخت كرد. جايي كه كري نيز نتوانست به تنهايي مقابل ستاره‌هاي رپترز كاري از پيش ببرد. دو تيم تورنتو رپترز و گلدن استيت وريرز در كوارتر چهارم پا به پاي هم پيش مي‌رفتند. دو تيم تا امتياز 101 مساوي بودند. با اين حال تورنتو توانست در فاصله دو دقيقه مانده به پايان بازي با امتياز 108 بر 102 پيش بيفتد. اما گلدن استيت كه نمي‌خواست مقابل چشمان هزاران هوادارش قهرماني را به حريف ببخشد، بر تلاش خودش افزود. آنها موفق شدند در فاصله 46 ثانيه مانده به پايان دوباره به يك امتيازي حريف برسند. هواداران ميزبان با هر تك امتيازي كه تيم‌شان كسب مي‌كرد سالن را روي سرشان مي‌گذاشتند و جو فوق‌العاده‌اي در اوراكل آره‌نا به وجود آورده بودند. بازي با نتيجه 111 بر 110 به سود تورنتو بود كه تورنتو توپ را در حالت حمله از دست داد. 9 ثانيه تا پايان بازي باقي مانده بود اما كري مهم‌ترين پرتاب 3 امتيازي اين فصلش را از دست داد و دوباره موقعيت را به حريف داد؛ موقعيتي كه اين‌بار شمالي‌ها از آن نهايت استفاده را بردند و كار گلدن استيت را تمام كردند. بازي در نهايت با نتيجه 114 بر 110 به سود كانادايي‌ها به اتمام رسيد و در نهايت اين تيم با نتيجه 4 بر 2 فينال را برنده شد.

تورنتو اولين تيم كانادايي است كه موفق مي‌شود قهرمان NBA شود. بعد از بازي كواي لنارد ستاره تيم رپترز و يكي از عوامل اصلي قهرماني اين تيم در اين فصل به عنوان با ارزش‌ترين بازيكن فينال انتخاب شد. او همچنين در كنار لبرون جيمز و كريم عبدالجبار سومين بازيكني است كه با دو باشگاه مختلف قهرمان NBA مي‌شود. او پيش از اين با اسپرز قهرمان شده بود.

بعد از پيروزي تاريخي تورنتو رپترز مقابل گلدن‌استيت و ثبت اولين قهرماني كانادايي‌ها در NBA خيابان‌هاي تورنتو بلافاصله مملو از جمعيت شد. هواداران در كنار ساير مردم شهر با پرچم‌هاي كشور كانادا و تيم تورنتو رپترز به سطح شهر آمدند و به جشن و پايكوبي تا پاسي از شب پرداختند. در كنار مردم، اتومبيل‌ها و اتوبوس‌ها و حتي ماشين‌هاي پليس به اين جشن اضافه شدند و با بوق زدن‌هاي مكرر شادي خود را از قهرماني رپترز ابراز كردند. همچنين عده‌اي از مردم با روشن كردن آتش و پريدن در حوض‌هاي پارك‌ها جلوه جالبي به جشن قهرماني تيم‌شان بخشيدند. هواداران پلاكاردهايي با خود حمل مي‌كردند كه روي آنها نوشته شده بود ما قهرمانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون