• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4389 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد

جذابيت در انتظار ليگ برتر

فوتبال ايران اروپايي مي‌شود

پنجشنبه روز خاصي براي ليگ برتر فوتبال ايران بود. مذاكرات طولاني‌مدت با استراماچوني بالاخره جواب داد و رسما اعلام شد كه اين سرمربي ايتاليايي هدايت استقلال را پذيرفته است. هنوز جزييات مالي قرارداد روشن نيست. هيات‌مديره استقلال گفته هفتصد هزار يورو و جانلوكا دي‌مارزيو خبرنگار معروف نقل و انتقالات ايتاليا اعلام كرده او قراردادي دو ساله به ارزش هر سال يك ميليون و ششصد هزار يورو با يكي از بهترين تيم‌هاي آسيا بسته است، اما اين تنها خبر خاص اين روز نبود. در حالي كه تبريز در سكوت خبري فرو رفته بود و كسي نمي‌دانست اين تيم با كدام مربي در حال گفت‌وگوست، به يك‌باره خبر رسيد كه مصطفي دنيزلي، سرمربي خوشنام تركيه‌اي هدايت تراكتور را بر عهده گرفته است. تراكتور اين فصل نشان داده كه تا پيش از قطعي شدن قراردادهايش اجازه درز هيچ اطلاعاتي را نمي‌دهد و اين اقدام حرفه‌اي باعث شده حواشي پيرامون اين تيم در تابستان بسيار كمتر شود.

در واقع مقايسه نحوه جذب استراماچوني با دنيزلي تفاوت‌هاي بسياري در شيوه مديريتي دو باشگاه را براي ما عيان مي‌كند. قاعده فوتبال دنيا اين است كه تا جاي ممكن مديران باشگاه‌ها مذاكرات را بدون پوشش خبري انجام مي‌دهند. عرف دنيا اين‌گونه است كه از گفت‌وگوهاي اوليه كمتر كسي با خبر مي‌شود و بندهاي نهايي قرارداد را هم بايد از وب‌سايت‌هاي بزرگ افشاگر جست‌وجو كنيم، چرا كه افشاي هر يك از جزييات در روند مذاكرات مي‌تواند باعث سوءاستفاده رقبا بشود. وقتي عضوي از هيات‌مديره باشگاه استقلال قبل از انعقاد قرارداد اعلام مي‌كند با پانصد هزار يورو با او توافق مي‌كنيم، رقبا مي‌توانند با رقم بالاتر سراغ او بروند. اينها موارد بسيار ساده‌اي است كه در فوتبال يا حتي ورزش ايران كمتر رعايت مي‌شود.

اگر از ضعف‌هاي ديپلماسي در ورزش ايران چشم‌پوشي كنيم، مي‌توانيم از حضور دو مربي باكيفيت اروپايي در فوتبال ايران خوشحال باشيم. مصطفي دنيزلي، سابقه حضور در فوتبال ايران را دارد و با پاس تهران و پرسپوليس، خاطرات خوشي را رقم زده است. دنيزلي طرفدار فوتبال سريع و هجومي است و تيم‌هايش همواره زيبا بازي مي‌كنند. اما واقعيتي كه وجود دارد، اين است كه از آخرين قهرماني مصطفي دنيزلي ده سال مي‌گذرد و اين مربي در ده سال اخير اوضاع چندان مساعدي نداشته است. در فصلي كه پشت سر گذاشتيم او با قاسم پاشا به رتبه چهارده سوپرليگ تركيه بسنده كرد. دنيزلي در آستانه هفتاد سالگي قرار گرفته و بايد ديد آيا هنوز مثل همان تصوري كه از او داريم، عمل مي‌كند يا مانند اكثر مربي‌هاي ديگر در اواخر دوران حرفه‌اي‌اش محافظه‌كار شده است.

استراماچوني شايد همان گمشده استقلال باشد؛ يك مربي با كلاس، جوان، با انگيزه و به دنبال كارنامه در آسيا. استراماچوني، بعد از جدايي از سطح اول فوتبال اروپا و رفتن به يونان و جمهوري چك، دو بار اخراج شده و حالا به فوتبالي با يك سطح پايين‌تر آمده است تا توانايي‌هايش را محك بزند. با قبول اين واقعيت كه استقلال پاناتينايكوس و اسپارتا پراگ نيست و سطح رقابت در ليگ برتر ايران كيفيت پايين‌تري به نسبت اروپاي شرقي دارد، مي‌توانيم اميدوار باشيم كه خوش‌ تيپ ايتاليايي بالاخره استقلال را به جايگاهي كه سال‌هاست نرسيده، برساند. او مي‌داند ايران يك سكوي پرتاب به سمت كشورهاي خليج‌فارس است. نتيجه گرفتن در استقلال براي او مي‌تواند اعتبار، كارنامه و پول خوب بياورد.

فصل آينده ليگ ايران تمام شرايط جذاب شدن را دارد. حضور مربي‌هاي بزرگ، رقابت نزديك تيم‌هاي مدعي براي جذب بازيكن و حفظ شاكله اصلي تيم‌هاي بزرگ، همه ‌چيز را آماده كرده تا شاهد جذاب‌ترين ليگ در سال‌هاي اخير باشيم. البته هنوز آثار جذابيت ليگ نوزدهم از بين نرفته و بايد ببينيم خسارات ورزشگاه‌ها كي جبران مي‌شود و براي جلوگيري از اتفاقات سال گذشته، چه تمهيداتي انديشيده مي‌شود تا در كنار جذابيت فني بازي‌ها، نگراني خاصي بابت تماشاگران تيم‌ها نداشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون