• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4389 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد

درباره كورين دياكره، سرمربي جذاب و سخت‌گير تيم زنان فرانسه

مورينيويي كه مي‌خواهد امه ژاكه شود

علي كربلايي

 

 

خيلي‌ها تصور مي‌كردند كه يك مربي با كفش‌هاي پاشنه‌بلند، خيلي زود زمين فوتبال مردان را ترك مي‌كند. دومين مربي زن فوتبال مردان فرانسه (بعد از هلنا كاستا، سرمربي پرتغالي كه سابقه هدايت تيم ملي زنان ايران را نيز در كارنامه دارد ) به خاطر ناتواني از انجام وظايفش فوتبال مردان را ترك نكرد؛ كورين دياكره به خاطر قبول هدايت تيم ملي زنان كشورش از شغلش استعفا داد و هدايت خروس‌ها را بر عهده گرفت. خانم خاص فوتبال جهان، از دو سال پيش هدايت يكي از برترين تيم‌هاي ملي فوتبال زنان را بر عهده گرفته و حالا به دنبال اين است تا در خانه، كشورش را قهرمان جهان كند.

كورين دياكره يكي از جذاب‌ترين چهره‌هاي جام جهاني 2019 فرانسه است. كاپيتان سابق تيم ملي زنان فرانسه، از هجده سالگي به جمع خروس‌ها دعوت شده و به دليل جذبه كم‌نظيرش، از ابتدا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود. او در اولين قدم مربيگري‌اش كمك‌مربي تيم زنان فرانسه شد و خيلي زود توانايي‌هايش را به رخ كشيد. بعد از مدتي، سرمربي تيم زنان سويا (بر وزن گويا) شد؛ تيمي كه تمام 19 سال دوران حرفه‌اي بازي‌اش را با لباس راه‌راه آنها به ميدان رفته بود. بعد از حضور در سويا بود كه تيم مردان كلرمون به سراغ او آمد و متقاعدش كرد تا به جرگه مربي‌هاي فوتبال مردان بپيوندد. دياكره در يكي از مصاحبه‌هايش در زمان حضور در دسته يك فرانسه گفته بود: «خيلي سخت است تا بفهمم چه چيزي باعث تفاوت من با ساير مربيان شده است. خب من زن هستم، اما اين موضوع چند بار بايد تكرار شود؟ چه نيازي است كه هر بازي اين موضوع مورد توجه باشد؟ تكرار اين موضوع براي من كمي آزاردهنده است.» شاگردانش از برخورد بسيار سرد او مي‌گفتند و مفسران ورزشي او را مورينيوي فوتبال زنان معرفي كرده بودند؛ با اين تفاوت كه او در دوران حرفه‌اي فوتبالش هم بازيكن بزرگي بوده.

دياكره با 121 بازي ملي، در جمع باسابقه‌ترين بازيكنان تاريخ فوتبال فرانسه در رتبه سوم قرار گرفته است. او در 39 سالگي روي نيمكت خروس‌ها نشسته و يكي از مربيان جوان اما با سابقه اين جام جهاني است. او از زماني كه هدايت اين تيم را بر عهده گرفته، بازي‌هاي چندان بزرگي پيش رو نداشته و چون كشورش ميزبان مسابقات است در مرحله انتخابي هم حاضر نشده بود. از سال 2018 تا پيش از آغاز جام جهاني، فرانسه يازده بازي دوستانه برگزار كرد كه حاصل آن 10 پيروزي و يك شكست مقابل آلمان بود. كارنامه كورين دياكره پربار است و او اكنون موفق شده خروس‌ها را به عنوان اولين تيم به دور يك‌هشتم نهايي جام جهاني برساند.

فرانسه تاكنون چهار بار در جام جهاني حاضر شده و بهترين عنواني كه به دست آورده رتبه چهارم در جام جهاني 2011 آلمان است. فرانسوي‌ها اميدوارند با در اختيار داشتن يكي از بهترين مربي‌هاي اين تورنمنت، به جمع تيم‌هاي برتر راه پيدا كنند و براي اولين‌بار در تاريخ صدساله اين تيم به قهرماني جهان برسند.

فرانسه در سال‌هاي اخير در رتبه سوم رنكينگ فيفا بوده و اين انتظار مي‌رود آنها حداقل تا نيمه‌نهايي اين دوره از جام جهاني بالا بروند. دياكره يك مربي بسيار سخت‌گير است و شاگردان سابقش اذعان كرده‌اند او بيش از حد جدي است و سخت‌گيري او در تمرينات امان‌شان را مي‌بريده. بايد ديد فرانسه در نهايت چه رتبه‌اي به دست مي‌آورد و آيا دياكره مي‌تواند يك سال پس از قهرماني مردان اين كشور در جهان، تيم زنان‌شان را قهرمان جهان كند يا خير؟ همچنين آيا او مي‌تواند امه ژاكه فوتبال زنان فرانسه شود؟ ژاكه در 1998 تيم ملي مردان فرانسه را براي نخستين‌بار قهرمان جام جهاني كرد. حالا دياكره 21 سال بعد مي‌خواهد كار بزرگ امه ژاكه را تكرار كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون