• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4391 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد

انرژي

تحليل زنگنه از قيمت نفت

با وجود جهش بيش از دو درصدي قيمت نفت در معاملات پنجشنبه گذشته، بهاي نفت به دليل تداوم تنش‌هاي تجاري ميان امريكا و چين كه انتظارات جهت كندي تقاضا براي انرژي در سطح جهاني را بالا برده است، با كاهش هفتگي روبه‌رو شد. آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش تازه‌اي پيش‌بيني خود از رشد تقاضاي جهاني براي نفت را كاهش داد و اعلام كرد: عرضه فراواني براي تامين رشد تقاضا وجود دارد.

به گفته تايلر ريچي، يكي از دبيران نشريه «سون ريپورت ريسرچ»، ناآرامي ژئوپليتيكي از قيمت‌هاي نفت پشتيباني كرد و با توجه به رويدادها زمينه را براي رشد چشمگير قيمت‌ها ايجاد كرد، اما همزمان عوامل عرضه و تقاضا وخامت پيدا كردند. بهاي نفت روز چهارشنبه در واكنش به رشد بيش از حد انتظار ذخاير نفت امريكا افت چشمگيري را متحمل شده بود. نگراني‌هاي فزاينده نسبت به دورنماي تقاضا براي انرژي به دليل تشديد تنش‌هاي تجاري ميان امريكا و چين نيز قيمت اين كالا را تحت فشارهاي كاهشي بيشتري قرار داد. آژانس بين‌المللي انرژي براي دومين ماه متوالي پيش‌بيني خود از رشد تقاضاي جهاني براي نفت را مورد بازنگري قرار داد و كمتر كرد. اين آژانس پيش‌بيني خود از رشد تقاضاي جهاني براي نفت را از ۱.۳ ميليون بشكه در روز به ۱.۲ ميليون بشكه در روز كاهش داد. اوپك نيز در آخرين گزارش ماهانه خود نرخ رشد مورد پيش‌بيني از تقاضاي جهاني براي نفت در سال ميلادي جاري را كمتر كرد. آژانس بين‌المللي انرژي براي سال ۲۰۲۰ پيش‌بيني كرد، تقاضا براي نفت ۱.۴ ميليون بشكه در روز رشد مي‌كند.

اداره اطلاعات انرژي امريكا، روز چهارشنبه دومين رشد هفتگي متوالي سطح ذخاير نفت اين كشور را گزارش كرده بود. با اين حال شركت خدمات انرژي بيكرهيوز روز جمعه اعلام كرد: شمار دكل‌هاي حفاري نفت امريكا هفته گذشته براي دومين هفته متوالي كاهش پيدا كرده است كه از كندي احتمالي فعاليت حفاري حكايت داشت.

اما در اين باره بيژن زنگنه، وزير نفت معتقد است كه در دوره قبلي تحريم‌هاي ايران قيمت نفت افزايش پيدا نكرد و در اين دوره نيز افزايشي نداشته است. بايد گفت كه افزايش قيمت نفت در دولت قبلي به دليل تحريم ايران نبود، بلكه مسائل ديگري وجود داشت كه قيمت جهاني نفت در دنيا افزايش يافت، اما در حال حاضر نفت شل تقويت شده و وضعيت امريكا با ۱۰ سال قبل تفاوت زيادي دارد. او درباره اين موضوع كه آيا بعد از پشت سر گذاشتن فصل تابستان اگر تحريم نفتي ادامه پيدا كند، قيمت نفت افزايش مي‌يابد؟ گفت: بحث‌هاي سياسي و رواني يك مساله و فيزيك واقعي بازار نفت مساله‌اي ديگر است، در حال حاضر نيز وضعيت نگران‌كننده است و هر چه به سمت جلوتر حركت كنيم، اوضاع خوب نمي‌شود و با كاهش حضور ايران در بازار شرايط بازار بدتر مي‌شود. به اعتقاد او بحث‌هاي رواني و سياسي هر دو سبب شده‌اند، قيمت نفت افزايش نيابد و در واقع رسانه‌هاي همسو با سياست‌هاي امريكا سعي مي‌كنند تمام اتفاقات را كوچك‌نمايي كنند و سهيم نبودن ايران در بازار را كمرنگ كرده و ذخاير دنيا را زياد نشان دهند و به دروغ قدرت و ظرفيت مازاد نفت عربستان را بيش از آنكه هست، نمايش دهند تا بازار ملتهب نشود و اينها كارهاي رواني در بازار است.

 

آمادگي فدراسيون روسيه براي ارايه ويزا به تجار ايراني

سفير فدراسيون روسيه در تهران از آمادگي فدراسيون روسيه براي ارايه ويزا به تجار ايراني در چارچوب قراردادهاي موجود خبر داد. ژاگاريان لوان سمونوويچ در پانزدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه و دومين همايش چشم‌انداز همكاري‌هاي تجاري و فرهنگي ايران و ناحيه فدرال قفقاز شمالي فدراسيون روسيه كه در تهران برگزار شد، با تاكيد بر اينكه انتظار مي‌رود اجلاس و همايش مذكور نتايج عملي در پي داشته باشد، گفت: نمايندگي تجاري فدراسيون روسيه در ايران به كسب نتايج عملي خوب به دو طرف كمك مي‌كند. او ادامه داد: سفارت ما آماده ارايه هر كمكي براي ارايه ويزا به تجار ايراني در چارچوب قراردادهاي موجود است. سمونوويچ با تاكيد بر اينكه روابط بين دو كشور راحت‌تر شده است، افزود: تجار ايراني هر سوالي كه داشته باشند، مي‌توانند از نماينده بازرگاني ما بپرسند. سفير فدراسيون روسيه در تهران در ادامه با اشاره به تحريم‌هاي يكطرفه امريكا عليه ايران گفت: همايش موجود در شرايطي برگزار شده است كه تحريم‌هاي ظالمانه‌اي عليه ما وجود دارد. ما مخالف اقدامات يكجانبه عليه برجام و برنامه اتمي ايران هستيم. او ادامه داد: كشورهايي كه در برجام باقي مانده‌اند، بايد در زمينه‌هاي مختلف مخصوصا اقتصادي با ايران همكاري كنند. طرف روسي اين همكاري را مي‌كند و از شركاي ديگر هم مي‌خواهيم به اين روند ادامه دهند.

 

رشد 10 درصدي حق بيمه نفتكش‌ها در خليج فارس

حق بيمه نفتكش‌هايي كه بايد از منطقه خليج فارس و درياي عمان عبور كنند طي روزهاي گذشته و در سايه حوادثي كه براي پنج نفتكش به وجود آمده، رشد ۱۰ درصدي داشته است. به گزارش پژوهشكده پولي و بانكي، بيمه كشتي و به ويژه بيمه نفتكش‌ها يكي از مهم‌ترين رشته‌هاي صنعت بيمه است كه سالانه گردش مالي قابل توجهي را براي شركت‌هاي داخلي و خارجي ايجاد مي‌كند.

در ماه‌هاي اخير و به دنبال ايجاد تنش در منطقه خليج فارس و همچنين شيطنت برخي از كشورها، دست‌كم براي پنج‌كشتي نفتكش از جمله ۲ كشتي در بندر فجيره امارات و همچنين ۲ نفتكش در نزديكي آب‌هاي ايران حوادثي به وجود آمده است. اين موضوع كه بيشتر نوعي فضاسازي سياسي براي ايجاد تنش و بحران در منطقه ارزيابي مي‌شود، روي نرخ حق بيمه نفتكش‌هايي كه در منطقه تردد مي‌كنند، تاثير گذاشته است. به طور كلي ۴۰ درصد از نفت توليد شده در دنيا در خليج فارس و توسط كشورهاي عربستان، عراق، ايران، قطر، امارات، كويت و بحرين توليد مي‌شود و به طور طبيعي محل عبور اين نفت نيز از تنگه هرمز است. بيمه‌گران بين المللي هريك نرخ مشخصي را براي هر مشتري و به طور جداگانه تعيين مي‌كنند كه به دليل ماهيت اقتصادي آن همواره محرمانه باقي مي‌ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون