• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4393 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ خرداد

رييس ستاد انتخابات كشور مطرح كرد

سلايق مختلف بايد بتوانند خود را در انتخابات عرضه كنند

جمال عرف، رييس ستاد انتخابات كشور در نشست خبري با اشاره به حوادث سال 98 از جمله سيل در 25 استان كشور و مساله مديريت سيل، تشديد تحريم‌هاي غيرقانوني و ظالمانه امريكا و تلاش آنها براي مذاكره، گفت: «امريكا تلاش كرد ايران از برجام خارج شود ولي چون موفق نشد خودش از برجام خارج شد. اقدام امريكا در خروج از برجام كاملا غيرقانوني است اين اقدام بدعتي در حقوق بين‌المللي است.»

به گزارش ايسنا، او ادامه داد: «در اين شرايط كشور ما وارد انتخابات مجلس شده است. وظيفه وزارت كشور اجراي انتخابات است. از 10 ارديبهشت تقويم انتخابات در وزارت كشور با تشكيل ستاد انتخابات آغاز شده است. جدول انتخابات تعيين شده و مرحله استعفاي داوطلبان انتخابات مشمول ماده29 قانون انتخابات هم طي شد.»

به گفته عرف، يك استاندار و تعدادي از فرمانداران و در مجموع 50 مدير در مجموعه وزارت كشور استعفا داده‌اند. از 16 خرداد كشور در حال ورود به فضاي انتخابات است.

رييس ستاد انتخابات تاكيد كرد: «مشاركت، سلامت، امنيت و رقابت براي ما در انتخابات اهميت دارد. ستاد امنيت انتخابات هم تشكيل شده است. تمام كساني كه با سلايق مختلف در چارچوب نظام حركت مي‌كنند بايد فرصت داشته باشند خود را در انتخابات عرضه كنند و اين مردم هستند كه انتخاب نهايي را انجام مي‌دهند، ما به انتخاب مردم اعتماد داريم.» معاون سياسي وزارت كشور با اشاره به اينكه كساني كه براي انتخابات استعفا داده‌اند بايد حتما از سمت خود كنار بروند، گفت: «مدير بالادستي اين افراد بايد در يك ماه جايگزين آنها را انتخاب كند. جايگزين فرمانداراني كه استعفا داده‌اند را يا انتخاب كرده‌ايم يا در حال بررسي آنها هستيم. در ساير دستگاه‌ها هم اين مساله را دنبال مي‌كنيم. اين قانون حتما بايد اجرا شود. با تخلف در اجراي قانون حتما برخورد مي‌شود.»

عرف به سوالي در مورد پيش‌بيني‌اش از ميزان مشاركت در انتخابات پيش رو پاسخ داد: «ميانگين مشاركت در انتخابات مجلس حدود 60 درصد بوده است و اميدوارم در انتخابات 98، حداقل شاهد همين عدد از مشاركت باشم.»

او همچنين درباره موضع وزارت كشور در قبال كساني كه انتخابات گذشته را زير سوال برده‌اند، خاطرنشان كرد: «پاسخ‌ها در همان ايام انتخابات داده شده است. رهبري هم گفتند هر كسي شبهه دارد، آن را مطرح كند و اين مسائل در آن زمان رسيدگي شد. اگر كسي هم از ما سوالي داشته باشد، به عنوان مجري انتخابات پاسخ‌ها را مطرح مي‌كنيم.»

به گفته معاون سياسي وزارت كشور لايحه جامع انتخابات به انتخابات پيش رو نمي‌رسد.

رييس ستاد انتخابات كشور درباره احتمال ناآرامي در برخي مناطق در ايام انتخابات گفت: «اميدوارم قاعده كساني كه وارد انتخابات مي‌شوند، اين نباشد كه اگر من انتخاب نشدم همه‌چيز غلط است. ما در اين زمينه در ستاد انتخابات استان‌ها بحث كرده‌ايم كه جلسات توجيهي و آموزشي برگزار شود. ما در برخي مناطق در گذشته درگيري‌هايي داشته‌ايم و حتي كشته هم داشته‌ايم كه اين تعداد البته كم است؛ البته لازم است توجيهاتي در اين مناطق انجام دهيم تا انتخابات در يك فضاي آرام برگزار شود. به هر حال به خاطر حساسيت‌هاي قومي در برخي مناطق احتمال تنش وجود دارد كه براي جلوگيري از آن در حال پيش‌بيني‌هاي لازم هستيم.»

عرف به اين پرسش كه براي برگزاري انتخابات الكترونيكي چه اقداماتي انجام شده است، پاسخ داد: «ما بايد در اين زمينه با شوراي نگهبان به جمع‌بندي برسيم. براي برگزاري انتخابات الكترونيكي هزينه‌هاي زيادي لازم است. اكنون بحث‌هاي كارشناسي در حال انجام است و مساله اصلي شوراي نگهبان سلامت انتخابات بوده و ما بايد اين سلامت را نشان دهيم.» معاون سياسي وزارت كشور ادامه داد: «پيشنهاد ما به شوراي نگهبان اين است كه در 139 شهرستاني كه انتخابات شوراها الكترونيكي برگزار شده است، در اين دوره هم الكترونيكي برگزار شود كه شوراي نگهبان در حال بررسي اين پيشنهاد است؛ البته با همكاري خوب شوراي نگهبان، احراز هويت در انتخابات به صورت الكترونيكي برگزار شده و در اين زمينه ما با شوراي نگهبان به اجماع رسيده‌ايم.» رييس ستاد انتخابات با بيان اينكه هيات‌هاي اجرايي در حوزه‌هايي كه انتخابات ميان‌دوره‌اي خبرگان هم برگزار مي‌شود، با انتخابات مجلس مشترك خواهد بود و شوراي نگهبان اين مساله را پذيرفته است، بيان كرد: «كاهش حداقل آرا به 20 درصد، افزايش مهلت رسيدگي به شكايت داوطلبان از 10 به 20 روز و حضور دادستان در تركيب هيات اجرايي از تفاوت‌هاي اين انتخابات با انتخابات‌ دوره‌هاي قبل است.» عرف در پاسخ به اين پرسش كه آيا برآوردي از تعداد واجدين شرايط در انتخابات شده است، گفت: «ثبت احوال و مركز آمار در اين زمينه اطلاعات خود را ارايه مي‌كنند كه البته هميشه در اين زمينه اختلافي هم وجود دارد. به نظر من الان زود است كه وارد اين مسائل شويم و تا زمان انتخابات اين دو دستگاه به اجماع رسيده و آمار نهايي را اعلام مي‌كنند.»

رييس ستاد انتخابات كشور در پاسخ به سوالي درباره احتمال حمله سايبري به ايستگاه‌هاي انتخابات از سوي دشمن توضيح داد: «ما موظفيم همه سناريوها را ببينيم و براي آنها پيش‌بيني داشته باشيم. احتمال دارد دشمن اقداماتي مثل جنگ سايبري را انجام دهد و ما هم از هم‌اكنون سناريوهاي لازم را پيش‌بيني خواهيم كرد. سيستم‌هاي ما منطبق بر اينترنت نيست اما در اينترنت هم ممكن است اشكالاتي انجام شود. پدافند غيرعامل توجه زيادي به اين زيرساخت‌ها دارد و ما هم از اين ظرفيت براي انتخابات استفاده مي‌كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون