• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4393 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ خرداد

معاون وزير نيرو مطرح كرد

براي سال آينده «ترسالي» پيش‌بيني نمي‌شود

امين شول‌سيرجاني

اين روزها رفت و آمد ژاپني‌ها به ايران زياد شده است. يك هفته پس از آنكه آبه شينزو نخست‌وزير ژاپن در سفري كم سابقه براي ملاقات با رهبر انقلاب و رييس‌جمهوري به ايران سفر كرد، همايش مشترك مهندسي آب و فاضلاب كشور و مركز همكاري‌هاي ژاپن و خاورميانه JCCME هم در تهران برگزار شد. ايران و JCCME پيش از اين هم با يكديگر همكاري داشته‌اند اما به نظر مي‌رسد اين همكاري كه با فراز و فرودهايي همراه بوده حالا دوباره رونق گرفته است. اوكازاكي، معاون مركز همكاري‌هاي ژاپن و خاورميانه هم ديروز در افتتاحيه اين همايش دو روزه، بر تمايل اين مركز براي فعاليت در زمينه سرمايه‌گذاري در كشورهاي خاورميانه و آموزش كارشناسان اين كشورها سخن گفت. معاون مركز همكاري‌هاي ژاپن و خاورميانه با اشاره به تجربه‌هاي موفق اين كشور در تكنولوژي‌هاي حوزه آب و آبفا، بر لزوم انتقال دانش در اين زمينه تاكيد كرد. به گفته اوكازاكي در سال‌هاي گذشته 400 كارشناس ايراني با سفر به ژاپن در دوره‌هاي آموزشي مرتبط با آب‌هاي خاكستري شركت كرده‌اند. به گفته اوكازاكي توسعه كسب و كار متخصصان آموزش ديده يكي از اهداف محوري اين آموزش‌ها بوده است: «ما اميدواريم كه ايراني‌ها بتوانند كسب و كارشان را توسعه دهند.» او همچنين با اشاره به وقوع سيل در ايران از سفر يك تيم متشكل از متخصصان سيل به ايران خبر داد و گفت: اين سفر به منظور تبادل نظر فني و تخصصصي ميان متخصصان دو كشور انجام شد. معاون مركز همكاري‌هاي ژاپن و خاورميانه با تاكيد بر اينكه فعلا همكاري‌هاي اين مركز با ايران در زمينه آموزشي دنبال مي‌شود، تصريح كرد كه اين كشور براي همكاري در زمينه‌هايي چون بازچرخاني آب، بهره‌برداري از فاضلاب، آب خاكستري، ذخيره و تبديل انرژي و... توانايي لازم را دارد.

«ميتسو گو سايتو» سفير ژاپن در تهران يكي ديگر از سخنرانان همايش بود. او در سخناني كوتاه با يادآوري توانمندي‌هاي فني و تخصصي ژاپن در زمينه شيوه‌هاي نوين مصرف آب اظهار اميدواري كرد كه ايرانيان هم بتوانند از شيوه‌هاي جديد و كارآمد بهره ببرند. سفير ژاپن به روابط ديپلماتيك ۹۰ ساله ايران و ژاپن اشاره كرد و گفت: اميدوارم مقدار مصرف آبي كه براي يك ژاپني تعيين شده براي يك ايراني هم تعيين شود و ايرانيان بتوانند براي تحقق اين موضوع از تكنولوژي‌هايي كه در ژاپن استفاده مي‌شود، بهره ببرند. او با تصريح اينكه ژاپن هم در مساله‌ آب مشكلات زيادي داشته است، افزود: يكي از مشكلات آب‌هاي هدررفته بود كه برنامه‌ريزي‌هايي در اين راستا انجام شده و اميدوارم در آينده نه‌چندان دور بتوانيم از آب‌هاي هدررفته استفاده كنيم.

قاسم تقي‌زاده‌خامسي، معاون آب و آبفاي وزارت نيرو، يكي ديگر از سخنرانان همايش مشترك مهندسي آب و فاضلاب كشور و مركز همكاري‌هاي ژاپن و خاورميانه بود. او در سخنان كوتاهش تلاش كرد تا تصوير كنوني آب و آبفاي كشور را براي شركت‌كنندگان ترسيم كند. تقي‌زاده‌خامسي در بخشي از سخنانش با بيان اينكه در حال حاضر وضعيت آب در ايران مناسب است، تصريح كرد: «براي سال آينده آبي ترسالي پيش‌بيني نمي‌شود.» تقي‌زاده‌خامسي با اشاره به ويژگي‌هاي اقليمي ايران گفت: ايران در اقليم خشك و نيمه‌خشك قرار دارد. ۶۰ درصد از اين سرزمين‌ نيمه‌خشك و ۵۰ درصد آن بياباني است. به گفته تقي‌زاده‌خامسي، اينكه سال 1397 خشك‌ترين سال طي 5 دهه اخير بوده و همين طور سال جاري از نظر بارش باران طي 5 دهه گذشته پربارش‌ترين سال بوده، نشانه‌هايي از يك اتفاق است كه كشور بايد براي آن آماده شود: «بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه در سال‌هاي پرآب خوشحال نباشيم و دست و دل‌باز استفاده نكنيم و در سال‌هاي خشك هم بيش از اندازه نگران نشويم، بلكه بايد براي اقليم نيمه خشك برنامه‌ريزي كنيم.» تقي‌زاده تاكيد كرد كه براي سال آبي «ترسالي» پيش‌بيني نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون