• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4393 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ خرداد

«پولي» شدن سايت روزنامه‌ها؛ جبر رسانه‌هاي آنلاين يا خود‌تبعيدي؟

مهدي رحمانيان (مديرمسوول روزنامه شرق) مي‌گويد: سايت شرق، روزانه حدود ۵۰ هزار مراجعه‌كننده داشته و زماني كه تصميم پولي شدن سايت روزنامه را گرفتند، تصور مي‌كردند در بدترين حالت دست‌كم ۳۰ درصد از اين تعداد مراجع، نسخه الكترونيك را خريداري كنند؛ اما اين اتفاق نيفتاد. به گزارش ايلنا، نيمه مرداد سال ۹۷ بود كه روزنامه «شرق» خبر از حذف امكان بازديد رايگان سايت خود و فروش آنلاين مطالب نسخه الكترونيكش داد و يك ماه پس از آن، روزنامه «اعتماد» هم سايت خود را «پولي» كرد. با گذشت حدود يك‌سال از تصميم فروش نسخه اينترنتي دو روزنامه شرق و اعتماد نگاهي به عايدي مالي اين وب‌سايت‌ها و نيز چشم‌انداز آن براي مديران اين نشريات داشته‌ايم. مساله‌اي كه البته برخي به آن اعتراض داشته و حتي با عنوان «خودتبعيدي» از آن ياد مي‌كنند. رحمانيان با بيان اينكه آمار دقيقي از فروش نسخه آنلاين اين روزنامه در ماه‌هاي اخير در حال حاضر در دست ندارد، اين فروش را به نسبت خوب ارزيابي مي‌كند هر چند به اعتقاد او، اين ميزان فروش، توقع اوليه آنها را برآورده نكرده است اما توانسته بخشي از هزينه‌هاي روزنامه را پوشش دهد. با اين‌ حال، مديرمسوول روزنامه شرق براي اين مساله كه انتظارشان از فروش نسخه آنلاين برآورده نشده چند دليل متصور است و مي‌گويد: يكي اينكه در كنار سايت همچنان فروش نسخه كاغذي پابرجاست و برخي خريداران با علاقه به نسخه كاغذي، براي خواندن روزنامه همچنان به دكه مراجعه مي‌كنند. از سويي برخي سايت‌ها مطالب روزنامه را بازنشر مي‌كنند و مخاطب به‌ جاي منبع اصلي، به آن مراجعه مي‌كند. رحمانيان ادامه مي‌دهد: شروع روند فروش نسخه اينترنتي روزنامه خوب بود و تعداد زيادي از مخاطبان، روزنامه را به ‌صورت شش ماهه يا يك ساله خريداري كردند و پول خوبي به روزنامه تزريق شد اما انتظارمان از خريد روزانه محقق نشد و كمتر از ۳۰ درصد بود. اما به‌ هر حال ناراضي هم نيستيم و فروش‌مان خوب شده و در دوره جديد مراجعات بهتر هم شده و خريد بيشتري انجام مي‌شود و اميدوارم در ادامه اتفاق‌هاي خوبي رخ دهد. هر چند محمدعلي ابطحي از پولي شدن سايت اين دو روزنامه با عنوان «تبعيد» ياد مي‌كند و مي‌گويد: اين اقدام تاثيري در فروش نسخه كاغذي آنها نداشته است، اما مهدي رحمانيان به ايلنا مي‌گويد: «ما هيچ ‌وقت دنبال حذف پرينت نبوديم اما به اين فكر مي‌كرديم اگر روندي كه در تكنولوژي رخ مي‌دهد، ادامه پيدا كند و ناچار به حذف پرينت شويم آن‌موقع است كه مخاطبان به سايت مي‌آيند. نگاه‌مان اين بود نه اينكه خودمان به سوي حذف نسخه چاپي برويم. در دنيا هم پرينت حذف نشده؛ محدود شده و كاهش پيدا كرده و ما هم در همان مسير با تفاوت‌هاي اندكي پيش مي‌رويم. زماني كه نسخه چاپي روزنامه مخاطب داشته باشد شرق هم روي دكه مي‌رود و اگر مخاطب نباشد به‌طور طبيعي پرينت هم حذف مي‌شود؛ يعني اين تصميم كاملا منعطف و مخاطب‌محور است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون