• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4397 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير

تاكيد وزير كشور بر ممانعت از مهندسي انتخابات در فراكسيون ولايي

اركستر انتخاباتي ناهماهنگ راست سياسي

عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور روز گذشته مهمان فراكسيون اصولگراي مجلس دهم بود. سيدحسين نقوي‌حسيني، سخنگوي فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي شرح كوتاهي از گفت‌وگوهاي رد و بدل شده ميان نمايندگان مجلس و وزير كشور را با رسانه‌ها در ميان گذاشت و آن‌طور كه مشخص است اين گفت‌وگوها حول محورهاي مختلفي از عفاف و حجاب و كارت ملي‌هاي هوشمند گرفته تا قاچاق كالا، اصلاح ساختار بودجه و دخالت شوراها در امور اجرايي صورت گرفته اما آنچه در خلال صحبت‌هاي نقوي‌حسيني بيش از ساير محورهاي گفت‌وگو به چشم مي‌آيد، بحث «مهندسي انتخابات» است. از گفته‌هاي نقوي‌حسيني
به عنوان سخنگوي فراكسيون نمايندگان ولايي پرواضح است كه بحثي در مورد انتخابات مطرح شده و نمايندگان اصولگراي مجلس نگراني خود از دخالت دولت در انتخابات مجلس پيش رو را با وزير كشور در ميان گذاشته‌اند؛ نمايندگان اصولگرايي كه شايد به اندازه طيف علي لاريجاني در مجلس با رحماني‌فضلي احساس قرابت نداشته‌ باشند اما به هر روي او را خودي مي‌دانند و در تعاريف موجود وزير كشور را در دسته اصولگرايان تقسيم‌بندي مي‌كنند.

نقوي‌حسيني از رحماني‌فضلي نقل‌قول كرده كه «وزير كشور تاكيد داشت بايد مراقبت‌هاي لازم براي عدم دخالت برخي در انتخابات صورت گيرد و وزارت كشور به عنوان مجري انتخابات نبايد اجازه دهد كه برخي دستگاه‌هاي دولتي انتخابات را مهندسي كنند.»

او همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اشاره مي‌كند كه رحماني‌فضلي گفته «مديران، استانداران، فرمانداران و بخشداران بايد در انتخابات بي‌طرف و مجري صادق باشند و حق ندارند در جرياني جناحي و سياسي ورود پيدا كنند.»

به نظر مي‌رسد كه اصولگرايان به همان اندازه كه براي جريان فكري‌شان در انتخابات دوم اسفند شانس بسياري قائلند، به همان اندازه هم از جانب دولتي‌ها احساس نگراني مي‌كنند؛ نگراني عجيبي از اين بابت كه شايد دولتي كه قرار است تا 1400 سر كار باشد در انتخابات مجلس دخل و تصرفي داشته ‌باشد. آنها كه تصور مي‌كنند يك دوره انتخابات مجلس و دو دوره انتخابات رياست‌جمهوري بيشتر به نفع اصلاح‌طلبان تمام شده از ماه‌هاي آغازين امسال فعاليت انتخاباتي خود را كليد زده‌اند. اين در حالي است كه در اردوگاه اصلاح‌طلبي همچنان خبري از استراتژي مشخص براي انتخابات نيست و به نظر مي‌رسد شرايط موجود و نااميدي از اميدي‌‌هاي مجلس و دولت اعتدال آنها را نسبت به انتخابات بي‌ميل و رغبت كرده است.

برخلاف آنها اصولگرايان امسال با يك پروژه جديد از سوي گروهي روبه‌رو هستند كه خود را «نواصولگرا» مي‌نامند. هنوز زمان زيادي از انتشار ويديوي قاليباف براي انتخابات مجلس نگذشته، ويديويي كه نشان داد او پرچم نواصولگرايي را
در دست گرفته و مي‌خواهد ليدري جريان جوان‌تر اصولگراهاي تكنوكرات را در دست بگيرد. با اين حال محسن پيرهادي از چهره‌هاي نزديك به قاليباف به «ايلنا» گفته او شايد از اصولگرايان زخم‌خورده باشد اما وحدت‌شكن نيست. اين درحالي است كه استارت انتخاباتي قاليباف با انتشار فيلمي از خود و ارايه توضيحاتي در مورد ارايه رزومه براي بررسي جهت حضور در انتخابات مجلس بدون هماهنگي با ساير احزاب و گروه‌هاي اصولگرا از جمله جمنا بوده است.

واكنش‌ها به اين اقدام قاليباف از سوي اصولگرايان آنچنان كه بايد و شايد زياد نبود. در واقع آنها عليه قاليباف موضع‌ گرفتند و اقدام او را نهي كردند و نه در مدح و ستايش اقدام او سخن گفتند. قاليبافي‌ها اما تنها گروهي نيستند كه يك تنه علم انتخابات مجلس را در دست گرفتند. آن‌طور كه از صحبت‌هاي قاسم روانبخش، سخنگوي جبهه پايداري نيز بر مي‌آيد، آنها نيز چندان قائل به وحدت نيستند، چراكه دو روز پيش در گفت‌وگو با «خبرآنلاين» گفته ‌بودند هنوز به صورت رسمي در جلسات شوراي وحدت شركت نمي‌كنند. همچنين روانبخش تاكيد كرده ‌بود كه همچنان به استراتژي «گزينه اصلح» باور دارند و محمدتقي مصباح‌يزدي، پدر معنوي‌شان گفته كه بايد سراغ گزينه اصلح بروند؛ خواه اين گزينه در ميان اصولگرايان باشد، خواه در ميان اصلاح‌طلبان. همين سخنان نشان مي‌دهد پايداري‌ها هم حاضر نيستند به هر قيمتي تن به ائتلاف دهند، چراكه آنها خط مشي مختص به خود را دارند كه شايد با خط مشي ساير اصولگرايان در يك انتخابات نگنجد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون