• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4397 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير

شايعات مربوط به قهر جهانگيري از دولت تكذيب شد

وحدت واجب‌تر از نان شب

دو سال پيش وقتي وارد گود انتخابات شد، اولين جمله‌اي كه در مناظره انتخاباتي‌اش به زبان آورد اين بود:«به عنوان نماينده جريان اصلاح‌طلب آمده‌ام تا بگويم با يك جريان ريشه‌دار چه كردند؟ شما يك‌ جريان را از همه حقوقش محروم كرده‌ايد و مي‌گوييد يك كانديدا هم نداشته باشند؟» اين صحبت‌هاي جهانگيري در رقابت نفسگير دوازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري همه را در برابر جعبه جادو ميخكوب كرده بود. با اينكه معاون‌ اول حسن روحاني در رداي رقيب پا در ميدان انتخابات گذاشته بود اما همه مي‌دانستند رفيق بود. علت حضور او در اين انتخابات براي چيست؟ همه مي‌دانستند كه جهانگيري به دليل صراحت لهجه آمده است تا كنار حسن روحاني بخشي از بار اين كارزار را به دوش بگيرد. ماموريتي كه به خوبي انجام شد و روز 26 ارديبهشت 96 آن را در جريان سفر انتخاباتي به شيراز به بهترين نحو به پايان رساند. «با صلاحديد بزرگان اصلاحات و رايزني با جناب آقاي دكتر روحاني در آخرين لحظه‌هاي ثبت‌نام، نامزد رياست‌جمهوري شوم و همان‌گونه كه در آن زمان اعلام كردم براي تبيين وضعيت كشور در آغاز راه و مسيري كه طي كرديم و راهي كه پيموديم و ارايه چشم‌انداز پيش ‌رو وارد عرصه رقابت‌ها شدم. اكنون كه دوره تبليغات رو به پايان است و بحمدالله جناب آقاي دكتر روحاني با عبور از ميان همه بداخلاقي‌ها و بي‌انصافي‌ها توانسته است در معرض اقبال چشمگير ملت قرار گيرد. من بار اين مسووليت را از خود برداشته مي‌دانم و با اعلام كناره‌گيري از كانديداتوري، تمام توان خود را در خدمت حمايت از دكتر روحاني و پيشبرد برنامه‌هاي آينده ايشان قرار مي‌دهم.» او از رقابت‌ها كنار كشيد تا شيخ حسن روحاني براي 4 سال ديگر رييس‌جمهور شود. حالا دو سال از آن روزها مي‌گذرد و اين‌ بار شايعات درباره قهر و آشتي‌هاي خيابان پاستور است كه جايي در ميان اخبار باز مي‌كند.

شايعه يك قهر

«روحاني خطاب به جهانگيري جمله‌اي مي‌گويد كه باعث تكدر خاطر جهانگيري مي‌شود اما علي لاريجاني پادرمياني مي‌كند و قضيه فيصله مي‌يابد. البته جهانگيري از بحث كارشناسي خود كوتاه نمي‌آيد و به استدلال و مباحثه‌اش ادامه مي‌دهد اما از يك جايي به بعد سكوت مي‌‌كند و... اين همه شايعات و ماجراهايي بود كه ديروز از پاستور مخابره مي‌شد. از آنجا كه مهر 97 گلايه‌هاي در گلو مانده جهانگيري آشكار شد و حتي زمزمه‌هاي استعفايش به گوش مي‌رسيد، دور از ذهن نبود كه حرف و حديث‌هايي پيش بيايد ولي درست در ميان اين اما و اگر‌ها برخي پايگاه‌هاي خبري از اين ماجرا داستان‌سراهايي كردند و درباره اين ماجرا نوشتند:«در پي بروز مباحثه‌اي در جلسه‌اي در روز شنبه، روحاني خطاب به جهانگيري مي‌گويد كه شما و اصلاح‌طلبان به دنبال سرنگوني دولت هستيد. جهانگيري اما در واكنش به اين سخنان روحاني، اظهارات تندي بر زبان نمي‌آورد اما تصميم به ترك جلسه را مي‌گيرد كه لاريجاني از او مي‌خواهد، جلسه را ترك نكند. جهانگيري پس از پايان جلسه، راهي منزل شده و در محل كار خود حاضر نمي‌شود.» آنها پاي وساطت وزرا را هم به ميان آوردند و نوشتند:«چندين تن از وزرا طي ديروز و امروز با جهانگيري در منزلش ديدار كرده‌اند و خواستار بازگشت او به سر كارش شده‌اند، امري كه هنوز محقق نشده است.» بازار شايعات آنقدر داغ شد كه شنيده مي‌شد، محمدجواد ظريف از جمله وزرايي بوده كه براي وساطت به منزل جهانگيري رفته است».

 

از تكذيب قهر تا تاييد اختلاف نظر

دقايقي از انتشاره خبر قهر اسحاق جهانگيري نگذشته بود كه بازار اظهارنظرها و تاييد و تكذيب‌ها داغ شد. محمود نادري، معاون ارتباطات دفتر معاون اول رييس‌جمهور اولين كسي بود كه ماجراي حاضر نشدن جهانگيري در دفترش را تكذيب كرد. او روز گذشته به جماران گفته بود كه اسحاق جهانگيري در جلسه هيات دولت شركت كرده و هيچ غيبتي در كار نبوده است.

تكذيب قهر جهانگيري به اظهارات معاونش ختم نمي‌شود و علي ربيعي نيز اين موضوع را تكذيب مي‌كند البته ربيعي وجود اختلاف نظر‌ها را رد نمي‌كند. او در گفت‌وگوي زنده با شبكه خبر در پاسخ به اين سوال كه ماجراي قهر جهانگيري از دولت، صحت دارد يا خير مي‌گويد:«بين اختلاف نظر و قهر، تفاوت وجود دارد. طرح موضوع قهر در شأن آقاي جهانگيري نيست و صحت ندارد.» او با بيان اينكه هم‌اكنون جلسه دولت به رياست آقاي جهانگيري در جريان است، مي‌گويد:«در اين جلسه، سقف بودجه ۳۸۶ هزار ميليارد تومان بسته شد.» ربيعي با بيان اينكه در جلسات سطوح بالا، نظرات با صراحت بيان مي‌شود، گفت:«بحث بودجه مرتبط با زندگي مردم است و ديدگاه‌هاي مختلفي درباره آن مطرح مي‌شود كه ممكن است با يكديگر تناقض داشته باشند. نبايد اختلاف درباره ساختار بودجه را به اختلاف در ساير مسائل تعميم داد؛ اين امري غير‌اخلاقي است و معمولا اين شايعات در اين روزها كه دولت مشغله زيادي دارد، مطرح مي‌شود.»

بعد از صحبت‌هاي علي ربيعي، اين توييت حسام‌الدين آشناست كه اين روزها در مقام سخنگوي مجازي دولت ظاهر مي‌شود و خودنمايي مي‌كند. او هم در حساب‌ كاربري‌اش در توييتر با هشتگ اختلاف‌نظر بد نيست، مساله قهر را تكذيب مي‌كند او مي‌نويسد:«جلسات عالي كشور نه جاي بله ‌قربان‌گويي است، نه جاي خطاب و عتاب و نه جاي قهر و ناسازگاري. بزرگان كشور در اين جلسات، ديدگاه‌هاي سازماني مختلف و گاه متعارض را با صراحت تمام مطرح و تبادل نظر را تا رسيدن به بهترين تصميم براي بهبود زندگي مردم دنبال مي‌كنند.»

 

بازي در كدام زمين؟

وقتي شرايط به حساس‌ترين و پرفشارترين مرحله خود مي‌رسد، مشخص است كه عقايد و نظرات در نقاطي با يكديگر تلاقي پيدا كنند و اين موضوعي است كه تقريبا در هر سيستمي با هر ساختار و تفكري يك امري كاملا عادي تلقي مي‌شود اما اينكه درست در شرايطي كه كشور با انواع مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كند و اتفاقا عده‌اي بي‌صبرانه منتظر هستند تا شاهد يك شكست براي دولت و جريان اصلاحات باشند، مانور دادن بر اخباري كه از يك سو حاشيه‌ساز خواهد بود و از سوي ديگر صحت و سقمش محل بحث است اين سوال را در ذهن تداعي مي‌كند كه اين رسانه‌ها با ادعاي اصلاح‌طلبي در كدام زمين بازي مي‌كنند؟

حرف آخر اينكه امروز وحدت، به خصوص براي مسوولان از نان شب هم واجب‌تر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون