• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4398 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۴ تير

خبر

اردن بعد از ۲ سال

در قطر سفير تعيين مي‌كند

منابع آگاه در اردن اعلام كردند، اين كشور براي نخستين بار از زمان آغاز بحران دوحه، سفير جديدي در قطر تعيين مي‌كند. به گزارش ايسنا، به نقل از خليج آنلاين، با آغاز بحران دوحه در سال ۲۰۱۷ و پيش از فراهم شدن فرصت اشتغال براي هزاران اردني توسط قطر، امان سطح نمايندگي ديپلماتيك خود را در دوحه كاهش داده بود.

به گفته اين منابع، سطح نمايندگي ديپلماتيك اردن در قطر به سطح سفير بازمي‌گردد. تصميم براي بازگشت سفير اردن به قطر به زودي اتخاذ خواهد شد و انتظار مي‌رود به محض پايان مقدمات رسمي ميان دو كشور، سفير جديد معرفي شود. به ويژه اينكه اطلاعاتي درباره پذيرش سفير جديد اردن توسط قطر به بيرون درز كرده است.

منابع مذكور احتمال دادند كه زيد اللوزي، دبيركل وزارت خارجه اردن به عنوان سفير جديد اين كشور در دوحه انتخاب شود. اين منابع به اين سوال كه آيا قطر هم سفيري براي خود در امان تعيين خواهد كرد يا نه، پاسخ ندادند. سفير سابق قطر در اردن در زمان آغاز بحران دوحه اردن را ترك كرد.

در حالي كه منابع ديگر مي‌گويند، قطر براي تعيين سفير جديد اين كشور در دوحه به امان چراغ سبز نشان داده است ‌اما مقامات قطري درباره صحت اين اطلاعات و حقيقت اقدام اردن اظهار نظري نكرده‌اند. عبدالله دوم، پادشاه اردن در پاسخ به سوال خبرنگاران اين كشور درباره عدم وجود سفراي اردني و قطري در دو كشور، آنها را به خبري خوب و غافلگيركننده در آينده نزديك وعده داده بود.

ژوئن ۲۰۱۷، دولت اردن پس از بررسي دلايل بحران موجود در روابط ميان مصر، عربستان، امارات و بحرين با دوحه تصميم گرفت سطح نمايندگي ديپلماتيك خود را با اين كشور كاهش داده و مجوز دفتر شبكه الجزيره در امان را لغو كند.در اين راستا، يك منبع اردني آگاه روز شنبه تصريح كرد، روابط اردن و قطر به صورت بي‌سابقه و با قدرت از سر گرفته شده است. وي گفت: روابط دو كشور شاهد تحولات چشمگير و بي‌سابقه‌اي طي روزهاي آتي خواهد بود و اوضاع به حالت عادي خود باز خواهد گشت. همچنين يك منبع اردني بلندمرتبه گفت، روابط اردن و قطر در وضعيت خوبي قرار دارد و روزهاي آتي تحول مثبتي در اين روابط ايجاد خواهد شد. وي احتمال داد كه روابط ميان دو كشور به سطح نمايندگي ديپلماتيك بازگردد.

پارلمان كويت

خواستار تحريم نشست منامه شد

نمايندگان پارلمان كويت در جلسه روز گذشته خود از دولت درخواست كردند تا نشست منامه را تحريم كند.روزنامه كويتي «القبس» در سايت خود نوشت كه در بيانيه‌اي كه از سوي «مرزوق الغانم» رييس پارلمان قرائت كرد، آمده است: «كويت دايما حامي فلسطين اشغالي بوده و عادي‌سازي روابط با صهيونيست‌ها را نقض اصول خود مي‌داند، برخي‌ها مي‌خواهند هزينه‌هاي عادي‌سازي روابط را بر كشورهاي حاشيه خليج تحميل كنند، اما با توجه به اينكه جامعه كويت مخالف عادي‌سازي است از دولت مي‌خواهيم كه موضع قاطع خود در خصوص تحريم اين نشست در بحرين را اعلام كند». به گزارش فارس، در اين بيانيه اشاره شده است كه برگزاري اين نشست به تباه شدن حقوق اعراب و مسلمانان در فلسطين اشغالي منجر مي‌شود.در همين ارتباط «صباح الخالد» وزير خارجه كويت در واكنش به اين بيانيه گفت: «دولت بر پايبندي به اصول خود در خصوص حمايت از آرمان فلسطين تاكيد دارد و ما چيزي را مي‌پذيريم كه برادران فلسطيني ما آن را بپذيرند و اميدواريم كه امريكايي‌ها نيز اركان اصلي و اصول مشروع را در پيدا كردن راهكار حل قضيه فلسطين در نظر بگيرند». در همين ارتباط «عبدالكريم الكندري» از نمايندگان پارلمان گفت كه كميته امور قانونگذاري ماموريت يافت تا از عدم عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي اطمينان حاصل كند. او افزود كه ما با هر تلاشي براي عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي خواه به صورت مستقيم يا غيرمستقيم، مخالف هستيم.

حمله مجدد

به فرودگاه‌هاي عربستان

سخنگوي ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن اعلام كرد، يگان پهپادي ارتش عمليات هجومي گسترده‌اي را با پهپادهاي قاصف ۲ K به دو فرودگاه جيزان (جازان) و أبها در جنوب عربستان انجام داد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه المسيره، يحيي سريع، سخنگوي ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن اظهار كرد، عمليات اول آشيانه هواپيماها و اهداف نظامي مهم در فرودگاه جيزان را هدف گرفت و در عمليات دوم به سمت فرودگاه أبها مواضع نظامي هدف قرار گرفتند، هر دو عمليات با دقت بالا به اهداف خود اصابت كردند.او ادامه داد: عمليات ما ادامه دارد و دردناك‌ترين عمليات ما در صورتي‌كه دشمن به تشديد حملاتش ادامه دهد طي روزهاي آينده در انتظارش خواهد بود.

سخنگوي ارتش يمن تاكيد كرد: دشمن ظرف ۴۸ ساعت گذشته ۳۰ حمله هوايي به مناطقي از خاك يمن داشت كه تعدادي كشته و زخمي برجاي گذاشت.از ۱۲ ژوئن جاري دو فرودگاه جيزان و أبها تقريبا به‌طور هر روزه در معرض حملات موشك‌هاي بالدار و پهپادها با هدف فلج كردن فعاليت دو فرودگاه و واداشتن دشمن سعودي به برداشتن محاصره ظالمانه از فرودگاه صنعا و توقف حملات متجاوزانه‌اش عليه خاك يمن صورت گرفته است. از آن سو، تركي المالكي، سخنگوي ائتلاف نظامي سعودي – اماراتي گفت، در سلسله حملات انصارالله به دو فرودگاه مذكور يك تن كشته و ۲۱ تن ديگر زخمي شدند. او افزود، ۲۱ زخمي اين حملات تابعيت‌هاي مختلفي دارند كه به اين ترتيب هستند، ۱۳ تن سعودي، چهار تن هندي، دو تن مصري و دو تن بنگلادشي. در اين راستا فرودگاه أبها در صفحه توييتري خود اعلام كرد، پروازها بعد از توقف يك‌ساعته از سر گرفته شده و به‌طور عادي انجام مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون