• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4398 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۴ تير

انرژي

اقدام آرامكو براي پايان دادن

به ولخرجي‌هاي نفتي عربستان

شركت آرامكوي سعودي كه براي عرضه عمومي سهام خود برنامه‌ريزي كرده و در اين راستا بايد مرزهاي ميان آرامكو و دولت را شفاف‌سازي كند، ظاهرا براي كاهش هزينه در وزارت نفت گام برداشته است. روزنامه فايننشيال تايمز به نقل از منابع آگاه سعودي نوشت: يكي از مسائل حساس و مهم، عادت آرامكو به پرداخت هزينه‌هاي وزارت نفت از جمله اقامت خالد الفالح، وزير انرژي در هتل‌هاي لوكس و استفاده از جت‌هاي شركت است. چهار منبع آگاه به فايننشيال‌تايمز گفته‌اند اين امر ممكن است به كناره‌گيري الفالح از سمت رياست هيات‌مديره آرامكوي سعودي منجر شود. يكي از اين منابع گفته است اين هزينه‌ها سال‌ها از سوي آرامكو پنهان شده بودند. اين موضوع تاثيربرانگيز محسوب مي‌شود؛ آن هم در شرايطي كه قانونگذاران امريكايي تلاش مي‌كنند با تصويب قانون نوپك، اعضاي اوپك را از طريق قوانين ضد انحصارطلبي تحت تعقيب قرار دهند و دارايي‌هاي آرامكو در امريكا ممكن است در معرض اين شكايت‌ها قرار بگيرد. زماني كه آرامكو ۱۲ ميليارد دلار اوراق قرضه را به بازار عرضه كرد، فاش كرد كه خدمات مختلفي براي دولت عربستان فراهم كرده كه هزينه اين خدمات جبران نشده است.

دو رويداد مهم تاثيرگذار بر قيمت نفت در روزهاي آينده

دو رويداد مهم در دو هفته آينده كه يكي در ژاپن و ديگري در اتريش روي مي‌دهد، مسير قيمت‌هاي نفت در نيمه دوم سال ميلادي جاري را مشخص خواهد كرد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا قرار است در حاشيه نشست سران گروه ۲۰ در اوزاكاي ژاپن با شي‌جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين ديدار كند. هر دو رييس‌جمهور نيروهاي قدرتمندي دارند كه آنها را در جهت مخالف مي‌كشانند. هر دو حاميان سياسي داخلي دارند كه روي مقابله يا حداقل عدم عقب‌نشيني در جنگ تجاري حساب باز كرده‌اند و هيچ‌يك نمي‌خواهند ببازند. وعده انتخاباتي ترامپ، مقابله با چين بوده و اگر او نتيجه‌اي به جز پيروزي داشته باشد، بخشي از پايگاه سياسي ترامپ ممكن است مايوس شوند. در پكن هم شي تحت فشار شديدي قرار دارد و اعتراضات در هنگ‌كنگ فضاي چنداني براي اشتباه از سوي او نگذاشته است و عقب‌نشيني در برابر ترامپ به‌شدت به ضرر او خواهد بود. با اين حال هر دو رييس‌جمهور براي پايان دادن به جنگ تجاري تحت فشار قرار دارند. ترامپ انتخابات رياست‌جمهوري را در پيش دارد و اين كشور متكي به صادرات كشاورزي به‌شدت از ريزش قيمت كالاهاي كشاورزي كه ناشي از تعرفه‌هاي تلافي‌جويانه بوده، آسيب ديده است. اقتصاد چين همچنين از تعرفه‌هاي امريكايي آسيب ديده است، بنابراين شي احتمالا ترجيح مي‌دهد به طرف مقابل به مصالحه برسد. منافع زيادي در گرو است؛ اقتصاد جهاني آهسته شده است. آمار بخش توليد ضعيف شده و بازار خودرو به‌شدت افت كرده است و حجم تجارت به ميزان چشمگيري كاهش پيدا كرده است. اگر مذاكرات به نتيجه نرسد و امريكا و چين تصميم بگيرند فشار روي طرف مقابل را تشديد كنند، احتمال وقوع ركود اقتصادي وجود دارد. شايد خطر ركود توجهات را به خود معطوف كند.

ترامپ توييت كرده است كه او قصد دارد با شي ديدار كند و آنها گفت‌وگوي بسيار خوبي داشته‌اند. اين توييت به تنهايي قيمت نفت را به ميزان چشمگيري افزايش داد. ترامپ در جريان يك سخنراني در اورلاندو گفت: شي يك رييس‌جمهور عالي و يك رهبر بزرگ چين است و ما خواهيم ديد چه اتفاقي خواهد افتاد اما ما به سوي يك توافق خوب پيش مي‌رويم يا توافق منصفانه‌اي خواهيم داشت يا اصلا توافقي نخواهيم داشت. بانك امريكا مريل لينچ رشد تقاضا براي نفت در سال ۲۰۱۹ را ۰.۹۳ ميليون بشكه در روز پيش‌بيني اما خاطرنشان كرده است كه بن‌بست در مذاكرات تجاري ممكن است رشد تقاضا را از اين ميزان كمتر كند. از سوي ديگر پيشرفت مذاكرات تجاري، قيمت‌هاي نفت را بالاتر خواهد برد. رويداد بزرگ ديگري كه در پيش است نشست گروه اوپك پلاس در وين است. توليدكنندگان نفت پس از اختلاف يك ماهه در مورد تاريخ ديدارشان، تصميم گرفتند روزهاي اول و دوم ژوئيه در وين ديدار كنند.

 

افزايش قيمت نفت جهاني

در پي تشديد تنش‌هاي خاورميانه

بهاي نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهاني در پي حمله به يك فرودگاه سعودي كه تنش‌ها در خاورميانه را تشديد كرد، افزايش يافت.

بهاي معاملات آتي نفت برنت ۲۵ سنت يا معادل ۰.۴ درصد افزايش يافت و به ۶۵ دلار و ۴۵ سنت در هر بشكه رسيد.

بهاي معاملات آتي نفت وست تگزاس اينترمدييت امريكا ۳۷ سنت يا معادل ۰.۶ درصد افزايش پيدا كرد و به ۵۷ دلار و ۸۰ سنت در هر بشكه رسيد.

بر اساس گزارش‌هاي رسانه‌اي، حوثي‌هاي يمن روز يكشنبه به فرودگاه ابها در جنوب عربستان سعودي حمله كردند كه بر اثر اين حمله، يك نفر كشته و هفت نفر مصدوم شدند.

اين حملات به تنش‌ها در خاورميانه كه با سرنگوني يك پهپاد متجاوز امريكايي از سوي ايران در هفته گذشته اوج گرفت، شدت بخشيد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا هفته گذشته اعلام كرد حمله نظامي به ايران به تلافي سرنگوني يك هواپيماي بدون سرنشين امريكايي را لغو كرده و روز يكشنبه اعلام كرد به دنبال جنگ با ايران نيست.

 

الزام استفاده از كارت سوخت شخصي از ۲۰ مرداد

مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از الزام استفاده از كارت سوخت شخصي از تاريخ ۲۰ مردادماه خبر داد و گفت: اين طرح را با هدف جلوگيري از سوءاستفاده و مقابله با قاچاق سوخت اجرايي خواهيم كرد. امير وكيل‌زاده، با تاكيد بر اينكه بايد فرهنگ استفاده از كارت سوخت شخصي در جامعه نهادينه شود، اظهار كرد: بخشي از قاچاق سوخت به دليل سوءاستفاده از كارت‌هاي شخصي ديگران است. او افزود: كارت سوخت هر فردي بايد توسط همان فرد و در همان شهري كه زندگي مي‌كند، مورد استفاده قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون