• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4398 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۴ تير

عدد و رقم

55 هزار مگاوات

 

مصرف برق كشور

 

وزارت نيرو اعلام كرد: مصرف برق كشور از مرز ۵۵ هزار مگاوات عبور كرد و با پيش‌بيني افزايش دما، احتمال افزايش مصرف به بيش از ۵۶ هزار مگاوات در هفته جاري وجود دارد.

در پي افزايش قابل توجه دما در نقاط مختلف كشور و استفاده هر چه بيشتر از سيستم‌هاي سرمايشي، پيك مصرف در روزهاي نخست تيرماه امسال از مرز ۵۵ هزار مگاوات عبور كرد.

بررسي مصرف برق ايران در سال‌هاي گذشته نيز نشان مي‌دهد كه مصرف برق ايران در ماه‌هاي تير و مرداد به ويژه از بازه ۱۵ تيرماه تا ۱۵ مردادماه به حداكثر خود مي‌رسد و پيك برق كشور نيز هيچ‌گاه از ساعت ۱۶ فراتر نرفته و اغلب موارد در ساعات بين ۱۴ تا ۱۵ رخ داده است.

وزارت نيرو نيز به مشتركان پيشنهاد كرد، با توجه به گرم شدن دماي هوا در اكثر استان‌هاي كشور، ضروري است كه مشتركان در مصرف برق بخش خانگي حداكثر صرفه‌جويي را به عمل آورده و در ساعت‌هاي پيك از به‌كارگيري لوازم برقي پر مصرف اجتناب كرده تا هموطنان به‌ويژه در مناطق گرم جنوب كشور نيز از نعمت برق برخوردار باشند.

 

۱۱ هزار و ۳۰۴ دلار

 

قيمت هر بيت‌كوين

ارز ديجيتال بيت‌كوين در معاملات ديروز با تداوم روند صعودي به ۱۱ هزار و ۳۰۴ دلار صعود كرد.

به گزارش سي‌ان‌بي‌سي، اين ميزان افزايش از ابتداي سال ۲۰۱۹ ميلادي (۱۱ دي ماه ۹۷) تاكنون بي‌سابقه بوده است. بر اساس اين گزارش، در معاملات روز شنبه اين هفته بهاي هر بيت‌كوين با افزايش ۱۲.۷ دهم درصدي در مقايسه با روز جمعه ۱۱ هزار دلار و ۸۱ سنت مبادله شد. اين در حالي است كه در نخستين روز از آغاز سال جاري ميلادي ارزش هر واحد بيت‌كوين فقط 3 هزار و ۶۸۹ دلار بود. در حال حاضر، حجم در گردش بيت‌كوين در جهان بيش از ۱۶۲ ميليارد دلار است. پيش‌بيني مي‌شود ارزش هر واحد بيت‌كوين تا پايان سال جاري ميلادي به بيش از ۴۰ هزار دلار نيز افزايش يابد. بيت‌كوين يك رمز ارز و نظام پرداخت جهاني با كاركردهاي مشابه پول بي‌پشتوانه است و از نظر فني بيت‌كوين نخستين پول ديجيتال غيرمتمركز است، چراكه بدون بانك مركزي يا مسوول مركزي كار مي‌كند.

در چند سال گذشته ارزش بيت‌كوين در بازارهاي جهاني از چند صدم دلار امريكا به چندهزار دلار افزايش يافته است.

همچنين شمار شركت‌هاي خدماتي و تاجراني كه بيت‌كوين مي‌پذيرند نيز در حال افزايش است.

 

۹۰ درصد

سهم بانك‌ها در تامين منابع مالي طرح‌هاي اقتصادي

عضو كانون بانك‌هاي خصوصي كشور گفت: نظام بانكي سهم مهمي را در اقتصاد كشور دارد و حدود ۹۰ درصد از منابع مالي مورد نياز را تامين مي‌كند اما همواره عليه آن سخن گفته مي‌شود. مجيد قاسمي روز دوشنبه در مراسم امضاي تفاهمنامه تامين سه هزار ميليارد تومان منابع مالي براي بازسازي و نوسازي مناطق سيل‌زده با استفاده از منابع مالي بانك‌ها افزود: ۱۰ درصد منابع نيز توسط بازار سرمايه تامين مي‌شود كه آن نيز از طريق شبكه بانكي صورت مي‌گيرد. او افزود: با وجود نقش نظام بانكي در شرايط سخت اقتصادي كنوني، همواره عليه آن جبهه‌گيري مي‌شود و از مزاياي آن سخني گفته نمي‌شود.

15.4 درصد

سهم زنان در مديريت تعاوني‌ها

سه هزار و ۸۲۳ تعاوني در كشور طي سال گذشته تشكيل و ثبت شده كه مديريت ۱۵.۴ درصد اين تعاوني‌ها در اختيار زنان است و مديران زن تعاوني‌هاي تشكيل شده در استان سيستان و بلوچستان بيشتر از ساير استان‌هاست. زنان به عنوان سرمايه انساني، تقريبا نيمي از جمعيت در سنين كار هر كشور را تشكيل مي‌دهند. مشاركت بالاي آنان در اشتغال موجب رشد اقتصادي كشورها مي‌شود. بر اين اساس افزايش سهم زنان در نيروي كار به يكي از مسائل كليدي در اقتصاد كشورهاي توسعه‌يافته و در حال توسعه تبديل شده است. بر اين اساس در سال‌هاي اخير مشاركت اقتصادي زنان همواره مورد توجه مسوولان قرار گرفته است. بررسي آمارها نشان مي‌دهد كه در ۱۰ سال گذشته نرخ مشاركت اقتصادي زنان همواره كمتر از ۱۷ درصد بود. در سال ۱۳۹۳ به كمترين حد خود رسيده و از سال ۱۳۹۴ روند افزايشي به خود گرفت و در سال‌هاي ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتيب رشد ۱.۶ ۱.۱ درصد داشته است. آمارها نشان مي‌دهد كه با وجود افزايش چشمگير زنان كارآفرين در كشور، ميزان مشاركت اقتصادي اين قشر از جامعه در كشور به خصوص در مشاغل مديريتي و در تصدي پست‌هاي مديريتي بسيار ناچيز و اندك است. مركز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي در گزارشي با عنوان نقش زنان در مديريت تعاوني‌هاي تشكيل و ثبت شده در سال ۱۳۹۷ را منتشر كرد.

۴ ميليون و ۷۳۰ هزار تومان

قيمت هر سكه

نرخ هر قطعه سكه تمام طرح جديد با افزايش ۶۰ هزار توماني نسبت به ديروز، به ۴ ميليون و ۷۳۰ هزار تومان رسيده است. محمد كشتي‌آراي در مورد آخرين وضعيت بازار سكه و طلا گفت: با توجه به افزايش قيمت اونس جهاني و همچنين نرخ ارز، شاهد افزايش نرخ سكه و طلا در بازار هستيم. به‌طوري كه نرخ هر قطعه سكه تمام طرح جديد با افزايش ۶۰ هزار توماني نسبت به ديروز، به ۴ ميليون و ۷۳۰ هزار تومان رسيده است. او ادامه داد: در حال حاضر نرخ هر قطعه سكه تمام با طرح قديم ۴ ميليون و ۵۱۰ هزار تومان، نيم سكه ۲ ميليون و ۴۳۰ هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و ۶۲۰ هزار تومان و سكه‌هاي گرمي نيز يك ميليون و ۱۵ هزار تومان است. كشتي‌آراي نرخ هر گرم طلاي ۱۸ عيار را ۴۳۷ هزار تومان و هر مثقال طلا را يك ميليون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون