• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4408 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۷ تير

تجربه همراه اول در حذف قبوض كاغذي

اخيرا حذف قبوض كاغذي در ليست بايدهاي دولت قرار گرفته و طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته، مشتركان برق از ابتداي مهرماه به جاي دريافت قبض كاغذي برق، اطلاعات مصرف خود را از طريق پيامك دريافت خواهند كرد؛ اين در حالي است كه اپراتور اول تلفن همراه كشور اين موضوع را از اسفند سال ۹۲ در قالب طرح همراه طبيعت استارت زد و تاكنون توانسته نزديك به ۱۷ ميليون مشترك دايمي خود را راضي به همراهي در اين طرح كند.

نود فناوري- براساس اين گزارش، ۸ اسفندماه سال ۹۲، همزمان با آغاز نمايشگاه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال، كمپين «همراه طبيعت» اپراتور اول كليد خورد.

در همين حال همراه اول با صرف هزينه‌هاي هنگفت تبليغاتي براي پيوستن مشتركان خود به اين طرح متحمل سختي‌هاي بسياري بوده و به نظر مي‌رسد ساير دستگاه‌ها مي‌توانند در اين زمينه از تجربيات همراه اول استفاده كنند.

اواخر پاييز سال گذشته بود كه محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير فناوري ارتباطات و فناوري اطلاعات از صرفه‌جويي ۱۴۴۰ ميليارد توماني در صورت حذف قبوض كاغذي آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با اين صرفه‌جويي مي‌توان كارهاي بزرگي به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را بايد نسبت به هدر رفت اين منابع حساس كرد.

روز گذشته وزير ارتباطات با انتشار تصويري از قبض مخابرات در جوي آب در صفحه اينستاگرام خود، خواستار اجرايي شدن پروژه حذف قبوض كاغذي تا شهريور ماه ۱۳۹۸ شد. وزير ارتباطات نوشته بود: اين صحنه‌اي است كه يكي از شهروندان از شهرك غرب تهران برايم فرستاده است. به نظرتون اين جوي آب، پول داره اين قبوض رو پرداخت كنه؟ قبض با هزينه قابل توجه چاپ مي‌شه كه دور ريخته بشه؟

او تصريح كرد كه اين ماه به خاطر ضعف در نظارت بر شبكه پستي، كارانه مديرعامل و اعضاي هيات‌مديره شركت ملي پست پرداخت نخواهد شد. مدير منطقه پستي مربوطه هم توبيخ خواهد شد؛ از مديرعامل مخابرات ايران هم مي‌خواهم پروژه حذف قبوض كه بايد تا شهريورماه ۱۳۹۸ اجرايي شود را به موقع به اتمام برساند تا بيش از اين شاهد اتلاف منابع كشور نباشيم.

از سوي ديگر، آمارها حاكي از آن است كه ۳۵ ميليون كنتور برق، حدودا همين تعداد كنتور آب و ۲۰ ميليون كنتور گاز وجود دارد و برآوردها نشان مي‌دهد يك ميليارد و ۴۴۰ ميليون تومان براي قبوض خدماتي هزينه مي‌شود. به گفته آذري جهرمي ظرفيت كامل دولت الكترونيكي فراهم است كه تمام اين قبوض را به صورت الكترونيكي صادر كند.

در اين راستا، حذف قبوض كاغذي در راستاي سياست‌هاي دولت الكترونيك و جزو برنامه‌هاي وزارت نيرو قرار گرفت و قرار است به مرور زمان قبض كاغذي حذف شده و اطلاعات قبض به صورت پيامك و ساير درگاه‌ها مانند همراه برق و غيره به اطلاع مشترك برسد. بر اين اساس طرح ملي قبض سبز ۱۹ خردادماه توسط وزير نيرو رونمايي و فرآيند حذف قبوض كاغذي در سراسر كشور به صورت رسمي آغاز شد.

همه اينها در حالي است كه همراه اول به عنوان اپراتور پيشرو در اين حوزه مي‌تواند زيرساخت‌هاي مربوطه را در اختيار ساير سازمان‌ها و تجربيات خود را در اين حوزه در اختيار شركت‌ها و سازمان‌هايي از اين دست بگذارد. در عين حال همچنان همراه اول براي نزديك به سه ميليون مشترك دايمي ديگري كه هنوز به طرح همراه طبيعت نپيوستند همچنان تلاش مي‌كند و مشتركان اين اپراتور مي‌توانند با...

 

بهترين روش انصراف از دريافت قبض كاغذي از منظر مشتركان:

سامانه پيامكي ۹۹۰۰۰۹ – انصراف از دريافت قبض چاپي با ارسال ۱يا p1 به ۹۹۰۰۰۹

 

روش‌هاي انصراف از قبض كاغذي:

درگاه USSD: شماره‌گيري كددستوري #۱۱۴۱*۱۰*

درگاه پيامكي ۰۰۹۸۱۰: ارسال عدد ۱۱۴۱ به سرشماره پيامكي ۰۰۹۸۱۰

ارسال عدد ۱ به سرشماره پيامكي ۹۹۰۰۰۹

ا ستفاده از اپليكيشن يا سايت همراه من mci.ir

برنامه‌هاي تشويقي و احيانا ترغيبي براي جذب مشتركان بيشتر در همراهي با طبيعت (ميزان مشتركاني كه هنوز قبض كاغذي دريافت مي‌كنند)

ارسال پيامك دعوت به انصراف از قبض كاغذي به منظور همراهي با طبيعت– درج پيام در ذيل قبوض چاپي-

اختصاص غرفه در نمايشگاه بين‌المللي و ارايه هدايا به مشتريان با ثبت آدرس ايميل

اختصاص ۱ گيگا اينترنت هديه جهت ثبت ايميل مشتركين با هدف توسعه روش‌هاي الكترونيكي و انصراف از دريافت قبض كاغذي

پياده‌سازي كمپين تبليغاتي با هدف معرفي روش‌هاي الكترونيكي دريافت صورتحساب و انصراف از دريافت قبض كاغذي

زمان اجراي اين طرح از: سال ۹۳ با پروژه ebill (صورتحساب الكترونيكي)

 

وضعيت رقابتي شركت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها بر سر حذف قبوض:

اين ايده اولين‌بار توسط همراه اول به منظور كاهش هزينه‌ها و جلوگيري از اتلاف كاغذ و به تبع آن حمايت از طبيعت مطرح و اجرا شد و بعد از آن در چندين مرحله ارگان‌هاي مختلف خواهان اجراي آن در شركت خود شدند ليكن با وجود برگزاري جلسات به مرحله اجرا نرسيد. استانداري تهران نيز پيگير موضوع بود.

تعداد دقيق همراهان اين طرح: از تعداد ۱۸۱۳۷۷۶۵ مشترك دايمي همراه اول، براي ۱۷۵۸۶۱۴۷ مشترك قبض كاغذي چاپ نمي‌شود.

امتيازات در نظر گرفته شده براي مشتركان حامي اين طرح: با توجه به اينكه اين طرح در قالب يك مسووليت اجتماعي بود، مشترك خواهان اجراي اين طرح در راستاي حمايت از طبيعت اين اقدام را انجام مي‌داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون